• Tue 12 Nov 2019 00:01
    994 visningar
    3 svar
    3
    994

    Frågor om syskonförsök

    Hej erfarna IVF:are, eller ni som har erfarenhet av Livio Umeå!

    Har några frågor angående syskonförsök till vår dotter, ska kontakta kliniken i veckan men tänkte stöta och blöta lite med er här först. :)

    Radar upp mina frågor nedan:

    1) Vi genomgick en omgång av IVF som landstinget bekostade, vi vart gravida och fick vår dotter på första återförandet, men vi fick nio stycken 5-dagars till frysen. Nu har vi som rubriken skvallrar om, tankar om syskon. På livios hemsida står det att läsa att det kostar 18000 för återförande av frysta embryon. Är det per återfört embryo eller fortsätter försöken om inte graviditet uppnås? Måste man betala 18000 för varje upptining och återföring?

    2) Det står även att läsa att nedfrysning kostar 4000 för tre år och att från år fyra kostar det 3000 per år att ha embryona förvarade hos dom.

    Vi genomgick vår behandling april 2017 och då fick man ha embryon nedfrysta i 5 år och sedan söka dispans. Nu säger den nya lagen tio år. Någon som vet om vi som har embryon i frysen kommer behöva betala efter de nya bestämmelserna eller gäller de kostnader som fanns när vi frös ner våra blastocyster? Tar kliniken kontakt med oss innan de kastar bort våra embryon eller måste vi själva kontakta kliniken? Och gäller den nya lagen om tio år även oss som fick till frysen innan den vunnit laga kraft?

    Blev lite rörigt det där och många frågor, men hoppas ni hängde med ändå......

    Tacksam för svar, eller bara en berättelse om ni gjort syskonförsök hos Livio Umeå, Fd IVFkliniken NUS!

  • Svar på tråden Frågor om syskonförsök
  • Wed 13 Nov 2019 15:14
    #1

    PUFFAR!

  • Fri 15 Nov 2019 20:29
    #2

    Hej!

    Nu har jag inte erfarenhet från den kliniken du går på,

    men såvitt jag vet och av min egen erfarenhet så får man betala för

    varje återföring man gör.

  • Fri 15 Nov 2019 20:35
    #3

    18000 kr är per varje återföring. Det övriga vet jag inget om.

Svar på tråden Frågor om syskonförsök