• Tue 12 Nov 2019 19:18
    126 visningar
    3 svar
    3
    126

    Gravid vet ej vad jag vill.

    Jag fick i söndags reda på att jag är gravid. Oklart vilken vecka men ev runt v. 5 eller 6. Till mitt problem: Jag vet inte alls vad jag vill. Jag har ett barn strax över året och har alltid tänkt mig ett syskon till hen och jag tänker fortfarande att jag vill ha barn men vet inte om tajmingen är rätt. Jag har precis börjat jobba efter mammaledighet så har liksom inte jobbat in mig än, vi har för liten lägenhet för att bo långsiktigt i med två barn samtidigt som det verkar vara väldigt svårt att få lån till hus när man redan investerat i en bostadsrätt. Även att vi inte kommit in i vardagsrutiner utifrån jobb och förskola när både jag och sambon jobbar gör mig lite fundersam på om tajmingen är rätt. Sedan funderar jag även på om nuvarande barn kommer vara för liten för att bli syskon och bli bestulen på uppmärksamhet, möjlighet att åka vagn osv. Så just nu letar jag typ tecken från ovan utifrån hur jag ska göra. Någon som har någon input? Självklart är det bara jag och sambon som kan besluta i frågan men efterfrågar kanske lite råd eller erfarenheter. Det skulle skilja knappt 2 år mellan barnen. Hade jag blivit gravid om cirka 6 månader hade detta nog varit en ickefråga då det egentligen är tajmingen och bostadsfrågan som är problemet. Rent ekonomiskt klarar vi ett barn till.

    Sedan kan jag tillägga att jag inte blev överlycklig när testet visade positivt vilket känns fel när jag vet att andra reagerar med att bli superglada. Kanske var lite chockad men reagerade lite liknande med första barnet men har ändå älskat hen från första sekund.

  • Svar på tråden Gravid vet ej vad jag vill.
  • Anonym (Kram)
    Sun 17 Nov 2019 19:45
    #1

    Bestäm dig för att göra abort och se hur det känns. Alltså, boka ingen tid utan tänk dig att du ska ta bort barnet och så suger du på karamellen i några dagar. Känns det fel så behåller du. Ofta känner man ju vad man vill när man fattat ett beslut. Antingen känns det rätt eller så känns det inte bra.

    Barn så tight är ju både givande och utmattande. Om du kan tänka dig bli gravid om ett halvår så tycker jag att du ska behålla :) sex månader är ju ingen tid alls. Det vore lite skillnad om du tänker att det hade passat bättre om något ÅR. Boendefrågan är ju inte så viktig när barnen är pluttiga ????

    Fatta ett låtsasbeslut och känn på det ????

    Lycka till!!!!

  • Sun 17 Nov 2019 20:48
    #2

    Men herregud! Hur tänker folk! Ta det inte som kritik! Jag bara undrar....

    För mig blev det inte barn så lätt: Fick vänta och vänta och vänta och vänta och.... vänta! Av detta fick jag ångest och ångest och ångest och en livskris.

    Idag är jag stolt mamma och jag tror inte att jag behöver säga vad jag tycker att du borde göra :)

    Lycka till!

  • Sun 17 Nov 2019 21:10
    #3

    Tack för alla svar! Ger mig lite hjälp på traven, tror jag innerst inne vet vad jag vill men ibland är det svårt ändå.

    Nivinella: Jag är medveten om att vissa har svårt att få barn och jag tyckte det kändes lite jobbigt att lägga upp inlägget här på familjeliv men behövde verkligen tips. Vill absolut inte vara otacksam på något sätt men när det sker fortare än vad man tänkt sig hinner inte hjärnan med. Skönt att det gick bra för dig till slut och att du trivs i din mammaroll :)

Svar på tråden Gravid vet ej vad jag vill.