• Anonym (Anonym)

Finns det något effektivt naturligt som tar bort pigmentförändringar?

Finns det något som bleker eller tar bort pigmentförändringar och som FUNKAR? Har inte råd att gå till salong så det måste vara på ett naturligt sätt. Oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden Finns det något effektivt naturligt som tar bort pigmentförändringar?
  • Duckan

Naturligt som i hemmakur vet jag inte men The Ordinary är ett ganska billigt märke som många hypar (jag gillar deras olja) och de har lite syror och krämer som ska hjälpa mot ex pigmenteringar.

• Anonym (Anonym)
    Duckan skrev 2019-11-13 12:10:46 följande:

Naturligt som i hemmakur vet jag inte men The Ordinary är ett ganska billigt märke som många hypar (jag gillar deras olja) och de har lite syror och krämer som ska hjälpa mot ex pigmenteringar.

Funkar verkligen krämer? Min erfarenhet av exempelvis anti age-krämer är att det är falsk marknadsföring.

Hört att det finns ett läkemedel som bleker pigmentförändringar men som är receptbelagt i hela EU pga kraftiga biverkningar som det ger. Tror du man kan få hjälp att få det utskrivet av läkare?
  • Anonym (Anonym)
    Duckan skrev 2019-11-13 12:10:46 följande:

Funkar verkligen krämer? Min erfarenhet av exempelvis anti age-krämer är att det är falsk marknadsföring.

Hört att det finns ett läkemedel som bleker pigmentförändringar men som är receptbelagt i hela EU pga kraftiga biverkningar som det ger. Tror du man kan få hjälp att få det utskrivet av läkare?
  • Anonym (.)
    Det finns en anledning varför krämer etc blivit förbjudna - det finns ingen Quick fix

.
    Beror helt på vad det är.
    Är det bleka förändringar så finns idag ingen som helst behandling.
    'Är det melasma finns bara en fungerande behandling, att inte utsättas för det minsta solljus på flera år.
  • Anonym (E)

Det enda som funkat ok för mig är

1. Gå av hormonella preventivmedel , för det var därför jag fick mina.

Och

2. Använda 50 solskydd i ansiktet.

Mina pigmentförändringar har bleknat väldigt mycket men de är inte helt borta.

Jag frågade olika personer på smink och hudvård affärer och även om det finns olika krämer så verkade ingen av dom som själva sålde sådana ens tro att det gjorde någon större skillnad utan jag fick bara tipset att alltid skydda mot solen.

• Anonym (E)

Jag utgick nu ifrån att dina pigmentförändringar är melasma, alltså mörka fläckar.

• Duckan

Ts, jag kan inte svara på om det funkar med kräm då jag själv inte provat.

Att skydda sig från solen är ett bra tips so du fått här. Mina egna förändringar har bleknat sedan jag drog ner på solandet. Som tack har jag dock fått en vit fläck på kinden istället som inget fastnar på.

• Anonym (.)

Vita fläckar kan vara till exempel svamp men är huden påverkad.

Det kan också vara vitiligo och då finns ingen behandling alls. Det är en autoimmun sjukdom som bryter ner pigmentet (Det Michael Jackson hade).
    Börjar ofta pigmenttäta partier som exempelvis leverfläckar.

• Anonym (Neem)

Neemolja är fantastiskt, men luktar fruktansvärt, så om du är känslig för dofter kommer du nog inte palla den.

• Anonym (.)
    Anonym (Neem) skrev 2019-11-13 12:34:55 följande:
    Neemolja är fantastiskt, men luktar fruktansvärt, så om du är känslig för dofter kommer du nog inte palla den.
    Läser man på bör man passa sig för den. Den används som insektsmedel, bladglans och kan vara dödligt för små barn.
    www.floraton.com/se/neemolja-neem-olja

• Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 12:18:38 följande:

Det finns en anledning varför krämer etc blivit förbjudna - det finns ingen Quick fix

.Beror helt på vad det är.

Är det bleka förändringar så finns idag ingen som helst behandling.

'Är det melasma finns bara en fungerande behandling, att inte utsättas för det minsta solljus på flera år.

Jag har fått permanenta pigmentförändringar av solen efter att ha bränt mig svårt för nästan 10 år sedan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 12:31:48 följande:

Vita fläckar kan vara till exempel svamp men är huden påverkad.

Det kan också vara vitiligo och då finns ingen behandling alls. Det är en autoimmun sjukdom som bryter ner pigmentet (Det Michael Jackson hade).

Börjar ofta pigmenttäta partier som exempelvis leverfläckar.

Det är mörka fläckar jag har. Kan vitiligo orsakas av sol?
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-13 13:01:44 följande:
    Jag har fått permanenta pigmentförändringar av solen efter att ha bränt mig svårt för nästan 10 år sedan.
    Ja det kan vara det också.
    Finns ingen behandling mot det idag, möjligen transplantation men det är helt orimligt.
  • Anonym (Anonym)

Här är en förstorad bild på en av fläckarna jag har.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 13:04:19 följande:

Ja det kan vara det också.

Finns ingen behandling mot det idag, möjligen transplantation men det är helt orimligt.

Går väl bleka dom på salong?
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-13 13:03:33 följande:
    Det är mörka fläckar jag har. Kan vitiligo orsakas av sol?
    Det blev lite rörigt och vi missförstår varandra.
    Vita fläckar beror på brist på pigment, det går inte att göra något åt.

Bruna fläckar kan blekna med tiden, om man har tur, och aldrig utsätts för solen på lång tid.
    Bleka bort betyder att du måste förstöra pigmentcellerna på något vis. Jag vet inte något om det.
Svar på tråden Finns det något effektivt naturligt som tar bort pigmentförändringar?