• Bradpaisley94

    Gävle vs. Sundsvall. Vs. Falun

    Ska snart flytta hem till Sverige igen (efter mer eller mindre 6 år utomlands) och funderar på vart man ska flytta. Är från Göteborg men trivs inte där. Alldeles för regnigt och dyrt. Min sambo är sjukgymnast, så hon kan få jobb nästan överallt i landet. Själv har jag en kandidat i miljövetenskap och är halvvägs igenom min master i hållbart jordbruk. Vill gärna jobba inom skogsbruk, jordbruk eller livsmedel. Men annars är alla miljöinriktade jobb av intresse.

    Vi är bägge 25 och ska snart starta familj. Vill bo nära en större ort (+50 000 invånare) men också nära till natur; berg, hav, skog etc. Vill bo där det inte är för dyrt utan man kan få ett hus m.m. utan att behöva ta lån på 4?5+ miljoner som i Göteborg. Vill ha fyra-årstidsväder (behöver snö på vintern). Efter att ha funderat så verkar det som området strax norr om Uppsala är det mest intressanta för oss. Är dock livrädd för att det ska vara för mycket mygg. Var på semester i Luleå vid midsommar för några år sedan, var det värsta jag varit med om!

    Gävle i synnerhet verkar ha:

    + 4-årstidsväder
    + Verkar inte superdyrt
    + Nära till Stockholm för evenemang och flygplats
    + Lugnare tempo än i Göteborg
    +Nära till natur

    Vill inte gärna längre norrut än Sundsvall, för kallt och isolerat. Är egentligen mest intresserad av hur Sundsvall och Gävle står sig mot varann, men eftersom Borlänge och Falun också ligger där i närheten så kan ni jämföra med dem med. Vilken stad är bäst för oss att söka sig mot?
    (om tråden ligger fel, vänligen flytta rätt)
     Citera+  Citera
Svar på tråden Gävle vs. Sundsvall. Vs. Falun