• Nattali89

    Hur gör man för att orka leva ett vanligt liv?

    Vi har försökt få barn i över 3 år nu vi har gjort vår första ivf och ska påbörja vår andra behandling. Vi fick ut 4 ägg och 4 embryon som alla har satts in. 1 blev jag gravid på men under vul i v12 så så läkaren att den inte levde. Så läkarna satte mig på konstgjort missfall eller abort som.det också heter eftersom min kropp inte visste. Det har nu gått 3 månader och dom satte in det sista embryot i förra veckan som nu inte blivit något. Jag vet att många där ute vart med om samma sak, även stressen och pressen med ivf. Hur orkar man leva varje dag när man ser alla andra bli lyckligt gravida. Gå runt med sina magar sprida bilder på ul och leva i den dröm jag drömmer om. ?

  • Svar på tråden Hur gör man för att orka leva ett vanligt liv?
  • SvenOlsson

    Jag tror det är lättare än vanligt att känna sig allmänt deppig den här tiden på året. Kallt och regnigt, alla löven har blåst av träden men än finns ingen vacker snö. Så andra motgångar i livet blir ännu jobbigare av den trista årstiden. Men det finns alltid ljusglimtar i tillvaron bara man letar efter dem. Det låter också som det fortfarande finns möjligheter för er som kan vara värt att sätta hoppet till

  • Nattali89

    Wow du tror det är årstiden som gör mig deppig? Hösten är min favoritårstid annars.

    Ursäkta men ditt svar va ganska olämpligt. Om du inte vet hur eller vad du ska skriva så föreslår jag att du inte ska svara på något alls ????

  • Hoppet19

    Tråkigt att läsa din historia.
    Jag är också ofrivilligt barnlös, och nu har alla mina vänner fått barn eller väntar barn. Det suger så hårt. Vet precis vad du menar med att andra andra får leva sina liv, medans en annan bara får stå och titta på.
    Vet inte hur man orkar men man orkar ju? Det finns ju inget annat, längtan efter ett eget barn en dag är så stark. Man lär väl sig leva med längtan, hoppet och den djupa sorgen antar jag.... Viktigt att kunna prata med sin partner tänker jag, och ha någon vän att få ventilera med.
    Önskar dig all lycka från En annan i ivfsvängen!

  • Nattali89

    Vad sånt att veta att någon annan känner som jag. Tråkigt att någon annan känner så men man känner sig så ensam i sin vänskapskrets.

    Ibland känns det som att man ska brista hela kroppen gör ont.

  • R84
    Nattali89 skrev 2019-11-13 15:51:30 följande:

    Vi har försökt få barn i över 3 år nu vi har gjort vår första ivf och ska påbörja vår andra behandling. Vi fick ut 4 ägg och 4 embryon som alla har satts in. 1 blev jag gravid på men under vul i v12 så så läkaren att den inte levde. Så läkarna satte mig på konstgjort missfall eller abort som.det också heter eftersom min kropp inte visste. Det har nu gått 3 månader och dom satte in det sista embryot i förra veckan som nu inte blivit något. Jag vet att många där ute vart med om samma sak, även stressen och pressen med ivf. Hur orkar man leva varje dag när man ser alla andra bli lyckligt gravida. Gå runt med sina magar sprida bilder på ul och leva i den dröm jag drömmer om. ?


    På något sätt hittar man sätt att orka.... fråga mig inte hur men för mig var det nog viljan att få bli mamma. Det var hela tiden drivkraften i att fortsätta hur jobbigt och tungt saker än kändes. Sen är sorgen och smärtan enorm och obeskrivlig men för mig var det aldrig aktuellt att ge upp.
  • Iiiaaa

    Hej! Förstår dig. Jag o min man gjorde ivf för fyra år sedan. Tre insättningar vilket ledde till minus, minus och ett utomkveds. Blev färefter spontant gravid och fick barn. Nu vill vi ha syskon och har gjort 5 insättningar. Fjärde insättningen ledde till en graviditet men barnet dog i vecka 12 (fick veta det ett ul ett par veckor senare). Nu har jag precis fått ett tidigt missfall efter 5 insättningen. Det är så otroligt tufft och man känner sig så extremt ensam i det här.

  • Nattali89

    Va det svårt för er att bli glada för era vänners skull när dom blir gravida ? Jag känner mig jätte hemsk när jag inte kan glädjas för deras skull. Jag känner bara avund och en klump i magen sen börjar jag bara gråta.

    Jag vill kunna glädjas med dom.

    Hur kände ni med alla människor runt om er?

  • Tiden81

    Hej, som jag känner igen mig. Vi har totalt gjort fem omstörtningar och ett plus som blev abort pga kromosomfel. Vi kämpade vi och har gjort tre insattningar. Bara minus. Allt ser så bra ut och de kan inte förstå varför det inte funkar. Det ligger som ett moln av sig över mig hela tiden och man kämpar varje dag. Det jag tycker är svårast är att de dom säger på ivf:en är att upprepning gäller. Blir orolig att någon blir fel efter själv insättningen som de aldrig kommer hitta. Smått börjar jag förbereda mig på ett liv utan barn, är 38 år. Önskar dig styrka och att snart får ert mirakel.

  • AsDfg78

    Känner igen mig så väl! Har inget svar på hur man orkar men på ett eller annat sätt går det.

    För min del har det blivit en del av vardagen med oro, sorg och att pendla mellan hopp och förtvivlan. Det här definitivt påverkat mitt liv i stor utsträckning och jag vet inte om jag kan säga att jag lever ett "vanligt" liv men på något plan har jag ändå accepterat att det är så här livet är just nu.

    Kram till alla som kämpar!

  • Kallamakka

    Hej!

    Ville också dela med mig lite av vår resa. Hittills har det gått 3,5 år. Det har resulterat i en IVF, 4 insättningar. 2 graviditeter som båda blev missfall i vecka 13 respektive vecka 20.

    Hur man tar sig igenom det är såklart individuellt.

    I mitt fall så använde jag mig av psykolog, detta efter det sista missfallet. Hon har varit toppen! Och jag hade ingen aning om hur det skulle vara att träffa henne, men hon har verkligen synliggjort den här känslomässiga bergochdalbanan för mig. Vi har gått igenom en massa faser tillsammans. (jag kallar ivf resan för olika faser)

    Jag har givit mig själv andrum, genom att öppna mig för andra så har jag fått förståelse tillbaka, ibland har i alla fall vetskapen gjort skillnad, även om man inte kan förstå allt. Nånstans får man också ta det till sig, att andra inte kan förstå men i allafall veta om. Jag har då kunnat ta bort människor på Instagram och Facebook utan att det blivit problem. Således sluppit massor med jobbigt innehåll som jag inte behövt.

    Kollegor har rykt, vänner har rykt och grupper har gåtts ur. (nu är en del tillbaka)

    Jag hade också familjeliv och Youtube lite som en drog. Ville läsa allt, veta allt. Få kontroll. Det blev för mycket av det, så jag slutade helt. Hade en månads uppehåll av allt sökande på nätet. Och waow, för mig var det en ögonöppnare och en hel del oro försvann faktiskt av att gå runt och Inte Veta Allt.

    Jag har också i och med min ärlighet, kunna tacka nej till event eller kunnat gå tidigare ifrån dem. För att jag behövt det, för Mig.

    För mig kom vändpunkten i det här, när jag började ändra om mitt liv så att det passade mig där jag är. När jag accepterade orättvisan och förstod att man måste förändra livet för att ta sig igenom den här livskrisen på bästa sätt.

    Att låtsas glädjas och stötta andra, när jag inte egentligen kunde vara glad för någon - var nog det dummaste Jag kunde gör för mig själv.

    Och det sista, att göra saker man inte gjort förut. Att resa, rå om varandra o renovera - har varit toppen sysslor för oss, vi har "passat på" massor under dom här åren och det har varit fantastiskt att kunna tänka "det här hade vi aldrig gjort med barn!" - att kunna se något positivt i allting även om det mest bara är jobbigt!

    Hoppas mitt inlägg inte blev allt för rörigt och så.. Hehe!

  • MotorcycleEmptiness

    Förstår att det känns svårt. Känner du att livet hänger på om det ska bli barn eller inte? Det går inte att styra sitt liv och bestämma hur allt ska bli.

  • Nattali89
    Kallamakka skrev 2019-11-16 07:40:51 följande:

    Hej!

    Ville också dela med mig lite av vår resa. Hittills har det gått 3,5 år. Det har resulterat i en IVF, 4 insättningar. 2 graviditeter som båda blev missfall i vecka 13 respektive vecka 20.

    Hur man tar sig igenom det är såklart individuellt.

    I mitt fall så använde jag mig av psykolog, detta efter det sista missfallet. Hon har varit toppen! Och jag hade ingen aning om hur det skulle vara att träffa henne, men hon har verkligen synliggjort den här känslomässiga bergochdalbanan för mig. Vi har gått igenom en massa faser tillsammans. (jag kallar ivf resan för olika faser)

    Jag har givit mig själv andrum, genom att öppna mig för andra så har jag fått förståelse tillbaka, ibland har i alla fall vetskapen gjort skillnad, även om man inte kan förstå allt. Nånstans får man också ta det till sig, att andra inte kan förstå men i allafall veta om. Jag har då kunnat ta bort människor på Instagram och Facebook utan att det blivit problem. Således sluppit massor med jobbigt innehåll som jag inte behövt.

    Kollegor har rykt, vänner har rykt och grupper har gåtts ur. (nu är en del tillbaka)

    Jag hade också familjeliv och Youtube lite som en drog. Ville läsa allt, veta allt. Få kontroll. Det blev för mycket av det, så jag slutade helt. Hade en månads uppehåll av allt sökande på nätet. Och waow, för mig var det en ögonöppnare och en hel del oro försvann faktiskt av att gå runt och Inte Veta Allt.

    Jag har också i och med min ärlighet, kunna tacka nej till event eller kunnat gå tidigare ifrån dem. För att jag behövt det, för Mig.

    För mig kom vändpunkten i det här, när jag började ändra om mitt liv så att det passade mig där jag är. När jag accepterade orättvisan och förstod att man måste förändra livet för att ta sig igenom den här livskrisen på bästa sätt.

    Att låtsas glädjas och stötta andra, när jag inte egentligen kunde vara glad för någon - var nog det dummaste Jag kunde gör för mig själv.

    Och det sista, att göra saker man inte gjort förut. Att resa, rå om varandra o renovera - har varit toppen sysslor för oss, vi har "passat på" massor under dom här åren och det har varit fantastiskt att kunna tänka "det här hade vi aldrig gjort med barn!" - att kunna se något positivt i allting även om det mest bara är jobbigt!

    Hoppas mitt inlägg inte blev allt för rörigt och så.. Hehe!


    Oj vad hemskt att gå igenom 2 missfall sådär. Kände att mitt liv rasa när jag fick mitt mf besked. Vad skönt att fler känner som mig. Jag har tagit bort fb för allt fler lägger ut bilder på deras blivande bebisar eller nyfödda. Deras gravidbesked är som ett hugg i magen. Jag känner mig så matt så trött på allt. Blir mer och mer isolerad hemma. Pendlar mellan huset, jobbet och stallet. Fast skulle helst inte vilja åka till jobbet alls. Är jobbigt att se arbetskamraterna. Låtsas va glad fast jag egentligen bara vill sova och gråta .

    Jag hoppas att ni en dag får behålla bebisen hela vägen ut och tack för att du dela med dig
  • Nattali89
    Kallamakka skrev 2019-11-16 07:40:51 följande:

    Hej!

    Ville också dela med mig lite av vår resa. Hittills har det gått 3,5 år. Det har resulterat i en IVF, 4 insättningar. 2 graviditeter som båda blev missfall i vecka 13 respektive vecka 20.

    Hur man tar sig igenom det är såklart individuellt.

    I mitt fall så använde jag mig av psykolog, detta efter det sista missfallet. Hon har varit toppen! Och jag hade ingen aning om hur det skulle vara att träffa henne, men hon har verkligen synliggjort den här känslomässiga bergochdalbanan för mig. Vi har gått igenom en massa faser tillsammans. (jag kallar ivf resan för olika faser)

    Jag har givit mig själv andrum, genom att öppna mig för andra så har jag fått förståelse tillbaka, ibland har i alla fall vetskapen gjort skillnad, även om man inte kan förstå allt. Nånstans får man också ta det till sig, att andra inte kan förstå men i allafall veta om. Jag har då kunnat ta bort människor på Instagram och Facebook utan att det blivit problem. Således sluppit massor med jobbigt innehåll som jag inte behövt.

    Kollegor har rykt, vänner har rykt och grupper har gåtts ur. (nu är en del tillbaka)

    Jag hade också familjeliv och Youtube lite som en drog. Ville läsa allt, veta allt. Få kontroll. Det blev för mycket av det, så jag slutade helt. Hade en månads uppehåll av allt sökande på nätet. Och waow, för mig var det en ögonöppnare och en hel del oro försvann faktiskt av att gå runt och Inte Veta Allt.

    Jag har också i och med min ärlighet, kunna tacka nej till event eller kunnat gå tidigare ifrån dem. För att jag behövt det, för Mig.

    För mig kom vändpunkten i det här, när jag började ändra om mitt liv så att det passade mig där jag är. När jag accepterade orättvisan och förstod att man måste förändra livet för att ta sig igenom den här livskrisen på bästa sätt.

    Att låtsas glädjas och stötta andra, när jag inte egentligen kunde vara glad för någon - var nog det dummaste Jag kunde gör för mig själv.

    Och det sista, att göra saker man inte gjort förut. Att resa, rå om varandra o renovera - har varit toppen sysslor för oss, vi har "passat på" massor under dom här åren och det har varit fantastiskt att kunna tänka "det här hade vi aldrig gjort med barn!" - att kunna se något positivt i allting även om det mest bara är jobbigt!

    Hoppas mitt inlägg inte blev allt för rörigt och så.. Hehe!


    Oj vad hemskt att gå igenom 2 missfall sådär. Kände att mitt liv rasa när jag fick mitt mf besked. Vad skönt att fler känner som mig. Jag har tagit bort fb för allt fler lägger ut bilder på deras blivande bebisar eller nyfödda. Deras gravidbesked är som ett hugg i magen. Jag känner mig så matt så trött på allt. Blir mer och mer isolerad hemma. Pendlar mellan huset, jobbet och stallet. Fast skulle helst inte vilja åka till jobbet alls. Är jobbigt att se arbetskamraterna. Låtsas va glad fast jag egentligen bara vill sova och gråta .

    Jag hoppas att ni en dag får behålla bebisen hela vägen ut och tack för att du dela med dig
  • Kallamakka
    Nattali89 skrev 2019-11-16 16:19:58 följande:

    Oj vad hemskt att gå igenom 2 missfall sådär. Kände att mitt liv rasa när jag fick mitt mf besked. Vad skönt att fler känner som mig. Jag har tagit bort fb för allt fler lägger ut bilder på deras blivande bebisar eller nyfödda. Deras gravidbesked är som ett hugg i magen. Jag känner mig så matt så trött på allt. Blir mer och mer isolerad hemma. Pendlar mellan huset, jobbet och stallet. Fast skulle helst inte vilja åka till jobbet alls. Är jobbigt att se arbetskamraterna. Låtsas va glad fast jag egentligen bara vill sova och gråta .

    Jag hoppas att ni en dag får behålla bebisen hela vägen ut och tack för att du dela med dig


    Tack. Missfallen är det tuffaste jag behövt gå igenom. Bebisar hoppas jag med på, för oss båda. :)

    Det är otroligt svårt att inte låta den här resan till ett barn -definiera ens liv. Stundtals har det känts som om det äter upp alla tankar, påverkar allt som är Jag. Jag blev "hon som är olyckligt barnlös" -Man blir helt slut av att alltid grubbla, tänka, vara ledsen. Jag förstår att du känner för att bara sova. Så har jag också känt.

    Men man kan komma ur det, man börjar se saker för vad de är genom att bryta gamla tankemönster. Och man kan kliva ur det och bli "sig själv" igen. Men det kräver att man hittar sitt sätt att hantera det på och att man bestämmer sig för att det inte ska definiera ens liv längre - Då kommer vändpunkten. :)

    Ta hand om dig!
  • AsDfg78
    Kallamakka skrev 2019-11-16 18:52:53 följande:

    Tack. Missfallen är det tuffaste jag behövt gå igenom. Bebisar hoppas jag med på, för oss båda. :)

    Det är otroligt svårt att inte låta den här resan till ett barn -definiera ens liv. Stundtals har det känts som om det äter upp alla tankar, påverkar allt som är Jag. Jag blev "hon som är olyckligt barnlös" -Man blir helt slut av att alltid grubbla, tänka, vara ledsen. Jag förstår att du känner för att bara sova. Så har jag också känt.

    Men man kan komma ur det, man börjar se saker för vad de är genom att bryta gamla tankemönster. Och man kan kliva ur det och bli "sig själv" igen. Men det kräver att man hittar sitt sätt att hantera det på och att man bestämmer sig för att det inte ska definiera ens liv längre - Då kommer vändpunkten. :)

    Ta hand om dig!


    Beklagar era missfall, jag har också gått igenom samma sak så jag vet vilket helvete det är

    Får ändå lite hopp och stryka av era inlägg och kloka tankar här. Tack ????

    Jag känner att jag helt tappat bort mig själv på den här resan. Jag har också låtit alla problem definiera mig och ta upp all min tid, vänner och relationer har rykt och det är otroligt svårt att hitta tillbaka igen tycker jag men lever på hoppet om att det kommer en ny tid efter det här svarta hålet!
  • Kallamakka
    AsDfg78 skrev 2019-11-18 12:26:55 följande:

    Beklagar era missfall, jag har också gått igenom samma sak så jag vet vilket helvete det är

    Får ändå lite hopp och stryka av era inlägg och kloka tankar här. Tack ????

    Jag känner att jag helt tappat bort mig själv på den här resan. Jag har också låtit alla problem definiera mig och ta upp all min tid, vänner och relationer har rykt och det är otroligt svårt att hitta tillbaka igen tycker jag men lever på hoppet om att det kommer en ny tid efter det här svarta hålet!


    Vad glad jag blir att du känner att det inger hipp och styrka, det var det jag ville sprida med mina inlägg.

    Det är viktigt att sörja, att beklaga sig. Det är absolut en del i det.

    Men när man kan låta det vara en del i allting - så blir livet mycket mer innehållsrikt. Men det är klurigt och tufft att ta steget och bryta det negativa. Man får bestämma sig för att det räcker

    Men man får också mer tid för sånt som är roligt när man slutar lägga energi på att vara nedslagen. Har du någon hobby? :)
  • Nattali89

    Tack för alla era svar och berättelser det har fått mig att må mindre pyton mer positivt att tänka och andra vägar att gå. När jag läser om.era känslor och om allt jobbigt och hemskt ni vart med om precis som jag så känner jag mig mindre ensam och fler som kan förstå mina egna känslor. Känns som att ändra runt mig inte kan relatera till det. Dom har inte vart med om detta med att ha svårt att bli gravid och missfallet i det hela som öppnar upp märken för en.

    Det är en skön känsla att inte känna sig så ensam tack för det. Det har gjort att min vardag känns lite lättare

  • Nattali89

    Tack för alla era svar och berättelser det har fått mig att må mindre pyton mer positivt att tänka och andra vägar att gå. När jag läser om.era känslor och om allt jobbigt och hemskt ni vart med om precis som jag så känner jag mig mindre ensam och fler som kan förstå mina egna känslor. Känns som att ändra runt mig inte kan relatera till det. Dom har inte vart med om detta med att ha svårt att bli gravid och missfallet i det hela som öppnar upp märken för en.

    Det är en skön känsla att inte känna sig så ensam tack för det. Det har gjort att min vardag känns lite lättare

Svar på tråden Hur gör man för att orka leva ett vanligt liv?