• Wed 13 Nov 2019 21:42
    260 visningar
    1 svar
    1
    260

    IVF - spermaprov

    Hej!


    Vi har påbörjat en IVFutredning.
    Min sambo har fått tid för att lämna spermaprov den 20 december.

    Min fråga är: Hur lång tid efter att spermaprovet lämnades fick ni komma till "nästa steg"?


    Jag har lämnat blodprov osv., så jag är "klar".


    Om jag minns rätt skulle han lämna blodprov så fort spermaprovet är OK?


    Men sen, efter det?

  • Svar på tråden IVF - spermaprov
  • Thu 14 Nov 2019 14:03
    #1

    Spermaprovet är ett färskvaruprov. För att kunna mäta t.ex. mobilitet måste det analyseras omedelbart när det är färskt. Normalt sett får man alltså en bokad tid för inlämning av provet när det finns personal redo att omedelbart ta hand om det. Det betyder att resultatet av spermaprovet är klart inom någon timme.

    När jag senast lämnade spermaprov fick jag meddelande om resultatet efter ett par dar och vi hade sedan tidigare en tid bokad för återbesök efter ett par veckor när man gjorde en fysisk undersökning av både kvinnan och mannen. För kvinnan gjordes ett vaginalt ultraljud där man kollade äggstockar, äggledare och livmoder. För mannen gjordes en palpering av testiklar, bitestiklar och sädesledare. Rutinerna kan nog vara olika på olika kliniker och landsting, men fördröjningen mellan inlämningen av provet är nog mer en administrativ fördröjning, inte något som behövs för provets skull. Min gissning är att ni får en återbesökstid inom ett par veckor.

Svar på tråden IVF - spermaprov