• Anonym (TS)
    Wed 13 Nov 2019 22:08
    593 visningar
    11 svar
    11
    593

    Sista chansen att få barn är nästa månad...

    Jag har en man som är utländsk. Han har studerat här i Sverige i ett par år och det var så vi träffades men han har egentligen ett annat jobb i det landet. Nu går hans visum ut och i samband med det så har jobbet i det andra landet (det är inte ett vanligt jobb) beordrat honom att komma tillbaka dit för ett uppdrag. Han kommer sluta med det men behöver det nu för att kunna försörja sig där.


    Vi har ansökt om att han ska få uppehållstillstånd i Sverige men har hört av bekanta att det kan ta två år att få det... och hans uppdrag kommer vara i 15 månader. Så, mest troligt kommer vi knappt kunna ses alls under dessa månader eftersom landet dessutom är på andra sidan jorden. Jag hade jättegärna följt med honom, men det verkar omöjligt pga hur jobbuppdraget är (vill inte gå in mer på det) och pga att jag har en 5åring här sedan en tidigare relation som jag inte kan ta med mig. Och pga hur uppdraget är kommer jag vara otroligt begränsad i att ens kunna hälsa på honom. 


    Han kommer att behöva åka första veckan i januari...

    Problemet är att vi otroligt gärna vill ha barn och jag är 40 år :( Så, mina chanser är snart slut och att vänta 15 mån - 2 år... känns som att det är kört då. Vi har försökt aktivt de senaste tre månaderna men det har inte tagit sig. Jag borde ha ägglossning nu och har använt ÄL-stickor och de har gett utslag alla andra månader men inte den här månaden. Så det är troligtvis en månad utan ägglossning. Har förstått att det är 1-2 såna per år pga min ålder. Så - nästa gång - i december är troligtvis det sista försöket vi har. 

    Någon som har tips på hur man kan få upp fertiliteten eller maximera chansen? 

  • Svar på tråden Sista chansen att få barn är nästa månad...
  • Anonym (hmm)
    Wed 13 Nov 2019 22:23
    #1

    varför tog han det jobbet? bara för hans visum går ut? varför tog han ett jobb på andra sidan jorden? Varför inte i, exempelvis, London?

    Hur träffades ni och hur länge har ni varit ihop?

    Kommer du orka gå igenom en graviditet på egen hand, ta hand om en nyfödd och en 5-åring? Helt själv? 

    Måste inte han vara i Sverige ibland för uppehållstillstånd, typ intervjuer och dylikt? Är du säker på att han kommer tillbaka om 15 mån? 

    Angående din fråga:

    Tror i övrigt inte det finns något som ökar fertiliteten, utan vara avslappnad, ta ägglossningstester och hoppas på det bästa. Ligga varannan dag när det är rätt vecka. 

    Ju äldre man är, desto kortare fönster har man ägglossning (12-24h), vilket innebär att om man bara testar på morgonen och får ägglossning på eftermiddagen, så kan man missa sitt ägglossningsfönster. Mitt tips är att testa på eftermiddagarna. Eller köra två stycken om dan när det börjar närma sig.

    Jag har lärt mig att jag också har ägglossning lite senare i cykeln än vad jag jag trott. Ibland har jag fått känslan att äl-testerna detekterar hormonstigningen lite sent på mig. 

    Är höggravid, 39 år och den gång det tog sig för oss var när vi försökte kvällen innan jag fick "glad gubbe".

  • Anonym (Hm)
    Wed 13 Nov 2019 22:26
    #2

    Frysa sperma?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 22:48
    #3
    Anonym (hmm) skrev 2019-11-13 22:23:14 följande:

    varför tog han det jobbet? bara för hans visum går ut? varför tog han ett jobb på andra sidan jorden? Varför inte i, exempelvis, London?

    Hur träffades ni och hur länge har ni varit ihop?

    Kommer du orka gå igenom en graviditet på egen hand, ta hand om en nyfödd och en 5-åring? Helt själv? 

    Måste inte han vara i Sverige ibland för uppehållstillstånd, typ intervjuer och dylikt? Är du säker på att han kommer tillbaka om 15 mån? 

    Angående din fråga:

    Tror i övrigt inte det finns något som ökar fertiliteten, utan vara avslappnad, ta ägglossningstester och hoppas på det bästa. Ligga varannan dag när det är rätt vecka. 

    Ju äldre man är, desto kortare fönster har man ägglossning (12-24h), vilket innebär att om man bara testar på morgonen och får ägglossning på eftermiddagen, så kan man missa sitt ägglossningsfönster. Mitt tips är att testa på eftermiddagarna. Eller köra två stycken om dan när det börjar närma sig.

    Jag har lärt mig att jag också har ägglossning lite senare i cykeln än vad jag jag trott. Ibland har jag fått känslan att äl-testerna detekterar hormonstigningen lite sent på mig. 

    Är höggravid, 39 år och den gång det tog sig för oss var när vi försökte kvällen innan jag fick "glad gubbe".


    Han är fortfarande anställd där och kan bli "inkommenderad" vilket nu har hänt. Hade det inte hänt så hade han försökt ta något annat jobb närmare. Jag har dessutom förstått det som att man ska vara i sitt hemland medan man väntar på utredning om uppehållstillstånd pga anknytning, men är ingen expert så det kanske är fel?


    Har för mig att intervjuer etc är på ambassaden i hans hemland? Jag tror att vi kanske kan träffas någon gång under den här tiden men då ska han ha permission eller vad det kallas från uppdraget och dessutom pricka in ägglossningen... 

    Vi träffades för att jag läste en extrakurs på universitetet och han pluggade där. Vi har varit ihop i två år. 

    Jag gick igenom graviditeten med 5åringen själv eftersom jag blev lämnad under graviditeten och det gick bra, tog alla vaknätter etc själv då så jag vet att jag klarar det. Nu bor jag dessutom i min hemstad (5åringens pappa flyttade också hit efter ett tag) och har mycket släkt och vänner här som gärna hade hjälpt mig om det behövs. 

    Ja han kommer tillbaka : ) Han trivs jättebra i Sverige och vill verkligen inte åka hemifrån. 

    Oj jag visste inte att det är kortare fönster om man är äldre! Vad intressant! Betyder det att fertilitetsfönstret är kortare också? 

    Hur lång cykel har du och vilken dag har du ÄL? Jag har 25 dagars cykel och tänker att då borde jag ha ÄL typ dag 12 kanske? Men kan det alltså vara senare? Jag ska testa 2 ggr om dagen som du säger... 


    Jag har skaffat natural cycles också, tänker att den kanske kan detektera ägglossningen... 


    Vi ligger varannan dag hela månaden igenom, men gäller det även då att mannen inte får få utlösning förutom en gång varannan dag? Eller är det mer för att man ska pricka in rätt dag? 


    Vad roligt att det lyckades för er : ) Ja, jag har förstått att det är innan ägglossning man verkligen ska sexa. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 22:49
    #4
    Anonym (Hm) skrev 2019-11-13 22:26:59 följande:

    Frysa sperma?


    Går det att göra själv? Behövs det inte något speciellt? 
  • Anonym (Mina)
    Wed 13 Nov 2019 23:01
    #5

    Du kan göra ett ovulationsultraljud för att se om äggblåsan är mogen. En gynekolog kan då ge en säkrare tid för ägglossning. Tror iof att det kostar runt 2000:-

  • Anonym (Mina)
    Wed 13 Nov 2019 23:04
    #6
    +1
    Anonym (TS) skrev 2019-11-13 22:49:19 följande:

    Går det att göra själv? Behövs det inte något speciellt? 


    Det går att göra på klinik, Livio t.ex. Då får du gå dit och bli inseminerad sedan.
  • Anonym (hmm)
    Thu 14 Nov 2019 00:09
    #7
    Anonym (TS) skrev 2019-11-13 22:48:53 följande:

    Han är fortfarande anställd där och kan bli "inkommenderad" vilket nu har hänt. Hade det inte hänt så hade han försökt ta något annat jobb närmare. Jag har dessutom förstått det som att man ska vara i sitt hemland medan man väntar på utredning om uppehållstillstånd pga anknytning, men är ingen expert så det kanske är fel?


    Har för mig att intervjuer etc är på ambassaden i hans hemland? Jag tror att vi kanske kan träffas någon gång under den här tiden men då ska han ha permission eller vad det kallas från uppdraget och dessutom pricka in ägglossningen... 

    Vi träffades för att jag läste en extrakurs på universitetet och han pluggade där. Vi har varit ihop i två år. 

    Jag gick igenom graviditeten med 5åringen själv eftersom jag blev lämnad under graviditeten och det gick bra, tog alla vaknätter etc själv då så jag vet att jag klarar det. Nu bor jag dessutom i min hemstad (5åringens pappa flyttade också hit efter ett tag) och har mycket släkt och vänner här som gärna hade hjälpt mig om det behövs. 

    Ja han kommer tillbaka : ) Han trivs jättebra i Sverige och vill verkligen inte åka hemifrån. 

    Oj jag visste inte att det är kortare fönster om man är äldre! Vad intressant! Betyder det att fertilitetsfönstret är kortare också? 

    Hur lång cykel har du och vilken dag har du ÄL? Jag har 25 dagars cykel och tänker att då borde jag ha ÄL typ dag 12 kanske? Men kan det alltså vara senare? Jag ska testa 2 ggr om dagen som du säger... 


    Jag har skaffat natural cycles också, tänker att den kanske kan detektera ägglossningen... 


    Vi ligger varannan dag hela månaden igenom, men gäller det även då att mannen inte får få utlösning förutom en gång varannan dag? Eller är det mer för att man ska pricka in rätt dag? 


    Vad roligt att det lyckades för er : ) Ja, jag har förstått att det är innan ägglossning man verkligen ska sexa. 


    Aha, ok, men ni verkar  seriösa. Tolkade er situation lite annorlunda först.

    Lyssna inte på mig om uppehållstillståndsprocessen, det garanterar jag att du har bättre koll på. 

    Ja men precis, kortare fönster för detektering av LH-hormoner = kortare fönster för ägglossning.

    Med Clearblue skulle man ha sex när man ser glada gubben (när LH-hormoner detekteras) och dagen efter, för att pricka in ÄL. 

    Jag har tyvärr oregelbunden menscykel, och enligt instruktionerna i Clearblue så skulle man då ta den kortaste cykeln man haft det halvåret och börja testa en viss dag i cykeln. Eftersom mina kortaste cykler var 25, men längsta var 32, så gick det åt en hel del stickor. :/ Till min förvåning inträffade glad gubbbe för mig oftast dag 17, så det betydde ju att jag hade ÄL dag 18. 

    Hittade detta online förut, som jag klippt ut när jag försökte bli gravid, tyvärr ingen källa:
    Har du en menscykel på 25 dagar så har du ägglossning mellan dag 9-13
    Har du en menscykel på 28 dagar så inträffar din ägglossning mellan dag 12-16.
    Har du en menscykel på 34 dagar så har du din ägglossning mellan dag 18-22

    Även detta är saxat från nätet:
    ÄL-test visar bara positivt innan ägget släpper - ägget släpper ca 12-48 timmar efter positivt test (oftast inom 24). Alla har dessutom olika långa stegringar, så jag gör alltid ett till ÄL-test dagen efter ett positivt för att se om det är negativt. 

    Tack för gratulationen! Är glad över min bebis. 

    Jag menar att man kan ligga varannan dag då man börjar ÄL-testa för då prickar man rimligen in ägglossningen (spermierna kan ju överleva upp till 5 dygn i kvinnan). Vi brukade kalla detta "gröna veckan", som dessutom för oss då blev längre eftersom jag behövde testa så länge pga min oregelbundna cykel. 

    Vi pallade inte att ligga varje dag på gröna veckan, men orkar man det är ju det säkert ännu bättre (färska spermier varje dag).

    Imponerande att ni orkar ligga varannan dag!  

    LYCKA TILL!

    PS. Du kan också alltid frysa in ägg. Går att göra i Umeå för typ 20 papp.

  • Anonym (hmm)
    Thu 14 Nov 2019 00:13
    #8
    Anonym (hmm) skrev 2019-11-14 00:09:04 följande:
    Hittade detta online förut, som jag klippt ut när jag försökte bli gravid, tyvärr ingen källa:
    Har du en menscykel på 25 dagar så har du ägglossning mellan dag 9-13
    Har du en menscykel på 28 dagar så inträffar din ägglossning mellan dag 12-16.
    Har du en menscykel på 34 dagar så har du din ägglossning mellan dag 18-22

    Även detta är saxat från nätet:
    ÄL-test visar bara positivt innan ägget släpper - ägget släpper ca 12-48 timmar efter positivt test (oftast inom 24). Alla har dessutom olika långa stegringar, så jag gör alltid ett till ÄL-test dagen efter ett positivt för att se om det är negativt. 


    Tyvärr lite kass layout på mitt inlägg, men försökte rena till det här ovan.

    Jag har iaf läst att man kan ha senare eller tidigare ägglossning också, dvs har man en 28-dagarscykel kan man ha ägglossning dag 17 också. Men givetvis tidigare också.  

    Snitt-cykeln för mig på ett år (med mycket varierande cyklar, allt från 23 dagar - 37 dagar) är iaf strax över 28 dagar. Har dock myom som verkar störa min cykel.

    Förr hade jag alltid mens var 29:e dag.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 14:57
    #9

    Åh tack så mycket för det utförliga svaren! : D 

    Jag har kollat om att frysa in ägg men det fick jag inte, jag hade för liten äggreserv + hög ålder : / så de tyckte inte att det var någon idé... men de sade att jag hade okej värden för att kunna bli gravid spontant ändå. 

    Haha vi är fortfarande nykära även efter hela den här tiden så det blir ofta oftare än varannan dag till och med ; ) Men jag undrar om spermakvalitén kan bli sämre om mannen ofta får utlösning, för nu blir det kanske 2 ggr/dag i genomsnitt... ibland en och ibland 3 ggr... Dock ser den ju vit ut och då tänker jag att det borde vara okej med spermier i den. Har varit med om med ex att när de fått flera ggr på en dag så blir den mer genomskinlig men inte för min nuvarande. 

    Kanske är det så att varannan dag är optimalt om man är yngre men varje dag är bättre om man är äldre, pga mindre fertilt fönster? Det är ju jättebra info! : ) Och jätteintressant allt det du skrev om när ÄL kan vara, jag tar till mig allt : D 


    Finns det något mer man kan göra, äta tillskott eller så? Jag läste någonstans att brist på d-vitamin kan göra att ens fertilitet sjunker och så här års ska många ha brist på det. Kanske bra att börja ta tillskott? 

  • Anonym (Vera)
    Thu 14 Nov 2019 15:14
    #10

    Ta inte det här som fakta, men jag har hört att spermakvaliten blir sämre om man ligger "för ofta". Därför man inte ska ligga varje dag kring ÄL om man vill bli gravid.

    Ni har ju dock bara försökt i tre månader, så det är ju inte så konstigt att det inte tagit sig. Jag skulle kolla upp att frysa sperma om jag var ni. Känns ju betydligt enklare om han måste vara borta i över ett år.

    Och sidenote, men är ni helt hundra att ni vill ha barn tillsammans? Tänker mest för att du sa att ni fortfarande är nykära. Ni vill inte bara passa på för att du snart börjar bli för gammal och det blir lite "now or never" av det hela?

  • Anonym (hmm)
    Thu 14 Nov 2019 23:33
    #11
    Anonym (TS) skrev 2019-11-14 14:57:07 följande:

    Åh tack så mycket för det utförliga svaren! : D 

    Jag har kollat om att frysa in ägg men det fick jag inte, jag hade för liten äggreserv + hög ålder : / så de tyckte inte att det var någon idé... men de sade att jag hade okej värden för att kunna bli gravid spontant ändå. 

    Haha vi är fortfarande nykära även efter hela den här tiden så det blir ofta oftare än varannan dag till och med ; ) Men jag undrar om spermakvalitén kan bli sämre om mannen ofta får utlösning, för nu blir det kanske 2 ggr/dag i genomsnitt... ibland en och ibland 3 ggr... Dock ser den ju vit ut och då tänker jag att det borde vara okej med spermier i den. Har varit med om med ex att när de fått flera ggr på en dag så blir den mer genomskinlig men inte för min nuvarande. 

    Kanske är det så att varannan dag är optimalt om man är yngre men varje dag är bättre om man är äldre, pga mindre fertilt fönster? Det är ju jättebra info! : ) Och jätteintressant allt det du skrev om när ÄL kan vara, jag tar till mig allt : D 


    Finns det något mer man kan göra, äta tillskott eller så? Jag läste någonstans att brist på d-vitamin kan göra att ens fertilitet sjunker och så här års ska många ha brist på det. Kanske bra att börja ta tillskott? 


    Börja äta folsyra som tillskott (400 mikrogram) redan nu! 

    Har haft den här artikeln som bokmärke, kanske inte ger dig nån ny info men länkar med den:
    www.aftonbladet.se/relationer/a/0EBdr2/hitta-dina-fertila-perioder

    Jag har uppfattat det som spermiekvaliteten ökar av sex ofta, så det är nog lugnt Hittade denna artikel som underbygger detta: www.svd.se/sex-varje-dag-okar-kvaliteten-pa-spermier

    Lycka till!
Svar på tråden Sista chansen att få barn är nästa månad...