• bobbo85

    Mamman flyttar 22 mil efter separation

    Hej,

    Risk för ett långt inlägg men jag behöver verkligen hjälp här!

    Jag och mitt ex hade varit tillsammans i 7,5 år när vi jag bestämde mig för att lämna henne. Ett beslut som senare blev gemensamt efter lite distans. Hösten 2012 flyttade vi till min hemstad där vi bott, jobbat, skaffat familj, köpt lägenhet m.m.

    Vi har en snart 5-åring och ett barn på ca 16 månader ihop. När vi bröt så var hon fortfarande mammaledig och började då mer och mer vara i sim hemstad där hon har sin familj och från dess att vi lämnat över nycklarna i juni så har hon bott där permanent. Jag har varit okej med det då hon är mammaledig och inte kunnat påverka vart hon vill vara när hon är ledig. Vi har haft barnen i stort sätt varannan vecka vilket, då jag kunnat vara föräldraledig på halvtid.

    Det som händer nu är att hon inte vill flytta ner. Hon har sagt upp sig från sin fasta anställning här nere och bor i ett radhus tillsammans med sin bror som hennes föräldrar äger. Det äldsta barnet går på en grym förskola som både hen och vi älskar och vårt minsta barn står i kö för en syskonplacering. Hon menar på att hon vill bo där uppe och barnen kan ha växelvis barnomsorg i båda kommunerna. Hennes argument är att hon saknar sin hemstad(hon bodde med en annan kille i 3 år på annan ort innan hon flyttade till mig) samt att hon inte har något skyddsnät i min stad, och då syftar hon på sin mor och far.

    Detta tycker jag är helt från vettet. Först och främst så har hon ett jättestort nätverk här i min stad, hon har haft flera jobb, startat mammagruppen där hon fortfarande är drivande, varit ordförande i föreningar m.m. Jag räknar det till att hon har 12 vänner/par med 1-2 barn som hon umgås med och 7-8 som inte har barn men som delar samma intressen. Hon är även god vän med sin chef som hade kunnat stötta henne genom bra planerade scheman. Vi har bra kontakter i flera fastighetsbolag som hyr ut lägenheter och hon har genom lägenhetsförsäljningar en bra ekonomisk grund att stå på. Hennes föräldrar är yngre och skulle kunna hälsa på i vår stad betydligt mer. Jag har en god relation med föräldrarna men kan inte få dem att prata med henne. En nära släkting till henne är också chef för hennes hemkommuns enhet för barn och ungdomar.

    Barnen tar det bra nu och vi har fantastiskt kul ihop och det känns som de mår bra men jag är rädd att det kan ändras fort. Vi byter barn i en stad halvvägs och den äldsta tycker det är jobbigt att åka så långt och byta så. Jag har skaffat en ny bostad i ett barntryggt område och satsar på detta. Hon åker snart på sin 3:e av 4:a resor bara i år och är borta i 2,5 veckor(utan barnen).

    Hon är helt likgiltig och kall och menar att jag bara kan ta mitt pick och pack och bege mig till hennes stad där jag inte har några kontakter alls. Jag anser att hon inte har rätt till detta och att hon utsätter våra barn för fara och dåliga förutsättningar.

    Att medla genom familjerätten har inte funkat och heller inte varit aktuellt på senaste då hon inte kan ändras på enligt henne.

    Är det någon som har tips på vad jag kan göra och vilken rätt har jag? Någon i samma sits? Jag har en juridisk kontakt men det är ju den sista utvägen, och ingen jag helst vill ta!

  • Svar på tråden Mamman flyttar 22 mil efter separation
  • Kusinen

    Har ni gemensam vårdnad kan barnen rent formellt inte flytta utan ditt godkännande.

    Det du kan göra är att stämma på boende så får rätten avgöra var barnen ska bo. Du kan dock inte hindra mamman att flytta, så om rätten går på din linje får du vara beredd på att ha barnen på heltid i princip.

  • Elin P

    Många kommuner godkänner ju inte växelvis barnomsorg. Så det kanske är det första att kolla, om barnen kan ha dubbla förskoleplatser? Sen låter det väldigt tufft för barnen att fara emellan så pass långt varannan vecka. Då är det troligt bättre att de bor mest hos en av er men åker till den andra på ledigheter.

    Mamman är ju en vuxen människa och måste få flytta om hon vill, men då får du väl försöka få vårdnaden och att hon träffar barnen när det fungerar. Eller kan du tänka dig att flytta närmare mamman på sikt för barnens skull om hon inte kan ge med sig?

  • Nettan69

    Huvudregeln är att den förälder som flyttar bort får flytta utan barnen eftersom de är förankrade och har ett nätverk på orten där de bor. Din oro handlar kanske mer om hon flyttar och har barnen varannan helg istället?

  • bobbo85

    Det är dessa råd jag fått från juristerna. Det blir mycket fulspel i dessa situationer har jag märkt hur mycket man än haft ihop tidigare. När vi släppte vår lägenhet i juni så flyttade jag till min mor och hon bodde ju då uppe i sin hemstad. Hon ville inte skriva barnen hos min mamma utan på en bostad som var "mer" permanent", jag gick med på detta men att de skulle skrivas över när jag fick mitt tillträde 30/8. Detta hände ju såklart inte med diverse olika undanflykter. Det ledde till att äldsta tjejen inte fick gå på förskola om inte jag skrev på papper på att det var okej. 

    Som svar på frågorna så vill jag att barnen skall ha en trygg och stabil tillvaro. Väljer hon att flytta så är det hon som kommer få ta de största konsekvenserna och få ta de största uppoffringarna. Jag kommer jag yrka på att de skall bo här på heltid. Mamman vill ju ha in barnen på förskola där uppe för att när den äldsta når förskoleklass så är hennes chans att få barnen där uppe på heltid större. Och det kan jag säga nej till. 

  • Kusinen
    bobbo85 skrev 2019-11-15 13:32:59 följande:

    Det är dessa råd jag fått från juristerna. Det blir mycket fulspel i dessa situationer har jag märkt hur mycket man än haft ihop tidigare. När vi släppte vår lägenhet i juni så flyttade jag till min mor och hon bodde ju då uppe i sin hemstad. Hon ville inte skriva barnen hos min mamma utan på en bostad som var "mer" permanent", jag gick med på detta men att de skulle skrivas över när jag fick mitt tillträde 30/8. Detta hände ju såklart inte med diverse olika undanflykter. Det ledde till att äldsta tjejen inte fick gå på förskola om inte jag skrev på papper på att det var okej. 

    Som svar på frågorna så vill jag att barnen skall ha en trygg och stabil tillvaro. Väljer hon att flytta så är det hon som kommer få ta de största konsekvenserna och få ta de största uppoffringarna. Jag kommer jag yrka på att de skall bo här på heltid. Mamman vill ju ha in barnen på förskola där uppe för att när den äldsta når förskoleklass så är hennes chans att få barnen där uppe på heltid större. Och det kan jag säga nej till. 


    Om ni är oense om var barnen ska bo så får rätten avgöra det. Så du kan ju säga nej, men det avgörs ju i så fall i domstol om ni inte kan komma överens.

    Om barnen redan är skrivna där mamman bor och hon har dem mest av tiden låter det väl ganska sannolikt att hon kan få boendet vid en tvist. Men det beror ju förstås på många olika omständigheter.

    Prata med en jurist innan du vägrar skriva på om barnomsorg, och få en bild av vad det kan ge för konsekvenser i en eventuellt framtida tvist.
Svar på tråden Mamman flyttar 22 mil efter separation