• Anonym (Rulle­)
    Thu 14 Nov 2019 20:23
    2914 visningar
    17 svar
    17
    2914

    Samåkning, hur mycket ska man begära?

    Jag pendlar till jobbet med bil ca en timme enkel väg. Jag fick en förfrågan av en annan  kollega om jag kunde tänka mig att hämta upp honom på vägen, han bor ca halvvägs. Jag behöver köra en liten omväg då han bor på motsatta sidan av staden än den där närmaste vägen går. Omvägen är väl ca 7 km kanske. Att jag hämtar kollegan innebär att jag kommer 10-15 minuter senare till jobbet än jag annars gjort.
    Han vill för det mesta bara åka med enkel väg.

    Egentligen vill jag inte vara så tidsbunden som det innebär att hämta någon annan. Eller KÄNSLAN av att vara bunden för egentligen kan jag ju köra när jag vill och så får han anpassa sig. Att säga nej är inte ett alternativ.

    Sen bryr jag mig inte om kostnaden egentligen och kunde gärna struntat i att få betalt, jag kör ju ändå liksom.

    Hur som helst, vad skulle ni ta betalt om det var ni?

  • Svar på tråden Samåkning, hur mycket ska man begära?
  • Anonym (Per)
    Thu 14 Nov 2019 20:29
    #1

    För det första, du kan säga nej.

    För det andra, om du startar 7 minuter tidigare så kommer du inte för sent till jobbet.

    Ta ut bensinpengar för omvägen, 400-500 kr i veckan. 

  • Anonym (Rulle­) Trådstartaren
    Thu 14 Nov 2019 20:55
    #2
    Anonym (Per) skrev 2019-11-14 20:29:21 följande:

    För det första, du kan säga nej.

    För det andra, om du startar 7 minuter tidigare så kommer du inte för sent till jobbet.

    Ta ut bensinpengar för omvägen, 400-500 kr i veckan. 


    Jag kommer inte för sent oavsett eftersom jag har flextid. Jag kommer senare än jag skulle gjort om jag körde själv bara.

    400-500 kr/vecka låter sjukt mycket, dubbelt så dyrt som kollektivtrafiken. 100 kr/dag. Du menade inte 400-500 kr i månaden?
  • Thu 14 Nov 2019 21:03
    #3

    Som lägst tänker jag kostnad för omvägen samt halva kostnaden för den väg ni åker tillsammans! Om jag var din kollega så hade jag sedan betalat lite mer än så eftersom du gör hen en tjänst!

  • Anonym (Per)
    Thu 14 Nov 2019 21:04
    #4
    Anonym (Rulle) skrev 2019-11-14 20:55:09 följande:
    Jag kommer inte för sent oavsett eftersom jag har flextid. Jag kommer senare än jag skulle gjort om jag körde själv bara.

    400-500 kr/vecka låter sjukt mycket, dubbelt så dyrt som kollektivtrafiken. 100 kr/dag. Du menade inte 400-500 kr i månaden?
     Ja, menar per månad.

    Sedan kan det gott vara lite dyrare än kollektivtrafiken, det är ju bekvämare.
  • Anonym (.)
    Thu 14 Nov 2019 22:08
    #5
    CitronTulo skrev 2019-11-14 21:03:23 följande:

    Som lägst tänker jag kostnad för omvägen samt halva kostnaden för den väg ni åker tillsammans! Om jag var din kollega så hade jag sedan betalat lite mer än så eftersom du gör hen en tjänst!


    Håller med.

    Typ en tia milen för den gemensama sträcka är väl typ rimligt att betala, och dubbla för omvägen.
  • Fri 15 Nov 2019 13:48
    #6

    Du kan ju utgå från avdragsbeloppet när man deklarerar.

    16.80 per mil (i fjol).

    Hälften av det den gemensamma vägen och hela för omvägen.

  • Fri 15 Nov 2019 13:52
    #7

    Jag skulle gjort en deal om att kollega bjuder på lunch ibland, antingen ute eller tar med matlåda. Då tjänar du in både tid och pengar :)

  • Fri 15 Nov 2019 14:00
    #8

    Alltså vad är det för ouppfostrad kollega som inte självmant betalar el bjuder på något i gengäld?

    Ändå 7 kilometer extra som du måste åka.

    Själv hade jag haft svårt att säga till, för jag är dumsnäll när det kommer till sådant tyvärr. Man vill inte vara gnällig, men jag hade börjat irritera mig inuti.

    Säg nej helt enkelt. Jag behöver ha tiden för mig själv i bilen el liknande.

  • Anonym (A)
    Fri 15 Nov 2019 17:30
    #9
    jeanette02 skrev 2019-11-15 14:00:40 följande:
    Alltså vad är det för ouppfostrad kollega som inte självmant betalar el bjuder på något i gengäld?
    Ändå 7 kilometer extra som du måste åka.
    Själv hade jag haft svårt att säga till, för jag är dumsnäll när det kommer till sådant tyvärr. Man vill inte vara gnällig, men jag hade börjat irritera mig inuti.
    Säg nej helt enkelt. Jag behöver ha tiden för mig själv i bilen el liknande.
    Håller med
  • Anonym (Rulle­) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 10:34
    #10
    jeanette02 skrev 2019-11-15 14:00:40 följande:

    Alltså vad är det för ouppfostrad kollega som inte självmant betalar el bjuder på något i gengäld?

    Ändå 7 kilometer extra som du måste åka.

    Själv hade jag haft svårt att säga till, för jag är dumsnäll när det kommer till sådant tyvärr. Man vill inte vara gnällig, men jag hade börjat irritera mig inuti.

    Säg nej helt enkelt. Jag behöver ha tiden för mig själv i bilen el liknande.


    Jodå, han vill visst betala och är inte det minsta ouppfostrad Det är jag som har svårt med att ta betalt, tänker lite att skit samma, jag kör ändå och extrakostnaden är inte så stor.
    Samtalshoran skrev 2019-11-15 13:52:54 följande:

    Jag skulle gjort en deal om att kollega bjuder på lunch ibland, antingen ute eller tar med matlåda. Då tjänar du in både tid och pengar :)


    Den var bra den idén faktiskt
    viktorjohan skrev 2019-11-15 13:48:37 följande:

    Du kan ju utgå från avdragsbeloppet när man deklarerar.

    16.80 per mil (i fjol).

    Hälften av det den gemensamma vägen och hela för omvägen.


    Det skulle bli 45-50 kr/dag. Vet inte, det känns mycket ändå....

    Jag tänker lite att den vägen jag kör kör jag ju ändå, att han bara skulle betala för omvägen i så fall. Känns gnidet annars.

  • Anonym (Rulle­) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 10:35
    #11
    jeanette02 skrev 2019-11-15 14:00:40 följande:

    Alltså vad är det för ouppfostrad kollega som inte självmant betalar el bjuder på något i gengäld?

    Ändå 7 kilometer extra som du måste åka.

    Själv hade jag haft svårt att säga till, för jag är dumsnäll när det kommer till sådant tyvärr. Man vill inte vara gnällig, men jag hade börjat irritera mig inuti.

    Säg nej helt enkelt. Jag behöver ha tiden för mig själv i bilen el liknande.


    Jodå, han vill visst betala och är inte det minsta ouppfostrad Det är jag som har svårt med att ta betalt, tänker lite att skit samma, jag kör ändå och extrakostnaden är inte så stor.
    Samtalshoran skrev 2019-11-15 13:52:54 följande:

    Jag skulle gjort en deal om att kollega bjuder på lunch ibland, antingen ute eller tar med matlåda. Då tjänar du in både tid och pengar :)


    Den var bra den idén faktiskt
    viktorjohan skrev 2019-11-15 13:48:37 följande:

    Du kan ju utgå från avdragsbeloppet när man deklarerar.

    16.80 per mil (i fjol).

    Hälften av det den gemensamma vägen och hela för omvägen.


    Det skulle bli 45-50 kr/dag. Vet inte, det känns mycket ändå....

    Jag tänker lite att den vägen jag kör kör jag ju ändå, att han bara skulle betala för omvägen i så fall. Känns gnidet annars.

  • Sat 16 Nov 2019 11:25
    #12

    Jodå, du kan säga nej och säga att du behöver din egentid i bilen.

    Ifall du säger ja behöver du komma överens om kostnad per skjuts inkl omväg.

  • Anonym (Snäll­)
    Sat 16 Nov 2019 11:33
    #13

    Jag skulle gärna samåka men han kan cykla eller åka buss så att det inte blir omväg. Kanske 1 km omväg kan vara ok. Jag skulle nog inte ta betalt.

  • Sat 16 Nov 2019 11:47
    #14

    Hade inte tagit betalt men hade inte heller velat ha detta som en fast lösning utan mer flytande. Han blir hämtad ett par dagar i veckan efter överenskommelse men inte stående dagligen.

  • Anonym (Stell­a)
    Sat 16 Nov 2019 19:47
    #15

    Om du kör omvägen varje morgon så lägger du ca en timma i veckan på att skjutsa din kollega. Jag personligen hade tyckt att det hade varit en stor uppoffring. Det beror ju såklart på vilka förutsättningar man har men har man familj och barn brukar tiden vara en bristvara.

    Vad tjänar du på en timma övertid annars ?

  • Anonym (smart­)
    Sat 16 Nov 2019 21:10
    #16

    Om jag ser personen som en god vän så hade jag inte tagit betalt alls.
    Men jag hade fått en sedel stucken i näven då och då på dennes initiativ.
    Klassiskt svenskt..

    Så funkar det i min krets och det känns skönt.
    Vi ger varandra hela tiden men kräver inget, det jämnar ut sig med tiden och alla är glada.

    Vi kan alltid lita på varandra och behöver man hjälp litet som stort så får man alltid det.

    Om det är en person som du inte känner så jätteväl så kan du fråga om en bensinpeng om du behöver det och han bör ge dig det.

  • Anonym (Finn)
    Sat 16 Nov 2019 21:40
    #17

    Om du tycker att det är jobbigt att säga en summa kan du ju fråga vad han tycker och om han svara att han tycker att t ex 100 kr om dagen är rimligt så kan du kontra med att nä så mycket ska du väl ändå inte betala, vad sägs om 80 kr om dagen. Alltså gå ner lite från hans förslag, förutsatt att du själv tycker att det är rimligt. Jag tycker inte att du ska nedvärdera din insats här. Du förlorar både tid och pengar på att han åker med och han vinner just nu både och. Självklart borde du bli kompenserad för det.

Svar på tråden Samåkning, hur mycket ska man begära?