• Anonym (Halvblind)

Hur göra med glasögon och solglasögon?

Om man behöver riktiga solglasögon utomhus och i bilen och vanliga glasögon inomhus hur gör man då? Att ta med ett par solglasögon och ett par vanliga är ju ett alternativ förstås men om man inte alltid vill släpa runt på två par glasögon?

Fotokromatiska blir inte mörka i bilen och inte heller tillräckligt mörka om det är varmt ute annars vore det ett alternativ.

Har hört att det finns en annan sorts fotokromatiska som alltid har lite färg på glaset och ska bli mörkare i bilen men blir dom lika mörka som solglasögon? Funkar dom om det är jättevarmt ute? Fotokromatiska blir ju mörkare ju kallare det är. Är det störande att dom alltid är lite mörka?

Är den enda lösningen att alltid kånka runt på två glasögon?

• Svar på tråden Hur göra med glasögon och solglasögon?
  • Anonym (Halvblind)
    Fjäril kär skrev 2019-11-14 21:27:48 följande:
    Det finns solglasögon man klämmer fast ovapå sina egna glasögon.
    Jag vet men det är så fult. Tyst Men uppskattar ditt förslag ändå.
  • AniieeHär

Glasögon väger ju inte så mycket.....

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (.)

Om det bara är i bilen det är ett problem med de fotokromatiska glasögonen (som funkar i övrigt för dig) kan du väl ha ett par glasögon med clipon som ständigt ligger redo i bilen?

• Anonym (Halvblind)
    AniieeHär skrev 2019-11-14 21:44:59 följande:
    Glasögon väger ju inte så mycket.....
    Inte glasögonen men fodralet som gör att glasögonen inte krossas i väskan.
    Anonym (.) skrev 2019-11-14 22:04:50 följande:
    Om det bara är i bilen det är ett problem med de fotokromatiska glasögonen (som funkar i övrigt för dig) kan du väl ha ett par glasögon med clipon som ständigt ligger redo i bilen?
    Det är även utomhus som det inte funkar tillräckligt bra med fotokromatiska då det är för varmt för dom att funka bra och bli tillräckligt mörka. Men kanske får lämna slipade solglasen i bilen när jag går in och hoppas på att dom inte förstörs i värmen.

Jag saknar tiden då jag såg bra. Drömmer

• AniieeHär
    Anonym (Halvblind) skrev 2019-11-15 17:14:38 följande:
    Inte glasögonen men fodralet som gör att glasögonen inte krossas i väskan
    Väger inte heller särskilt mycket.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Finns glassol)

Min bror har ett par glasögon som fungerar som solglasögon. När han är ute så blir glaset mörkare och han slipper krångla med att ta av icoh på glasögon när han kör bil.

• Anonym (Halvblind)
    Anonym (Finns glassol) skrev 2019-11-15 17:22:35 följande:
    Min bror har ett par glasögon som fungerar som solglasögon. När han är ute så blir glaset mörkare och han slipper krångla med att ta av icoh på glasögon när han kör bil.
    Fotokromatiska menar du. Jag undrar om han har den där nyare modellen som ska bli mörk i bilen också...? För det finns en modell fotokromatiska som inte blir mörk i bilen.
  • Anonym (Halvblind)
    AniieeHär skrev 2019-11-15 17:20:50 följande:
    Väger inte heller särskilt mycket.
    Det väger mer än att inte ha dom med sig och dessutom behöver jag en större väska då än normalt och jag avskyr stora väskor. Den ska vara så liten och lätt som möjligt för att vara bekväm.
  • Fjäril kär
    Anonym (Halvblind) skrev 2019-11-15 17:39:53 följande:

Det väger mer än att inte ha dom med sig och dessutom behöver jag en större väska då än normalt och jag avskyr stora väskor. Den ska vara så liten och lätt som möjligt för att vara bekväm.

Det finns fodral i lätta skinn som skyddar bra men väger ingenting
  • Anonym (Ines)

Jag skulle bara satsa på slipade solglasögon med styrka. Då kan du välja några som är snygga. Om du främst använder solglasögon i bilen kan du ju lämna dem där om du inte vill släpa runt på dem.

• Anonym (Jean-Jacques Burnel)

Jag har progressiva, fotokromatiska glasögon och tycker det funkar bra i alla sorters ljus och väderlek. Vill understryka här att jag verkligen behöver skydd för ögonen i starkt solljus, då jag annars får huvudvärk av kisandet, och innan jag behövde glasögon bar jag alltid solglasögon soliga dagar. De fotokromatiska glasögonen funkar fint också i bilen och när jag periodvis vistas i ett land med hett, soligt klimat.

Vill däremot varna för de där solglasögonen man kan klämma fast utanpå sina glasögon, då det lätt kan leda till repor på glasögonen. Då skulle jag hellre satsa på solglasögon, som man kan sätta över glasögonen - typ sådana här: www.clasohlson.com/se/Solglasögon-OTG/p/44-1177-19

Svar på tråden Hur göra med glasögon och solglasögon?