• Anonym (En riktig människa)

    Ni som misstror och förtalar myndigheter...?

    Jag jobbar sedan ett tag tillbaka på en statlig myndighet. Jag har lång erfarenhet av mitt område och vet vad jag håller på med. Men så klart kan man inte vara alla alltid till lags och det är jag helt ok med så länge man har en respektfull ton. Men ett område jag jobbar med rör upp otroligt mycket känslor och någonstans glöms det bort på vägen att vi som jobbar med dessa frågor är människor också. Jag blir anklagad för att vara köpt, en lögnare, ovetenskaplig, att jag är ute efter att förstöra folks liv osv osv. Förra veckan blev jag återigen anklagad för att ha någon sorts konspiration på gång, ett ärende som fortsatt denna vecka med det ena absurda påstående efter det andra. Och det enda jag kan göra är att lugnt förklara hur det verkligen ligger till. Och sedan gå och banka huvudet i väggen av frustration. Inte ens när jag vänligt försöker avsluta diskussionen tar det stopp.

    Jag är helt övertygad om att det finns ett gäng potentiella eller utlevande rättshaverister här. Hur resonerar ni som driver krig mot myndigheterna? Är ni helt övertygade om konspirationer eller gör ni det mest för det är kul? Jag fattar inte. Hade jag inte varit ganska hårdhudad och erfaren hade jag ju varit fullständigt nedbruten vid det här laget och allt bra arbete som vi ändå gjort hade inte blivit något av.

  • Svar på tråden Ni som misstror och förtalar myndigheter...?
  • Trx

    Vad är det för typ utav konspirationsteorier? 
    Vilken myndighet handlar det om?

  • AniieeHär

    Alltså, du kommer inte få svar, annat än från de som kanske trollar. Grejen med rättshaverister är ju att de anser att de inte är rättshaverister och därmed finns inga svar att finna hos dem.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (En riktig människa)
    AniieeHär skrev 2019-11-15 00:48:47 följande:

    Alltså, du kommer inte få svar, annat än från de som kanske trollar. Grejen med rättshaverister är ju att de anser att de inte är rättshaverister och därmed finns inga svar att finna hos dem.


    Nej jag vet. Jag behövde mest en kanal för att bli av med lite frustration...
  • Anonym (En riktig människa)
    Anonym (T) skrev 2019-11-15 07:07:22 följande:

    FK eller AF?


    Ingen av dem faktiskt. Fy sjutton att jobba där, då behöver man nog bli ännu mer hårdhudad för att överleva.
  • Anonym (En riktig människa)
    Trx skrev 2019-11-14 23:43:36 följande:

    Vad är det för typ utav konspirationsteorier? 

    Vilken myndighet handlar det om?


    Det mesta teorierna går ut på att vi tar emot pengar på sidan om från företag. Det finns mer fantasifulla teorier också men jag tänker inte gå in på detaljer.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (T) skrev 2019-11-15 07:07:22 följande:

    FK eller AF?


    Jag gissar på soc eftersom det är en myndighet som bedrivs av helt godtyckliga beslut och aldrig enligt lagar och regler. Många socialsekreterare borde kunna dömas för de felaktiga beslut de tar och få ett par år i fängelse som påföljd!
  • Anonym (T)
    Anonym (Soc) skrev 2019-11-15 07:14:23 följande:

    Jag gissar på soc eftersom det är en myndighet som bedrivs av helt godtyckliga beslut och aldrig enligt lagar och regler. Många socialsekreterare borde kunna dömas för de felaktiga beslut de tar och få ett par år i fängelse som påföljd!


    Ah.. Soc låter precis som FK.

    Får även intrycket att det inte är de vassaste knivarna i lådan som jobbar för dessa (eller statligt... ö h t)...

    (Jobbar själv statligt och är helt färdig med all jante, bristande kompetens, ineffektivitet och fuskande med skattemedel som pågår)
  • Anonym (...)

    Jag tror att den stora problematiken ligger i att det i samhället finns en förväntning att alla som ansöker om en förmån alltid fullt ut ska bli beviljad förmånen utan utredning eller krav. Media gör dessutom allt för att bygga upp förväntningar tills de bli helt orimliga.

  • mammatill6

    Jag hatar försäkringskassan. Så jädrans mycket strul. Nu väntat 9 månader på ett beslut och får räkna minst 2 till. Inte ok alls.

  • Anonym (En riktig människa)
    Anonym (Soc) skrev 2019-11-15 07:14:23 följande:

    Jag gissar på soc eftersom det är en myndighet som bedrivs av helt godtyckliga beslut och aldrig enligt lagar och regler. Många socialsekreterare borde kunna dömas för de felaktiga beslut de tar och få ett par år i fängelse som påföljd!


    Nu är ju inte soc en statlig myndighet och jag följer givetvis lagar och regler.
  • Anonym (....)
    Anonym (...) skrev 2019-11-15 07:25:11 följande:

    Jag tror att den stora problematiken ligger i att det i samhället finns en förväntning att alla som ansöker om en förmån alltid fullt ut ska bli beviljad förmånen utan utredning eller krav. Media gör dessutom allt för att bygga upp förväntningar tills de bli helt orimliga.


    ...Eller så beror det på att skyddsnätet blivit väldigt grovmaskigt. Att politiker säger att det finns en sjukförsäkring som ska stötta när man blir sjuk.

    Finns väldigt många som har digra utredningar där läkare på läkare fastslår att de är för sjuka för arbete, samtidigt som fkassan fastslår att de är tillräckligt friska för att arbete. Fkassan saknar ju dessutom insikt om hur arbetsmarknaden ser ut för sjuka människor.

    Om man då säger som det är (och som läkarintygen säger) att man är sjuk till akassan, ja då får man naturligtvis ingen ersättning därifrån heller, eftersom man inte står till arbetsmarknaden förfogande.

    Tycker det är bättre att politikerna är ärliga och säger som det är med sjukförsäkringen (att den bara täcker ibland och inte så lång tid), istället för att påskina att skatten man betalar in innebär ett starkt skyddsnät
  • JävlaPundare
    Anonym (En riktig människa) skrev 2019-11-15 07:11:30 följande:
    Det mesta teorierna går ut på att vi tar emot pengar på sidan om från företag. Det finns mer fantasifulla teorier också men jag tänker inte gå in på detaljer.
    Ahaa, kronkalle... Jag tror att de som har problem med myndigheters arbetssätt är personer som har dåliga erfarenheter av att ha med dom att göra.

    Sen är det ju också så att om man jobbar åt en myndighet så måste man ha uppfattningen att det myndigheten gör är rätt och det som i slutändan är bäst för alla inblandade för att det ska fungera.

    Annars byter man jobb om ens egen filosofi säger emot det. Jag tror inte att en människa som är stabil i sinnet kan jobba med någonting som dom innerst inne tror eller till och med vet är fel.

    Jag snackade med en polis en gång som berättade om en kollega han hade, tydligen så hade kollegan efter lång tid på knarkspan och många möten med olika typer av missbrukare börjat tvivla på att deras arbetssätt verkligen var det bästa. Han sa upp sig helt enkelt och började jobba som dörrvakt istället.
  • Konservativ

    Varför skulle det vara fel att ha en kritisk attityd mot myndigheter? De som jobbar där har en enorm makt och kan, i värsta fall, missbruka den. Vad skulle hända om en myndighet fattar felaktigt beslut, tjänstemannaansvaret finns ju inte kvar? Informera oss gärna.

  • Anonym (En riktig människa)
    Konservativ skrev 2019-11-15 09:37:33 följande:

    Varför skulle det vara fel att ha en kritisk attityd mot myndigheter? De som jobbar där har en enorm makt och kan, i värsta fall, missbruka den. Vad skulle hända om en myndighet fattar felaktigt beslut, tjänstemannaansvaret finns ju inte kvar? Informera oss gärna.


    Det är absolut inget fel i att vara kritisk men man kan ju ändå avstå från personangrepp. I den myndighet jag jobbar finns väldigt lite enskilt ansvar, vi är alltid mer än en person som jobbar med ärendena och alla beslut dras för och fattas av chef, ibland i flera nivåer. Visst kan det göras felaktigheter men det finns ändå ett ganska omfattande inbyggt kontrollsystem för att fånga upp dessa. Om det inte finns andra tecken på maktmissbruk än att man fått information som inte stämmer överens med den egna uppfattningen borde en normalt funtad människa inte direkt hoppa över till tanken att det pågår en konspiration med pengar under bordet.
Svar på tråden Ni som misstror och förtalar myndigheter...?