• Mamlias

    Hinner ni ta hand om er själva? Med småbarn??!

    Hej alla, jag har tre killar 6, 3 och 16 månader och min fråga är -hinner ni med att ta hand om er själva? Och isåfall hur gör ni? Är detta jag upplever normalt? Jag hinner knappt duscha. Det är så pinsamt! Men jag ser andra föräldrar och dom ser helt fräscha ut med fint hår, rena kläder osv och jag ser helt utsliten ut, fett i håret, osminkad, helt blek, tjock och med kläder som är helt rena men blivit fläckade samma sekund jag tagit dom på. Städar hemma konstant! Känns som om det

    Är det enda jag gör, Min man och jag hjälper varandra mycket men det känns som om jag ändå gör allt. Han ser skit bra ut, tränar och tar hand om sig men när jag försöker göra detsamma så slutar det med att jag har lillkillen hängande runt benen på mig och om jag skall ta ett bad så blir det helt plötsligt familjemöte i badrummet med grannar inbjudna. Lillen fick diagnos blödarsjuka för ca 5 månader sedan -helt otippat!, lite operationer pga infektion i hans port a cath osv har vi fått uppleva så han är något extra ???? dessutom ammas fortfarande och är så sjukt jävla mammig, vågar inte sluta amma riktigt än, mina bröstvårtor gör så ont! (Måste sluta snart iaf) Min mens var sen häromdagen och jag trodde jag helt ärligt skulle dö, men fick den till slut!!! Jag har en granne med 5 små barn och hon ser så jävla välvårdad ut! Hur fan hinner man med det????? 5 jävla små barn??!! Hur?? (Behövde skriva vanlig lite ????)

  • Svar på tråden Hinner ni ta hand om er själva? Med småbarn??!
  • Elin P

    Nej jag hinner absolut inte ta hand om mig själv så som du beskriver (att man har snygga kläder och är snygg jämt o.s.v). Tar en dusch varje morgon på 5 minuter. Låter håret självtorka och sätter upp det. Smink på 5 minuter. Rena kläder på. Det är ungefär vad jag hinner ta hand om mig själv dagligen. Det handlar ju så klart om vad man prioriterar också. Just nu i mitt liv är inte utseende och att jag ser "fixad" ut det viktiga. har tre barn varav en väldigt liten.

  • Pascal
    Mamlias skrev 2019-11-15 10:42:50 följande:

    Hej alla, jag har tre killar 6, 3 och 16 månader och min fråga är -hinner ni med att ta hand om er själva? Och isåfall hur gör ni? Är detta jag upplever normalt? Jag hinner knappt duscha. Det är så pinsamt! Men jag ser andra föräldrar och dom ser helt fräscha ut med fint hår, rena kläder osv och jag ser helt utsliten ut, fett i håret, osminkad, helt blek, tjock och med kläder som är helt rena men blivit fläckade samma sekund jag tagit dom på. Städar hemma konstant! Känns som om det

    Är det enda jag gör, Min man och jag hjälper varandra mycket men det känns som om jag ändå gör allt. Han ser skit bra ut, tränar och tar hand om sig men när jag försöker göra detsamma så slutar det med att jag har lillkillen hängande runt benen på mig och om jag skall ta ett bad så blir det helt plötsligt familjemöte i badrummet med grannar inbjudna. Lillen fick diagnos blödarsjuka för ca 5 månader sedan -helt otippat!, lite operationer pga infektion i hans port a cath osv har vi fått uppleva så han är något extra ???? dessutom ammas fortfarande och är så sjukt jävla mammig, vågar inte sluta amma riktigt än, mina bröstvårtor gör så ont! (Måste sluta snart iaf) Min mens var sen häromdagen och jag trodde jag helt ärligt skulle dö, men fick den till slut!!! Jag har en granne med 5 små barn och hon ser så jävla välvårdad ut! Hur fan hinner man med det????? 5 jävla små barn??!! Hur?? (Behövde skriva vanlig lite ????)


    Jag har en 1.5-åring med spec behov och sminkar mig inte varje dag men det är för att jag inte har ork eller lust, egentligen inte för att tid inte finns.

    Duschar och tvättar håret däremot gör jag varannan dag och rena kläder har jag på mig jämt. Blir det en fläck så går jag och byter. Vill jag bada/ta en fika med kompisar/shoppa osv så är min dotter med min sambo. Inga problem! Det måste finnas tid förnyat få lite andrum för sig själv också så man orkar med att vara en så bra mamma man kan :)

    Det jag reagerar på i din text är:

    Att du har lillen runt dina fötter så fort du vill träna/göra nåt för dig själv. Här måste du ju sätta ner foten åt både barnen och din man. Nu ska jag träna, nu är ni med pappa! Punkt!

    Sen kanske det också skulle underlätta lite om du slutade amma och på så vis ?klippte? banden lite till att sonen alltid bara vill ha mamma. Vänj honom vid att även pappa finns.

    Samma med när du vill ta ett bad. Naturligtvis får din man se till att ta barnen när du ska duscha. Lås dörren och gör ditt så får han fixa allt runt om den halvtimmen det tar för dig att fixa till dig. Det är inte för mycket begärt!
  • ALM82

    Jag har en dotter på 1.5 år och en bonusson på 5. Så inte lika många barn som du.
    Men jag mste bara säga att du inte behöver vara perfekt i ditt föräldraskap jämt! 
    När jag måste duscha och tvätta håret t.ex så sätter jag dottern i sin stol (som hon inte kan trilla ur) och tar med henne in till badrummet och så sätter jag på babblarna i en 20-30 min. Man får fuska lite!

    Sen måste jag ju säga att det största problemet är din man! Lås badrumsdörren så får han ta hand om barnen! 
    Ska du träna så åk iväg ett par kvällar i veckan och gör det! Du har lika mycket rätt till egentid som han.

  • Siden

    Jag har köpt en nyckel till sovrumsdörren så stänger jag in mig där ibland, HA!

  • Orangebeans

    Nej men det kanske ser ut så för folk som inte vet sanningen. Mina tips:

    Torrschampoo (baptiste är bäst, typ en av guds gåvor till mänskligheten) + uppsatt hår i särskilt svåra fall.

    Ha så nära sin egen hårfärg som möjligt. Urtvättad hårfärg, gulnande blondering, utväxt - alltihop gör att man ser sunkig ut. Ska man ha färgat hår nåste man ha tid att hålla efter det noga.

    Förgade ögonbryn + fransar. Slipper lägga tid på maskara osv.

    Concealer under ögonen och på blemmor + rouge (tar sammanlagt högst 50-60 sekunder), i samband med tandborstning.

    Läppbalsam i jackfickan (man ser mer vårdad och fräsch ut med åerfuktade läppar).

    Jag byter om till finkläder (det vill säga kläder som inte är trasiga, fläckade, söliga eller luktar spy) i samband med påklädning av ytterkläder. När jag kommer hem tas de av direkt och hamnar på Stolen tills nästa gång vi ska utanför hemmet. Har 2-3 outfits att variera mellan redo på stolen (slipper slösa tid på att komma på vad man ska ha på sig).

Svar på tråden Hinner ni ta hand om er själva? Med småbarn??!