• Eliiineliiin

    Någon mer med STOR bebis?

    Min lilla tjej är nio veckor och väger 7300 gram, missade längden hos BVC men ca 60 cm.

    Hon har 68 - 74 i kläder och äter 210 ml ersättning per mål ca 5 ggr/dag. Och inte alltid nöjd med det.

    Någon mer? Några erfarenheter om hur det fortsätter? BVC säger varje gång att kurvan kommer plana ut, men den blev brantare sist...

    (4150 gram och 51 cm vid födseln)

  • Svar på tråden Någon mer med STOR bebis?
  • syntharen

    Det kommer säkert plana ut när hon börjar röra sig mer. Men det är otroligt att det kan vara sån stor skillnad på bebisar, min dotter vägde 7400 g (68 cm) när hon var 8 mån

  • Mightmare

    Min tjej var 62 cm och 7300 g i den åldern och nja, hon är fortfarande väldigt stor. Hon har just fyllt 3 år nu och har kläder för 5-6 åringar. Det gick inte att köpa en bebishjälm till förskolan eftersom hon hade så stort huvud ens. 

    Hon ser ut som att hon är 5-6 år också men är ju sin riktiga ålder mentalt och i styrningen av kroppen. 

  • Mightmare

    Kan säga också att hon är lite rund om magen men inte särskilt tjock eller så nu. Hon är bara stor liksom. 

  • mallalala

    Min äldsta tjej vägde 7,5 kg och var 65 cm i samma ålder. Vägde 4410 när hon föddes. Idag är hon 5,5 år och vad jag upplever normal för sin ålder. Kanske bland de som är lite längre (120 cm och 21 kg). Så det planar ut för de flesta

  • Eliiineliiin
    syntharen skrev 2019-11-15 17:24:12 följande:

    Det kommer säkert plana ut när hon börjar röra sig mer. Men det är otroligt att det kan vara sån stor skillnad på bebisar, min dotter vägde 7400 g (68 cm) när hon var 8 mån


    Ja med denna tjejen inser man vilken skillnad det kan vara. Både jag och sambon var 3-kilosbebisar och växte enligt kurvan. Så vi är chockade varje dag när vi ser våran 2-månaders ta upp hela babynestet och redan ha babyskyddet på maximal storlek. Men hon är långt fram i utvecklingen med. Vilket gör det roligt, men tycker kanske att det är lite tråkigt att vi inte fick uppleva spädbarnstiden för den hoppade hon över helt :)
  • Solblomma30

    Det är ju så olika! Min son vägde 6 kg när han var åtta veckor gammal, så kanske 6,5 kg när han var 9 veckor. Han var också väldigt lång. Min andra son är nu 13 veckor och väger bara 5 kg, och min andra dotter vägde 7,3 kg när hon var tio månader gammal.

    Den stora sonen fick också ersättning och jag tror att det ofta gör barnen större så länge de äter ersättning. Men, i vårt fall planade kurvorna ut när barnen slutade med ersättning. De två av våra barn som fick ersättning och var stora som bebisar blev smala når de började äta mat och röra på sig. Idag är de 5 och 7 år gamla och normala i längd och vikt.

  • Fjiorgyn

    Min son vägde 4155 och var 53 lång när han föddes. När han förra veckan var 6 veckor så vägde han 6200 och var 60 cm lång. Skulle gissa att han nu som 7 veckor ligger runt ca 6600 och 62 lång om man utgår från hur han har växt hittils.

    Allt jag får från BVC är dock klagomål, "han behöver inte gå upp så mycket i vikt, han kommer få problem när han ska börja krypa, kolla hans viktkurva" etc. Jag har en väldigt hungrig bebis och förberedde 150ml per mål (blev inte alltid uppätet), fick en känga av bvc som sa åt mig att gå ner till 120 ml igen och ge vatten honom om han fortfarande ville ha mer.

    Detta har nog hittils varit den tuffaste veckan med honom, han skriker hela tiden för han inte är mätt nog eller blir hungrig igen efter någon timme, ratar vattnet och skriker ännu värre när han inser det inte är mat.

    Jobbigt när bebis skriker efter mer mat och bvc skriker om att ge mindre mat.

  • Solblomma30
    Fjiorgyn skrev 2019-11-17 00:10:32 följande:

    Min son vägde 4155 och var 53 lång när han föddes. När han förra veckan var 6 veckor så vägde han 6200 och var 60 cm lång. Skulle gissa att han nu som 7 veckor ligger runt ca 6600 och 62 lång om man utgår från hur han har växt hittils.

    Allt jag får från BVC är dock klagomål, "han behöver inte gå upp så mycket i vikt, han kommer få problem när han ska börja krypa, kolla hans viktkurva" etc. Jag har en väldigt hungrig bebis och förberedde 150ml per mål (blev inte alltid uppätet), fick en känga av bvc som sa åt mig att gå ner till 120 ml igen och ge vatten honom om han fortfarande ville ha mer.

    Detta har nog hittils varit den tuffaste veckan med honom, han skriker hela tiden för han inte är mätt nog eller blir hungrig igen efter någon timme, ratar vattnet och skriker ännu värre när han inser det inte är mat.

    Jobbigt när bebis skriker efter mer mat och bvc skriker om att ge mindre mat.


    Men det var det värsta jag någonsin hört! Man ska ju inte ge spädbarn vatten! Vilket råd från BVC. Förstår att det är tufft men strunt i dem och ge din lilla bebis ersättning. Han kommer att klara sig alldeles utmärkt och garanterat smalna av när han börjar röra sig. Man blir så ledsen när man hör sånt här! Min äldsta fick ersättning och blev så himla rund av den, men när hon började röra sig och äta mat planade kurvan långsamt ut och idag är hon en smal sjuåring. Vår BVC-ssk var så klok och sa att små bebisar får äta hur mycket de vill och att det kommer ordna sig när hon blir äldre.

    Det är väl en annan sak när de äter mat, då kan man ge mer grönsaker på tallriken och tänka på att inte ge sötsaker osv. Men att dra ner på ersättning! Suck..
  • mammatill6

    Min ena son son vägde 8 kg som 2 månader. Strl 68. Han va större än de flesta fram till kanske 7-8 månader, då planade det ut.

  • legomum
    Fjiorgyn skrev 2019-11-17 00:10:32 följande:

    Min son vägde 4155 och var 53 lång när han föddes. När han förra veckan var 6 veckor så vägde han 6200 och var 60 cm lång. Skulle gissa att han nu som 7 veckor ligger runt ca 6600 och 62 lång om man utgår från hur han har växt hittils.

    Allt jag får från BVC är dock klagomål, "han behöver inte gå upp så mycket i vikt, han kommer få problem när han ska börja krypa, kolla hans viktkurva" etc. Jag har en väldigt hungrig bebis och förberedde 150ml per mål (blev inte alltid uppätet), fick en känga av bvc som sa åt mig att gå ner till 120 ml igen och ge vatten honom om han fortfarande ville ha mer.

    Detta har nog hittils varit den tuffaste veckan med honom, han skriker hela tiden för han inte är mätt nog eller blir hungrig igen efter någon timme, ratar vattnet och skriker ännu värre när han inser det inte är mat.

    Jobbigt när bebis skriker efter mer mat och bvc skriker om att ge mindre mat.


    Byt bvc.

    Ge ditt barn mat efter hur ditt barn vill själv.

    Jag matade mina barn första månaderna ca 8 gånger om dygnet. De bestämde själva hur mycket och ofta. Den ene vägde 6.6kg vid 9 veckor och bvc så aldrig något sådant som din gör.

    Den andre var något mindre i både längd och vikt.

    Gör det som fungerar för er. Bvc är inte allvetande.
  • Eliiineliiin
    Mightmare skrev 2019-11-15 17:27:16 följande:

    Min tjej var 62 cm och 7300 g i den åldern och nja, hon är fortfarande väldigt stor. Hon har just fyllt 3 år nu och har kläder för 5-6 åringar. Det gick inte att köpa en bebishjälm till förskolan eftersom hon hade så stort huvud ens. 

    Hon ser ut som att hon är 5-6 år också men är ju sin riktiga ålder mentalt och i styrningen av kroppen. 


    mallalala skrev 2019-11-15 17:30:51 följande:

    Min äldsta tjej vägde 7,5 kg och var 65 cm i samma ålder. Vägde 4410 när hon föddes. Idag är hon 5,5 år och vad jag upplever normal för sin ålder. Kanske bland de som är lite längre (120 cm och 21 kg). Så det planar ut för de flesta


    Tack för svaren! Förstår att det planar ut men kanske tar några år före kompisarna kommer ikapp.
    Fjiorgyn skrev 2019-11-17 00:10:32 följande:

    Min son vägde 4155 och var 53 lång när han föddes. När han förra veckan var 6 veckor så vägde han 6200 och var 60 cm lång. Skulle gissa att han nu som 7 veckor ligger runt ca 6600 och 62 lång om man utgår från hur han har växt hittils.

    Allt jag får från BVC är dock klagomål, "han behöver inte gå upp så mycket i vikt, han kommer få problem när han ska börja krypa, kolla hans viktkurva" etc. Jag har en väldigt hungrig bebis och förberedde 150ml per mål (blev inte alltid uppätet), fick en känga av bvc som sa åt mig att gå ner till 120 ml igen och ge vatten honom om han fortfarande ville ha mer.

    Detta har nog hittils varit den tuffaste veckan med honom, han skriker hela tiden för han inte är mätt nog eller blir hungrig igen efter någon timme, ratar vattnet och skriker ännu värre när han inser det inte är mat.

    Jobbigt när bebis skriker efter mer mat och bvc skriker om att ge mindre mat.


    Exakt så har vi det också! BVC har sagt att vi inte får övermata, det förstår jag med ersättning. Men nu har vi också fått höra att vi ska lära henne hur mycket hon ska äta, inte öka mer nu, gå tillbaka på förra nivån, ge napp istället.

    Vi försökte lite grann, fattar att sugbehovet kan göra att dom äter mer. Men nu skiter vi i det. Testar med en lägre nivå men värmer mer om hon inte är nöjd. Orkar precis som du inte ha en hungrig bebis en dag till. Men sen mycket napp.

    Har inte bytt BVC men hon har glömt att vi flaskmatar så nu säger hon bara "mata på" haha, idiot som inte vet att man inte kan amma. Det är det enda problemet vi har haft alla veckor men så mycket värda är vi så det minns hon inte. Och annars kommer jag ljuga lite om hur mycket hon äter.
Svar på tråden Någon mer med STOR bebis?