• Egon den stora

    Blev blåst på mobil. Kräva tillbaka pengar?

    Okej .

    Kort och gott jag skulle köpa en mobil av en person och få den hemskickad! Har köpt massvis av grejor på olika sidor utan att stöta på problem så jag slappnade väl av lite i mitt säkerhetstänkande.

    Jag betalade på swich och blev blåst.

    Är dett lönt att gå via kronofogden för att försöka få tillbaka pengarna? Finns något annat sätt?

  • Svar på tråden Blev blåst på mobil. Kräva tillbaka pengar?
  • MammaTillDansband

    Polisanmälan för bedrägeri? Eftersom du har swishat har du ju namnet på bedragaren! 
    Har du köpt via annonssajt är det lämpligt att meddela dem också.

  • liiiiiie
    Egon den stora skrev 2019-11-15 22:18:54 följande:

    Okej .

    Kort och gott jag skulle köpa en mobil av en person och få den hemskickad! Har köpt massvis av grejor på olika sidor utan att stöta på problem så jag slappnade väl av lite i mitt säkerhetstänkande.

    Jag betalade på swich och blev blåst.

    Är dett lönt att gå via kronofogden för att försöka få tillbaka pengarna? Finns något annat sätt?


    Du måste ju polisanmäla först. En person som blåste mig på 1600 kr blev dömd, men det tog över 3 år.
  • Egon den stora
    liiiiiie skrev 2019-11-16 09:19:37 följande:

    Du måste ju polisanmäla först. En person som blåste mig på 1600 kr blev dömd, men det tog över 3 år.


    Men gick du tillbaka pengarna? Och hur? Jag har letat efter honom ett tag och nu vet jag att han sitter i fängelse.
  • liiiiiie
    Egon den stora skrev 2019-11-16 10:43:34 följande:

    Men gick du tillbaka pengarna? Och hur? Jag har letat efter honom ett tag och nu vet jag att han sitter i fängelse.


    Domen kom för bara några veckor sedan. Inte fått något än. Det stod att det automatiskt skickas till kronofogden, man kan få hjälp av dom att få tillbaka pengarna/skadestånd.
  • Egon den stora
    MammaTillDansband skrev 2019-11-16 09:12:10 följande:

    Polisanmälan för bedrägeri? Eftersom du har swishat har du ju namnet på bedragaren! 

    Har du köpt via annonssajt är det lämpligt att meddela dem också.


    Det är redan gjort. Eftersom han nu sitter i fängelse för liknande brott så ansåg dom inte att detta tillförde något mer utan dom hade gjort sitt.
  • Egon den stora
    liiiiiie skrev 2019-11-16 10:46:43 följande:

    Domen kom för bara några veckor sedan. Inte fått något än. Det stod att det automatiskt skickas till kronofogden, man kan få hjälp av dom att få tillbaka pengarna/skadestånd.


    Men när jag läser på kronofogdens sida så riskerar man ju att få betala indrivningen om personen ifråga inte har några pengar, vilket är stor risk.
  • liiiiiie
    Egon den stora skrev 2019-11-16 11:00:05 följande:

    Men när jag läser på kronofogdens sida så riskerar man ju att få betala indrivningen om personen ifråga inte har några pengar, vilket är stor risk.


    Det stod på pappret jag fick med domen att det oftast är kostnadsfritt att få hjälp av dem, men jag vet inte.
  • Egon den stora
    liiiiiie skrev 2019-11-16 11:02:58 följande:

    Det stod på pappret jag fick med domen att det oftast är kostnadsfritt att få hjälp av dem, men jag vet inte.


    Problemetär att han blev dömd för tidigare bedrägerier och att dom inte ville gå vidare med mitt fall eftersom han redan sitter i fängelse. Så han har ju inte blivit dömd för just mitt fall..
  • Egon den stora

    Sett till datumen måste han ju i princip suttit och blåst mig under tiden han var i domstolen, eller i alla fall samma dag.

  • Noname00
    MammaTillDansband skrev 2019-11-16 09:12:10 följande:

    Polisanmälan för bedrägeri? Eftersom du har swishat har du ju namnet på bedragaren! 
    Har du köpt via annonssajt är det lämpligt att meddela dem också.


    Det behöver inte alls vara så.
    Bedragare använder anger ibland en annan persons nummer med swish, som är helt ovetande om affären.
    Bedragarna kontaktar då person och informerar att pengar swishats till fel nummer och begär då att pengarna betalas ut till annat konto.
  • Egon den stora
    Noname00 skrev 2019-11-16 13:42:59 följande:

    Det behöver inte alls vara så.

    Bedragare använder anger ibland en annan persons nummer med swish, som är helt ovetande om affären.

    Bedragarna kontaktar då person och informerar att pengar swishats till fel nummer och begär då att pengarna betalas ut till annat konto.


    Så smart var han inte. Han är ensam i Sverige om sitt namn och det var hans eget nummer. Men som sagt så sitter han ju inne nu också. Problemet är om det är kört att få tillbaka pengarna.

    Gjorde en kreditupplysning. Han har 13 anmärkningar. Men inte så extremt stor skuld totalt, bara runt 75000. Men å andra sidan har han inte några intäkter heller.
Svar på tråden Blev blåst på mobil. Kräva tillbaka pengar?