Anonym (d) skrev 2019-11-16 00:37:30 följande:
Ja eller de som tror att det är en tävling.
Berättade för en person att min pappa gått bort. Då sa hen "min syster vara bara 25 år när hon dog, DET var hemskt". Systern hade dött för kanske 40 år sedan. Ja visst , det måste verkligen ha varit jättehemskt. Det är värre när unga dör ,. Men hur svårt kan det vara att bara säga något i stil med "det var tråkigt att höra"? Det är väl ingen tävling.
Ja sådant beteende är så äckligt. Jag berättade för någon att mammas syster nyligen gått bort i självmord och att vi runtom var så chockade och ledsna. Hon svarade något i stil med -ja jag hade ju en bekant som dog i bilolycka och lämnade kvar sin familj, DÄR kan man snacka om tragiskt!-
Jag blev helt sådär öhhh jaa det är ju ingen tävling? Vår sorg blir väl inte mindre av att hennes väninna så tragiskt också gått bort.
Ibland (i mina goda stunder) tänker jag att vissa människor säger sådär för att försöka visa att dom förstår sorgen man bär på, att de har varit med om något liknande. Men oftast känns det mest som att det bara ska tävlas om vem som haft det värst. Och det blir jag så uppretad av det att jag tystnar om mina egna problem och håller det för mig själv istället för att bli förminskad i min sorg.
Och det är ju inte bara vid dödsfall det händer heller, tycker beteendet går igen i det mesta som är jobbigt. om man är sjuk/arbetslös/mobbad/taskig chef/har sjuka barn/stressigt hemma osv osv, alltid ska någon börja berätta om hur jobbigt de minsann haft det. Allt ska vara en tävling i vem som har det tuffast.
Jag tycker mig vara en sympatisk och förstående person, men just detta beteende finner jag extremt otrevlig och opassande.