• Anonym (Pierre)

Dos sänkning Escitalopram

Hej ! 
    Jag hoppas på att få hjälp med en fråga om dosänkning. Har ätit 10mg Escitalopram i c:a 8 månader nu. Och ja en konstant "energistress" i mig på olika nivåer. Och när ja glömmer ta min medicin så får ja en befrielse av det ja känner.
    Så nu vill ja testa och sänka från 10 mg till 5 mg för att se om det är en biverkning. Men ja är lite orolig. Och undrar hur lång tid det kommer vara jobbigt
    när man sänker dosen? Ber hjärtligt om svar och efarenheter?  :)

MVH/ Pierre

• Svar på tråden Dos sänkning Escitalopram
  • FtS70

Den frågan skall du ta upp med din behandlande läkare, dosen du står på låter snarare låg. Att justera psykofarmaka-doser på eget bevåg slutar ofta inte bra.

• Anonym (Individuellt)

Självklart ska du ta det med din läkare eftersom vi inte vet varför du tar dem, men jag tror det är extremt individuellt. OM du är känslig och reagerar på sänkning till 5 mg så gissar jag att du kan känna av det ett par-tre veckor. Men som sagt, det är en gissning utifrån egen erfarenhet och ur minnet av vad jag läst. Vissa kan behöva trappa ner över flera månader.

• Anonym (Sänka)

Det är inte jobbigt alls. Du kan dela tabletten i 4, ta 3 4:e delar i någon månad. Sedan tar du halva tabletten i 2 månader och ser hur du känner. Känns det bra så ber du läkaren ge dig 5 mg tabletter. Om inte det känns bra efter 3 månader så vet du ju att du bara kan gå upp till att ta hela tabletten 10 mg igen.

• Anonym (Pierre)

Okej tack för svar! Har haft kontakt med läkaren och sagt att ja vill testa att sänka. Hon sa att det lika gärna kan vara en höjning som behövs. Men om det skulle bli bättre med 5 så är det värt det pga av biverkningarna.. Ja skulle vilja dela på tabbleterna men dom på apoteket sa att dom inte skulle delas. Att det inte var 100 % blandat. Typ att ena halvan kan innehålla mycket mer en andra liksom. 

• Anonym (Pierre)

Kommer nog köra på 5gm direkt o hoppas att det går fortare över då om det nu skulle bli jobbigt

Svar på tråden Dos sänkning Escitalopram