• Anonym (Tips?)

Hur undvika att kläder blir urtvättade?

Har ni några tips? Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur undvika att kläder blir urtvättade?
  • Duppedu

Följ tvättråden och tvätta bara när plaggen verkligen behöver tvättas, dvs vid lukt eller fläck. Hängtorka istället för att torktumla.

• Anonym (A)

Tvätta alltid kläder ut och in och torktumla aldrig.

• BuoBä

Överväg om det går att vädra kläderna ibland istället för att tvätta. Vräng kläderna så du tvättar dem med insidan ut. Tvätta på den temperatur som står i kläderna eller lägre. Sortera efter färg. Torktumla inte utan hängtorka. Skaka ut kläderna så det inte är veck på dem när de torkar. Forma stickade plagg och låt dem plantorka.

• Fjäril kär

Använd tvättmedel som är anpassad för materialet. Vilket kan innebära att du kan behöva fler tvättmedel än ett när du sorterar och tvättar.

Små fläckar tas bort med lite diskmedel/tvättmedel direkt på fläcken istället för att tvätta hela plagget.

Undvik att ha parfym/lotion/deo direkt på plagget. Ta på direkt på kroppen och låt torka innan du klär på dig så behöver plagget bara vädras istället för tvättas.

Sluta tvätta rena kläder.

• Anonym (A 2)
    Duppedu skrev 2019-11-16 12:23:47 följande:
    Följ tvättråden och tvätta bara när plaggen verkligen behöver tvättas, dvs vid lukt eller fläck. Hängtorka istället för att torktumla.
    +1
  • Avenia

Tvätta i kallare vatten, jag tvättar ofta i 30 grader. Och välj skonsamt tvättmedel.

Om det är en fläck på ett plagg och det luktar gott i övrigt så brukar jag ta en fuktad trasa med handtvål och försiktigt gnugga bort fläcken.

• flygrl

Du har ju redan fått vettiga råd i tråden men jag vill bara understryka det där med man behöver inte tvätta kläder så ofta som många gör (undantaget strumpor & underkläder förstås). Om inte plagget blivit smutsigt och/eller man svettats mycket kan man gott vädra plagget typ över natt och sen använda det igen. Särskilt om man kanske bara haft på sig plagget några få timmar. På så vis blir inte plaggen urtvättade så snabbt utan håller sig fina längre.

Svar på tråden Hur undvika att kläder blir urtvättade?