• LovisaNellie

    Bli gravid med p-piller?

    Nu kommer jag ställa en väldigt konstig fråga kanske många kommer tycka men jag undrar en sak och vill då kunna ställa frågan :)


     


    Jag äter Neovletta 28 och tar mina p-piller som jag ska, igår hade jag troligvis ägglossning ( om man nu kan ha de fast man öter p-piller?') men enligt ägglossningskalendern så hade jag ägglossning igår. Och jag och min man hade sex och han kom i mig vilket typ aldrig händer men just igår gjorde han de. Kan jag blivit gravid efter gårdagens samlag eller är de helt stopp för spermierna att hitta ägget pga av att jag äter p-piller? Önskar så att de finns en chans och att de inte är helt uteslutet att de kan ha tagit sig.


    Vad tror ni? <3

  • Svar på tråden Bli gravid med p-piller?
  • Anonym (Xx)

    Detta är varför jag läser på familjeliv, så oerhört fascinerande. Vet ju knappt vart man ska börja här...

    Först, vill du bli gravid och ni är ense om detta, så bör du ju sluta med p-piller?

    Som med alla preventivmedel finns det alltid en risk att bli gravid ändå, det går att googla men generellt ligger väl risken runt 0,5-1,5%.

    P-Piller gör ju att man inte får ägglossning, och det är heller ingen vanlig menstruation. Regeln är därför att man inte blir gravid trots att man har oskyddat sex när nån app säger att man har ägglossning. Det är liksom det som är grejen med preventivmedel.

  • Anonym (Menscykel)

    Så här fungerar menscykeln och användandet av p-piller:

    Varje månad byggs en slemhinna upp i din livmoder och du släpper ett ägg. Ägget vandrar ner till livmodern, och om blir ägget befruktat så kan det fästa i väggen och det växer ett barn. Om ägget inte befruktas kan det inte heller fästa, så då stöter livmodern ut både slemhinna och ägg. Det är det som är din mens. När du tar p-piller eller liknande hormonella preventivmedel så släpper du inga ägg. Då kan du inte bli gravid, men din kropp vill fortfarande stöta ut slemhinnan varje månad - därför får du mens när du tar sockerpiller. Det som kan hända är att du missar en tablett och din kropp just då släpper ett ägg, och du kan bli gravid. Men tar du dem som du ska, så är risken att bli gravid minimal. Vissa kvinnor släpper ägg trots preventivmedel, men det är extremt ovanligt.

    Utifrån ditt inlägg så verkar du vilja bli gravid? Är det så att du vill, och hoppas, men din partner inte vill ännu? Är det så att båda parter vill ha barn, så slutar du helt enkelt med dina p-piller :) det är olika från kvinna till kvinna hur lång tid det tar för kroppen att återgå till det normala och släppa ägg igen, det kan ta allt från en dag till sex månader :)

    Hoppas du fick lite klarhet!

Svar på tråden Bli gravid med p-piller?