• asdfgh

Veganskt godis

Tänkte fixa en liten julpresent till de närmaste kollegorna, typ några pepparkakor och nån godisbit. Nu är en av dem vegan och jag tänkte höra om nån av er har förslag på juligt godis som även är veganskt? Köpt godis alltså. 

• Svar på tråden Veganskt godis
  • Don3

Typ allt babs tex hallon/lakrits skallar.

Bananaskids.

Refreshers.

• Kusinen

Polkagrisar?

En gammeldags karamellstrut passar ju till jul, med hårda gammeldags karameller.

• Anonym (K)
    Kusinen skrev 2019-11-17 00:36:29 följande:

Polkagrisar?

En gammeldags karamellstrut passar ju till jul, med hårda gammeldags karameller.

Polkagrisar kan innehålla gelatin tror jag? Annars innehåller de oftast e120 = rött färgämne = krossade löss.
  • Mint

Tomteskallar från BUBS! Har väl inte kommit än, men så fort de dyker upp går det åt många påsar hos mig.

Annars: mycket lakrits (håll utkik efter gelatin), en hel del av påsarna från Fazer (flera av dem har veganmärkning).

Det finns veganska polkagrisar men de är sällsynta.

Lösgodisförsäljare, typ Hemmakväll har blivit rätt duktiga på att veganmärka godiset.

Många pepparkakor är veganska men håll utkik efter mjölk och smör.

• Kusinen
    Kusinen skrev 2019-11-17 00:36:29 följande:

Polkagrisar?

Ok, de karmaller jag känner till innehåller ej gelatin. Men just polkagrisar funkar ju inte då på grund av färgämnet. tack för ny info. Men det finns många karameller utan rödfärg. Fast då funkar det inte tt köpa en färdig påe med blandade karameller utan man får köpa de sorter som passar och blanda själv.
  • Kusinen
    Kusinen skrev 2019-11-17 07:45:27 följande:

Ok, de karmaller jag känner till innehåller ej gelatin. Men just polkagrisar funkar ju inte då på grund av färgämnet. tack för ny info. Men det finns många karameller utan rödfärg. Fast då funkar det inte tt köpa en färdig påe med blandade karameller utan man får köpa de sorter som passar och blanda själv.

Jag får kompensera min bristande kunskap och direkt felaktiga tips med att lägga in en förteckning som jag hittade som visade påämnen i godis som inte är veganska. Kanake kan underlätta för dig ts. Och så får jag tacka för rättelsen så att det inte blir fel för ts.

e441: gelatin (gelé som bildas efter avkylning när man kokar ur köttben)

e120: karmin (färgämnen utvunna ur olika lusarter)

e904: shellack (sekret från den indiska lacksköldlusen)

e901: bivax (räknas som en animalisk tillsats eftersom det är bin som producerar vaxet)
  • myskmalva

Vanliga pepparkakor i butik är ofta veganska. Kolla innehållsförteckningen!

• asdfgh

Pepparkakorna fixar jag ev själv men eget godis är inte min grej Flört

Veganen i fråga är inte superpetig och kan t ex tänka sig att äta honung (eftersom det inte skadar bina) så jag misstänker att färgämne från löss kan vara ok. Bivax är det definitivt.

Ska definitivt kolla efter tomteskallar.

Att hitta veganskt godis i sig är inte ett problem, däremot innehöll alla mer julaktiga godisar (juleskum, chokladtomtar etc) ingredienser som definitivt inte är veganska Flört

Jag tar gärna emot fler tips!

• Kusinen

Kanske ett kitt för varm choklad? Veganchoklad att smälta ned + smaksättningar som kardemumma och chili? Kan ju läggas i en kopp som förpackning. Och ickeveganerna kan få samma med vanlig choklad.

Svar på tråden Veganskt godis