• Jezz01

    Har bonusbarn och nu gravid med min första

    Hej på er!

    Som rubriken lyder, har varit bonusmamma åt en snart 6 åring i snart 3 års tid, där hon i många stunder av dagarna känns som min egen. Hon är hos sin mamma varannan helg och vissa liv, så mestadels hos oss. Nu är jag gravid med min första och vi alla är överlyckliga för detta. Funderar mycket på hur det kommer bli för bonusbarnet. Då jag kommer bli kallad mamma, kommer uttrycka att ??mamma älskar dig? och mina släktingar blir kallade mormor, moster och så vidare. Bonusbarnet har redan börjat kalla mig mamma ?för du är ju en mamma? säger hon. Så här till mina funderingar. Jag vill inte att bonusbarnet någonsin ska känna sig utanför, ledsen att hon inte har sin mamma/mormor osv när hon ständigt blir påmind om att sin lillasyster/lillebror har det, eller avundsjuk. Hur ska vi på bästa sätt förhindra detta? Vill inte heller förbjuda henne att kalla mig för mamma om hon känner för det, men vill heller inte förminska hennes riktiga. Ska jag låter henne eller säga ifrån? (Jag har själv växt upp med en bonuspappa och ständigt stånkas med de dåliga samvetet om vem som är min pappa, vem jag får kalla min pappa osv).

    Har ni tips? Råd att ge?

  • Svar på tråden Har bonusbarn och nu gravid med min första
  • Moder1

    Min flicka kallade sin bonus vid namn tills syskon kom in i bilden. Hon var 6 år när lillebror kom och började successivt själv använda pappa.

    Hon bodde med mig alla dagar om året och träffade sin biologiska pappa ca 2 dagar /år.

    Har aldrig gjort en grej av det.

    Vad säger hennes mamma?

  • Jezz01

    Vet inte vad hennes mamma säger om det. Vi har ?bra relation? men läget är väldigt spänt och litar inte riktigt på att den verkligen är så bra, då det kan explodera lite när som när hon inte får sin vilja igenom. Det är så svårhanterligt känner jag. För det kommer ju bara att bli mer av det. Att man säger mamma om mig och att jag själv benämner mig som mamma när jag pratar med bebis.

Svar på tråden Har bonusbarn och nu gravid med min första