• Anonym (Boend­eföräl­dern)
    Sun 17 Nov 2019 09:48
    777 visningar
    8 svar
    8
    777

    Bryter mot umgängesschemat

    Hej!

    Någon med erfarenhet och kunskap?

    Tingsrätten har beslutat att jag är boendeförälder och den andra föräldern får ha rätt till umgänge på dagtid varannan helg mot uppvisat negativt drogprov innan umgänget.

    Umgängesföräldern följer inte umgängesschemat som tingsrätten beslutar om. Försover sig, hämtar 1 timme senare och kan även lämna 1-2 timmar senare än vad som står i avtalet, utan att prata/fråga mig innan.

    Vad händer när man bryter mot det som står i tingsrättens beslut och inte följer umgängesschemat?

    Jag söker även ensam vårdnad.

    Kan detta påverkar umgängesföräldern i vårdnadsfrågan?

  • Svar på tråden Bryter mot umgängesschemat
  • Anonym (Boend­eföräl­dern) Trådstartaren
    Sun 17 Nov 2019 12:49
    #1

    Någon?

  • Anonym (jur)
    Sun 17 Nov 2019 15:23
    #2
    +1

    Det händer ingenting såvida du inte tar ärendet tillbaka till domstolen vilket kan göras på lite olika sätt beroende vart i processen ni befinner er nu.

    Exempelvis kan man lämna in en stämning om verkställighet av tidigare beslut i domstolen.

    Det är inte riskfritt att ta tillbaka processen till domstolen då det inte är säkert att det blir som man har tänkt utan det kan få helt andra effekter.

    Det bäst om det inte är jättestora problem är att försöka resonera med den andra föräldern om hur det ska skötas.

  • Anonym (ooo)
    Sun 17 Nov 2019 15:34
    #3

    Fråga din advokat. Du lär väl ha en eftersom du ansökt om ensam vårdnad. Kanske är smartast att vänta tills frågan om vårdnaden är avgjord? 

  • Anonym (mumin­)
    Sun 17 Nov 2019 15:40
    #4

    Kan tycka du klagar över småsaker. 1 timme hit och dit? C'mon, det måste ligga annat bakom.

  • Anonym (Boend­eföräl­dern) Trådstartaren
    Sun 17 Nov 2019 15:50
    #5
    Anonym (mumin) skrev 2019-11-17 15:40:14 följande:

    Kan tycka du klagar över småsaker. 1 timme hit och dit? C'mon, det måste ligga annat bakom.


    Annat bakom? För barnets bästa är det inte att komma hem flera timmar efter umgänget skall sluta. Barnets rutiner rubbas. Ett litet barn som sover för natten kl 18.00 ska väl inte komma hem kl 20.00?

    Sedan tycker jag att om man har ett beslut från en tingsrätt att man håller det eller för en kommunikation med den andra föräldern och inte tar egna beslut.

    Eller har jag fel?
  • Anonym (mumin­)
    Sun 17 Nov 2019 15:53
    #6
    +1
    Anonym (Boendeföräldern) skrev 2019-11-17 15:50:54 följande:

    Annat bakom? För barnets bästa är det inte att komma hem flera timmar efter umgänget skall sluta. Barnets rutiner rubbas. Ett litet barn som sover för natten kl 18.00 ska väl inte komma hem kl 20.00?

    Sedan tycker jag att om man har ett beslut från en tingsrätt att man håller det eller för en kommunikation med den andra föräldern och inte tar egna beslut.

    Eller har jag fel?


    Den andra föräldern är (tidigare?) missbrukare. Någon timme hit och dit känns rätt lindrigt med tanke på hur det skulle kunna vara. Har du tänkt att umgänget ska tas bort helt för bara för att den andra föräldern har svårt med tiden? Om allt annat flyter på bra?
  • Anonym (Boend­eföräl­dern) Trådstartaren
    Sun 17 Nov 2019 16:36
    #7
    Anonym (mumin) skrev 2019-11-17 15:53:31 följande:

    Den andra föräldern är (tidigare?) missbrukare. Någon timme hit och dit känns rätt lindrigt med tanke på hur det skulle kunna vara. Har du tänkt att umgänget ska tas bort helt för bara för att den andra föräldern har svårt med tiden? Om allt annat flyter på bra?


    Det står ju faktiskt ingenstans att jag vill ta bort umgänget helt ;)

    Utan min fråga var: Om man inte följer umgängestiderna kan det påverka vårdnadstvisten.
  • Anonym (jur)
    Tue 19 Nov 2019 21:13
    #8
    Anonym (Boendeföräldern) skrev 2019-11-17 16:36:19 följande:
    Det står ju faktiskt ingenstans att jag vill ta bort umgänget helt ;)

    Utan min fråga var: Om man inte följer umgängestiderna kan det påverka vårdnadstvisten.
    På det som du skriver tolkar jag in att Ni är mitt uppe i en vårdnadstvist i tingsrätten och att Ni har haft muntlig förberedelse och där har du yrkat på ett interimistiskt beslut beträffande vårdnad, boende och umgänge.

    Om jag nu har tolkat det rätt så visst kan du yrka på ett nytt interimistiskt beslut i det fall du anser att det tidigare beslutet inte har fungerat men det du ska veta är att hela frågan kommer då att prövas på nytt och det är absolut inte säkert att det skulle gå på samma sätt som det tidigare beslutet då det alltid är en risk att när man tvistar.

    Att ta upp denna fråga vid huvudförhandlingen är en möjlighet men även där en risk som noga ska avvägas.
Svar på tråden Bryter mot umgängesschemat