• Patronsaint

    Remiss skickad vad händer nu?

    Hej på er!

    Vår ivf remiss har nyligen blivit skickad till ks efter vår fertilitetsutredning som visade på flera faktorer som gör att vår enda chans är ivf.

    Vår läkare var ganska förtegen och berättade inte egentligen vad som händer nu. Han sa att vi kommer att få ett brev när behandlingen av remissen är klar och att vi ska titta på privata klinker under tiden. Har nu letat information på nätet men hittar inte direkt något. Ser att folk pratar om någon väntelista? Vad är det för väntelista? Vad händer nu? Hur långtid tar det innan brevet kommer? Vad står det i det?

    Hur lång tid har det tagit för er andra från utredning till på börjad behandling?

    Tusen frågor men hoppas någon vänlig där ute kan hjälpa med svar.

  • Svar på tråden Remiss skickad vad händer nu?
  • TiigerS

    Vi har kommit också fått vår remiss skickad, och precis som ni så har vi tusen frågor men inga riktiga svar. Följer denna tråden och hoppas på att någon klokare kan svara ????

  • Shishii
    Patronsaint skrev 2019-11-17 13:37:05 följande:

    Hej på er!

    Vår ivf remiss har nyligen blivit skickad till ks efter vår fertilitetsutredning som visade på flera faktorer som gör att vår enda chans är ivf.

    Vår läkare var ganska förtegen och berättade inte egentligen vad som händer nu. Han sa att vi kommer att få ett brev när behandlingen av remissen är klar och att vi ska titta på privata klinker under tiden. Har nu letat information på nätet men hittar inte direkt något. Ser att folk pratar om någon väntelista? Vad är det för väntelista? Vad händer nu? Hur långtid tar det innan brevet kommer? Vad står det i det?

    Hur lång tid har det tagit för er andra från utredning till på börjad behandling?

    Tusen frågor men hoppas någon vänlig där ute kan hjälpa med svar.


    Hej!

    Det tar ca 3v innan man får ett brev hem från reproduktionsmedicin med svar gällande om man har blivit godkänd för landstings finansierad IVF. Sen behöver ni tala om för de vart ni hade tänkt att gå, vilken klinik alltså.

    Ni bokar därefter tid för ett uppstartsmöte och sedan är ni igång med medicinering inför äggplock. Efter äggplock gör man antingen en ET (återföring av befruktat embryo) 2-5 dagar efter äggplock eller så blir det totalfrys och FET (återföring av fryst embryo vid nästa mens). Vilket det blir beror bla på om din läkare anser att du ligger i riskzon till överstimulering pga medicineringen.

    Olika kliniker har OTROLIGT olika väntetider så mitt råd är att ringa runt och fråga om just deras väntetider. Lycka till!
  • Patronsaint

    Åh tusen tack för dina svar. Blir der alltid FET vid risk för överstimulering? Jag har pco så tänker att risken förmodligen är högre då.

    Så man får själv välja fritt vilken klink man vill gå hos?

  • Shishii
    Patronsaint skrev 2019-11-17 21:37:59 följande:

    Åh tusen tack för dina svar. Blir der alltid FET vid risk för överstimulering? Jag har pco så tänker att risken förmodligen är högre då.

    Så man får själv välja fritt vilken klink man vill gå hos?


    Så lite så

    Jag har också PCO och fick veta att man alltid gör en FET för att vi har mycket större risk för överstimulering.

    Ja, så har jag uppfattat det. Iaf alla kliniker som tillhör ditt landsting. Får man för sig att gå till annan klinik så funkar det också men då behöver man en betalningsförbindelse kliniker mellan.
  • Mibo

    Hej! Vi fick vänta ungefär exakt 4 veckor för en remissbekräftelsen från KS. Den dagen jag gick hem brevet ringde jag direkt till den kliniken vi vill gå till (i brevet står se vilka man har att välja mellan) och bokade en tid. Tiden vi fick var om 3 veckor. Vi ska dit nästa vecka :) jag har turen att jag får min mens bara några dagar efter första besöket så kommer förmodligen så starta på en gång!

  • njetnjet
    Shishii skrev 2019-11-17 21:53:40 följande:

    Så lite så

    Jag har också PCO och fick veta att man alltid gör en FET för att vi har mycket större risk för överstimulering.

    Ja, så har jag uppfattat det. Iaf alla kliniker som tillhör ditt landsting. Får man för sig att gå till annan klinik så funkar det också men då behöver man en betalningsförbindelse kliniker mellan.


    Nej man kan självklart också göra ET även vid PCOS, det har jag gjort. Om lagom många blåsor växer och de inte ser någon risk för överstimulering vid UL och plock.
  • Shishii
    njetnjet skrev 2019-11-22 09:57:14 följande:

    Nej man kan självklart också göra ET även vid PCOS, det har jag gjort. Om lagom många blåsor växer och de inte ser någon risk för överstimulering vid UL och plock.


    Ok, stämmer säkert. Det va bara så jag fick det förklarat för mig på kliniken.
Svar på tråden Remiss skickad vad händer nu?