• Anonymsju

    Oschysst emot barnet att flytta?

    Hej,

    Jag och min kille har hittat vårat drömhus. Just nu bor vi i en hyreslägenhet i en mindre småstad utanför örebro, där det finns en stor Ica maxi, flera mindre butiker, caféer, apotek, frisörsalonger, resturanger, flera förskolor och högstadieskolor osv. Det enda som gör att jag tvekar på huset vi hittat, är att det ligger 5 km ifrån där vi bor nu. Det är ett litet samhälle som tillhör kommunen vi bor i nu fast det är lite mer ut på landet, fast många skulle nog inte anse det som landet. Kanske om man kommer från en storstad.

    Samhället huset ligger i har förskola och skola upp till 6:an.

    Jaja nu till saken. Jag kan inte låta bli att känna en skuld mot min 2 åring och eventuellt nästa barn, att dom ska få åka skolbuss varje dag 5 km in till skolan. Det blir ju när dom ska börja högstadiet man får gå inne i skolan där vi bor nu. Så det krävs ju skjuts, iaf på vintern.

    Annars känns huset helt perfekt för oss. Vi bor ju ändå nära familj och släkt, inte gångavstånd som vi har nu, men med cykel/bil tar mig sig in till centrum på 15- 10 min.

    Men, är det oschysst emot barn att behöva åka buss till skolan varje dag i den åldern?

  • Svar på tråden Oschysst emot barnet att flytta?
  • Magical

    När jag växte upp hade jag en mil till skolan och det fanns inget annat val än att ta bussen ( från 7 års ålder). Funkade bra för mig men det beror väl på hur barnen är och det vet du ju inte idag.

    Du skriver att detta gäller i så fall från högstadiet och då behöver du inte oroa dig. Massor med elever åker buss till högstadiet, och till gymnasierna i Örebro åker så gott som "alla" buss eller ibland tåg, för att ta sig till sina skolor. Många tonåringar tycker det är kul att börja sjuan på nytt ställe, lite nya vyer, nya folk osv. 
    Bor man så att man går på en 1-6-skola så vet ju barnen redan från tidiga år att efter åk 6 sker en förändring. Andra barn som bor i samma område som ert ev. hus ligger, kommer ju också åka buss så de kan ta sällskap. 

  • Sisisisi

    5 km är ju ingenting. Om bussarna går relativt ofta så är det inte oschysst mot barnen. I högstadiet kan de ju cykla till skolan oxå.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Nicco123

    Nej det tycker jag inte är hela världen, i gymnasiet åker nästan alla i Stockholm t-bana/buss till skolan. Att behöva åka buss 3 år tidigare i högstadiet tycker jag inte är en enorm skillnad faktiskt. 

    Om det är ert drömhus och ni känner lycka över att få köpa och ta hand om det och leva där så kommer det definitivt vara värt det. 

  • BurningDiamond

    Beroende på hur trafiken ser ut så är 5 km cykelavstånd.Och beroende på var i landet du bor, så gäller det även på vintern (i Skåne är det sällan mer än några dagar med väderlek som hindrar cykelpendling).

Svar på tråden Oschysst emot barnet att flytta?