• Thereseee88

    Gravid målare

    Hej.

    Jag har försökt hitta lite information och även kollat trådar här på gravida kvinnor som jobbar som målare.

    Det är så att både jag och min kollega jag arbetar med är båda gravida, hon ca 6v före mig.

    Vi båda jobbar alltså som målare och vill försöka hitta mer information om vad som gäller när man är gravid. Hur länge man kan jobba, vad man inte får göra osv.

    Vi båda är redan relativt trötta och vår chef verkar inte riktigt förstå hur vi mår och vår oro. ????

    Så är det någon som har lite information så hade det varit guld värt ??

  • Svar på tråden Gravid målare
  • CitronTulo

    Att ni är trötta är ju ganska normalt eftersom ni är gravida. Däremot så tänker jag att det inte är bra om ni handskas med lösningsmedel och andra grejer som kan vara skadligt för barnet samt klättrar på stegar etc.
    Finns möjlighet till något slags omplacering? Annars får ni kolla upp regler kring graviditetspenning.

  • Thereseee88

    Har försökt hitta information men ingen av oss är med i facket. Men ja såklart finns det regler men svårt att hitta info om dom.

    Ingen av oss vet ju hur vi ska gå vidare med detta. Jag är även lärling så har inte jobbat meddetta så länge.

    Vi jobbar på ett litet företag med bara 7 anställda inklusive chefen så är svårt att bli omplacerade också.

  • Anonym (S)
    Thereseee88 skrev 2019-11-19 08:01:49 följande:

    Har försökt hitta information men ingen av oss är med i facket. Men ja såklart finns det regler men svårt att hitta info om dom.

    Ingen av oss vet ju hur vi ska gå vidare med detta. Jag är även lärling så har inte jobbat meddetta så länge.

    Vi jobbar på ett litet företag med bara 7 anställda inklusive chefen så är svårt att bli omplacerade också.


    Har du provat att ringa facket centralt? Generella riktlinjer kan de säkert hänvisa till även om ni inte är med. Dvs de kan inte driva frågan åt er men säkert hänvisa till färdiga riktlinjer och policys.