• Thereseee88

    Gravid målare

    Hej.

    Jag har försökt hitta lite information och även kollat trådar här på gravida kvinnor som jobbar som målare.

    Det är så att både jag och min kollega jag arbetar med är båda gravida, hon ca 6v före mig.

    Vi båda jobbar alltså som målare och vill försöka hitta mer information om vad som gäller när man är gravid. Hur länge man kan jobba, vad man inte får göra osv.

    Vi båda är redan relativt trötta och vår chef verkar inte riktigt förstå hur vi mår och vår oro. ????

    Så är det någon som har lite information så hade det varit guld värt ??

  • Svar på tråden Gravid målare
  • CitronTulo

    Att ni är trötta är ju ganska normalt eftersom ni är gravida. Däremot så tänker jag att det inte är bra om ni handskas med lösningsmedel och andra grejer som kan vara skadligt för barnet samt klättrar på stegar etc.
    Finns möjlighet till något slags omplacering? Annars får ni kolla upp regler kring graviditetspenning.

  • Thereseee88

    Har försökt hitta information men ingen av oss är med i facket. Men ja såklart finns det regler men svårt att hitta info om dom.

    Ingen av oss vet ju hur vi ska gå vidare med detta. Jag är även lärling så har inte jobbat meddetta så länge.

    Vi jobbar på ett litet företag med bara 7 anställda inklusive chefen så är svårt att bli omplacerade också.

  • Anonym (S)
    Thereseee88 skrev 2019-11-19 08:01:49 följande:

    Har försökt hitta information men ingen av oss är med i facket. Men ja såklart finns det regler men svårt att hitta info om dom.

    Ingen av oss vet ju hur vi ska gå vidare med detta. Jag är även lärling så har inte jobbat meddetta så länge.

    Vi jobbar på ett litet företag med bara 7 anställda inklusive chefen så är svårt att bli omplacerade också.


    Har du provat att ringa facket centralt? Generella riktlinjer kan de säkert hänvisa till även om ni inte är med. Dvs de kan inte driva frågan åt er men säkert hänvisa till färdiga riktlinjer och policys.

    Är företaget kollektivavtalsanslutet? I så fall kan det också finnas något i kollektovavtalet.

    En annan variant är ju att prata med MVC gällande starka lösninhar och sånt som ni använder. De kanske kan hjälp er med den rwnt medicinska kunsjapen även om ni behöver annan hjälp för att veta era rättigheter.
  • Anonym (S)

    Målarförbundet har gett ut en broschyr som heter "Gravid eller ammande i måleribranchen"., Den finns som pdf att ladda ned om du googlar på titeln.

  • Anonym (pensel)

    Som fd målare har jag svårt att förstå vad du är ute efter här. Är det att försöka undvika tunga lyfta eller opassande arbetsställningar eller bara få göra fin jobb så att ni orkar en hel arbetsdag? Skulle tro att det är fullständigt omöjligt att få till på en så pass liten firma som ni jobbar på. Min tanke är snarare att chefen bara vill bli av med er om ni inte är fullt kapabla att producera till 100%. Arbetskraft på ett måleri är väldigt kostsamt då många jobb är på gränsen till lönsamma. Så tänk istället på ett vad som skulle göra er mera lönsamma för mindre arbete.

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2019-11-19 08:09:40 följande:

    Målarförbundet har gett ut en broschyr som heter "Gravid eller ammande i måleribranchen"., Den finns som pdf att ladda ned om du googlar på titeln.


    Sök på den broschyren. Jag tror att du får svar på många av dina frågor där.
  • Thereseee88
    Anonym (S) skrev 2019-11-19 08:11:16 följande:

    Sök på den broschyren. Jag tror att du får svar på många av dina frågor där.


    Jag har en sådan broschyr men det står inte mycket alls i den tyvärr.
  • Thereseee88
    Anonym (pensel) skrev 2019-11-19 08:10:23 följande:

    Som fd målare har jag svårt att förstå vad du är ute efter här. Är det att försöka undvika tunga lyfta eller opassande arbetsställningar eller bara få göra fin jobb så att ni orkar en hel arbetsdag? Skulle tro att det är fullständigt omöjligt att få till på en så pass liten firma som ni jobbar på. Min tanke är snarare att chefen bara vill bli av med er om ni inte är fullt kapabla att producera till 100%. Arbetskraft på ett måleri är väldigt kostsamt då många jobb är på gränsen till lönsamma. Så tänk istället på ett vad som skulle göra er mera lönsamma för mindre arbete.


    Svårt att se vad jag är ute efter?

    Jag är ute efter vad jag har för rättigheter och att inte behöva utföra arbetsuppgifter som är skadliga för bebisen.

    Chefen vill inte bli av med oss, snarare tvärtom. Att han inte verkar förstå vår situation och att vi inte orkar med samma tempo och uppgifter som vi gjort tidigare.
  • Anonym (pensel)
    Thereseee88 skrev 2019-11-19 08:42:33 följande:
    Svårt att se vad jag är ute efter?

    Jag är ute efter vad jag har för rättigheter och att inte behöva utföra arbetsuppgifter som är skadliga för bebisen.

    Chefen vill inte bli av med oss, snarare tvärtom. Att han inte verkar förstå vår situation och att vi inte orkar med samma tempo och uppgifter som vi gjort tidigare.
    Vad har ni för rättigheter om ni inte är med i facket, till att börja med. Då tror jag ni är rätt begränsade. Självklart vill chefen att ni håller rätt tempo och mängdar på så att kostnaden för utfört arbete blir minimal. Vad är det ni inte vill förstå där? Det är ju ett produktionsyrke där ni bara måste prestera maximalt varje dag.


Svar på tråden Gravid målare