• Anonym (Sviken)

Jag fick veta sist

För två dagar sedan fick jag reda på att min make vill skiljas efter en 5 år lång relation.( gifta 1 år) En förlamande chock naturligtvis. Idag fick jag reda på att hela hans ursprungsfamilj och hans vänner har vetat om hans planer ett bra tag. Jag var alltså sista person som fick insyn i hans planer och tankar även om det berörde mig mest.

Jag känner mig så arg, bitter och sviken. Vi som pratade om allt men i den här processen lämnades jag helt utanför. Sveket att han gått och pratat med andra och fått stöd i sitt beslut utan att släppa in mig i planerna medans jag har gått här hemma i veckor och trott att allt är frid och fröjd är mer krossande än beslutet att han vill lämna mig.

Någon met som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Jag fick veta sist
  • Limajo

Jag förstår att det är jättejobbigt just nu och du att du känner dig sviken och utesluten. Samtidigt vet jag inte om det varit så mycket bättre om han pratade med dig. Min exman började prata om att han var osäker, men sen hände liksom inget. Vi gick i rådgivning men han kunde inte säga om det blev bättre eller sämre. Det var en sorts limbo som blev otroligt utmattande i längden och till slut vad det jag som gjorde slut för jag orkade inte med att leva med en man som egentligen inte älskade mig. Det är nog omöjligt att göra slut ensidigt utan känslor av svek...

Det är förstås svårt att släppa men försök att fokusera på att ta hand om dig.

• Anonym (Sviken)
    Limajo skrev 2019-11-19 17:52:44 följande:

Jag förstår att det är jättejobbigt just nu och du att du känner dig sviken och utesluten. Samtidigt vet jag inte om det varit så mycket bättre om han pratade med dig. Min exman började prata om att han var osäker, men sen hände liksom inget. Vi gick i rådgivning men han kunde inte säga om det blev bättre eller sämre. Det var en sorts limbo som blev otroligt utmattande i längden och till slut vad det jag som gjorde slut för jag orkade inte med att leva med en man som egentligen inte älskade mig. Det är nog omöjligt att göra slut ensidigt utan känslor av svek...

Det är förstås svårt att släppa men försök att fokusera på att ta hand om dig.

Just nu är jag fortfarande i en chockfas men jag känner det som att det var det ultimata sveket att så många har vetat om det och diskuterar mitt öde utan min vetskap. Hade han pratat med mig först när han började tveka så hade vi ändå varit på samma plats idag även om jag naturligtvis hade sörjt. Nu fick jag beslutet levererat som en bomb och dom andra har nyfiket väntat på min reaktion.
  • Limajo
    Anonym (Sviken) skrev 2019-11-19 18:14:08 följande:

Just nu är jag fortfarande i en chockfas men jag känner det som att det var det ultimata sveket att så många har vetat om det och diskuterar mitt öde utan min vetskap. Hade han pratat med mig först när han började tveka så hade vi ändå varit på samma plats idag även om jag naturligtvis hade sörjt. Nu fick jag beslutet levererat som en bomb och dom andra har nyfiket väntat på min reaktion.

Jo är det många han pratat med fattar jag att du är enormt besviken. Att prata med en nära vän är rimligt men inte hela familjen, särskilt inte om ni umgåtts med dem samtidigt.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Sviken) skrev 2019-11-19 18:14:08 följande:

Fast de har ju inte diskuterat DITT öde utan HANS. Håller med föregående talare om att det förmodligen inte hade varit bättre om han tagit det med dig först.
  • Anonym (Sviken)
    Limajo skrev 2019-11-19 18:19:06 följande:

Jo är det många han pratat med fattar jag att du är enormt besviken. Att prata med en nära vän är rimligt men inte hela familjen, särskilt inte om ni umgåtts med dem samtidigt.

Nej exakt. En vän som man anförtror sig åt är en helt annan sak men nu har ju hela min svärfamilj också vetat om det i veckor. Jag känner mig så dum.
  • Anonym (Sviken)
    KaptenOhoy skrev 2019-11-19 18:24:00 följande:

Fast de har ju inte diskuterat DITT öde utan HANS. Håller med föregående talare om att det förmodligen inte hade varit bättre om han tagit det med dig först.

Hans beslut berör ju mig minst lika mycket. Jag kanske är udda då som i första hand hade vänt mig till min partner med mina tankar.
  • Anonym (???)
    KaptenOhoy skrev 2019-11-19 18:24:00 följande:
    Så du menar att du skulle vara ok med det, om det händer dig? Att "alla andra" vet innan dig, att du kommer att bli dumpad? Att ingen sagt något till dig utan låtsas som om det regnar? Tror du är rätt unik. 
    Det är väl rätt naturligt att man pratar med sin partner, om man har problem i relationen. 
  • Anonym (Louise)

Kram på dig TS! Usch, det måste vara hemskt tungt just nu.

Jag kan förstå att han behövt prata av sig med någon. Jag själv hade nog pratat med min mamma samt min närmsta väninna om jag haft allvarliga planer på att lämna.

Men samtidigt är det ju fel att han inte pratat med dig. Om vad han går och tänker på. Det är inte heller rätt att "alla" vet. Det är kränkande.

Jag hoppas att ni två kan prata med varandra.

• KaptenOhoy
    Anonym (Sviken) skrev 2019-11-19 18:30:51 följande:

Hans beslut berör ju mig minst lika mycket. Jag kanske är udda då som i första hand hade vänt mig till min partner med mina tankar.

Visst gör det det, och det är förståeligt att du är besviken. Men jag tror ändå inte att man i slutändan mår bättre av att ligga i någon slags limbo som Limajo beskrev det, med all osäkerhet det medför.

I slutändan har det ju dock ingen betydelse - Personen älskar dig inte längre och ni behöver gå skilda vägar. Och du kommer klara dig galant, det håller jag tummarna för!
    Anonym (???) skrev 2019-11-19 18:34:52 följande:

Så du menar att du skulle vara ok med det, om det händer dig? Att "alla andra" vet innan dig, att du kommer att bli dumpad? Att ingen sagt något till dig utan låtsas som om det regnar? Tror du är rätt unik. 

Det är väl rätt naturligt att man pratar med sin partner, om man har problem i relationen. 

Jag säger ingenting av det där. Lägg gärna inte ord i folks mun, det är ohyfsat. :)
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (Louise) skrev 2019-11-19 18:38:15 följande:

Kram på dig TS! Usch, det måste vara hemskt tungt just nu.

Jag kan förstå att han behövt prata av sig med någon. Jag själv hade nog pratat med min mamma samt min närmsta väninna om jag haft allvarliga planer på att lämna.

Men samtidigt är det ju fel att han inte pratat med dig. Om vad han går och tänker på. Det är inte heller rätt att "alla" vet. Det är kränkande.

Jag hoppas att ni två kan prata med varandra.

Ja att man behöver ventilera med någon har jag inget problem med men det var sårande och tungt att se deras sms konversationer där den ena var mer nyfiken än den andre om han hade släppt bomben.

När han skrev till alla och berättade att han pratat med mig plingade telefonen i timmar medans jag satt och grät och vi skulle prata.
  • Pope Joan II

Jag hade tyckt att hans agerande varit märkligt om det inte varit oåterkalleligt, i och med att hans beslut redan är fattat och inte omfattar någon önskan om eller lust att försöka repaprera relationen så hade det inte spelat mig någon roll vem han än diskuterat saken med. 

Svar på tråden Jag fick veta sist