• Anders24

    Arbetar frivilligt halvtid kräver underhåll

    Jag och min f.d. fru fick vår skilsmässa godkänd i augusti 2018.


     Vi har en 15 årig dotter som har Asperger(Autism). Dessvärre har hon även haft suicidala tankar/handlingar och varit deprimerad.


     Ett tag var hon även hemmasittare ? vägrade gå till skolan. Tack och lov börjar hon må bättre och bättre och går till skolan oftare och oftare! Hon älskar skolan! Hon blir även gladare och gladare!!


     När min f.d. fru och jag separerade flyttade min fru först från vårt hus, Av praktiska skäl följde vår dotter med min fru. Vi har delad vårdnad av vår dotter. Tanken var att hon växelvis skulle bo hos oss.


     Dessvärre har det inte blivit så, hon bor hos sin mamma i princip uteslutande. Jag har gjort allt i min makt för att min dotter ska bo hos mig. På grund av hennes diagnos har hon knepigt att fatta egna beslut. Min f.d. fru gör absolut inga som helst försök att uppmuntra min dotter att emellanåt bo hos mig. Tro mig, jag har efterlyst detta flertal gånger?.


     När vår dotter mådde som värst så ansökte min f.d. fru om att arbeta halvtid vilket accepterades av hennes arbetsgivare. Jag blev inte ens tillfrågad. Varför skulle jag bli det? Hon levde sitt liv och jag mitt.


    Genom BUP läkaren fick hon ett intyg som gav henne rätt till ersättning från Försäkringskassan.  Min f.d. fru bad mig att kompensera henne ekonomiskt för hennes ekonomiska bortfall när hon arbetade halvtid. Jag gick inte med på det.


     


     Givetvis betalar jag hälften av a l l a utlägg som rör min dotter! Kläder, skor, hygien, fritidsaktiviteter ? allt! En del som barnbidraget ska täcka in.  

    Min fru får barnbidraget. Hon får även ersättning från Försäkringskassan eftersom hon arbetar halvtid.


     Tidigare bad min f.d. fru om extra matpengar. Varje månad för jag över 1000: - i matpengar. Vår dotter är inte stor i maten?.


     Idag bidrar jag  totalt sett med ca 1000: - mer/månad än vad mitt ex. gör. 

    Mitt ex har nu fått ekonomiska problem eftersom hon arbetar halvtid. Hennes chef vill inget hellre än att hon ska börja arbeta heltid.


     Nu har mitt ex. varit i kontakt med kommunens familjerätt för att få till en samarbetsplan avseende ett underhåll. Hon vill att jag öka på mitt underhåll.

    Jag har även varit i kontakt med Försäkringskassan.


     Vilka rättigheter har jag? Notera att jag tveklöst betalar hälften av alla kostnader som rör min dotter och även lite extra.


     Eftersom vår dotter mår bättre och bättre varför ökar inte mitt ex sin arbetstid? Är det korrekt att mitt ex kan gå ned i halvtid och förvänta/kräva att jag ska backa upp henne ekonomiskt?

    Vad kan jag kräva och vad gör jag?

  • Svar på tråden Arbetar frivilligt halvtid kräver underhåll
  • Kusinen

    Betalar du mindre än 2073 kr idag i underhåll per månad?

  • Tow2Mater

    Underhållsskyldigheten ska ju betalas utifrån vad som anses vara skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Att hon väljer att gå ner i tid ska ju inte du belastas för då det inte har med hennes förmåga att göra.

  • erikaABC

    Då barnet har en diagnos och är extra krävande finns det ju behov av att din ex fru går ner i arbetstid. Då dottern inte bor hos dig utan din exfru står för det , så tycker jag inte det är helt orimligt att du bidrar lite mer ekonomiskt. Det är ju inte alls lång tid kvar till att ni inte alls är försörjningskyldiga för dottern Så i det perspektivet tycker jag inte heller det är katastrofalt.
    Om din exfru går ner i arbetstid kommer din dotter få bättre omvårdnad och det kanske du kan tycka är värt något?

  • Anders24

    Jag betalar 3100:- /månad.
    Mon dotters diagnos innebär långt ifrån att hon inte kan ta hand om sig själv

  • Limajo
    erikaABC skrev 2019-11-20 00:28:20 följande:

    Då barnet har en diagnos och är extra krävande finns det ju behov av att din ex fru går ner i arbetstid. Då dottern inte bor hos dig utan din exfru står för det , så tycker jag inte det är helt orimligt att du bidrar lite mer ekonomiskt. Det är ju inte alls lång tid kvar till att ni inte alls är försörjningskyldiga för dottern Så i det perspektivet tycker jag inte heller det är katastrofalt.

    Om din exfru går ner i arbetstid kommer din dotter få bättre omvårdnad och det kanske du kan tycka är värt något?


    Precis min tanke. Att dottern mår bättre kan ju ha att göra med att mamman kan vara närvarande. Det vill ts ta ifrån henne?

    Som förälder skulle jag tycka att det var värt väldigt mycket.
  • Kusinen
    Anders24 skrev 2019-11-20 06:34:39 följande:

    Jag betalar 3100:- /månad.

    Mon dotters diagnos innebär långt ifrån att hon inte kan ta hand om sig själv


    I underhållsbidrag? Dvs du för över denna summa varje månad til mamman?

    Systemet är ju utformat så att man uppmuntras att göra en egen uträkning med FKs räknesnurra. Då räknar man ut barnets omkostnader och hur stor del av barnets omkostnader som man ska betala baserat på föräldrarnas "överskott".

    Barnets kostnader blir ju inte högre för att mamman gått ned i tid. Och utifrån snurran kan man aldrig bli "skyldig" att betala mer i underhåll än vad barnet kostar.

    Era respektive överskott påverkas ju däremot av era löner. Ditt överskott påverkas också av hur dyrt du bor och om du har fler barn som du ska försörja.

    Så om du tjänar betydligt mer än mamman kommer snurran förmodligen komma fram till att du ska betala mer än mamman av barnets omkostnader.

    Så ja, att hon gått ned i tid påverkar, precis som att det påverkar om du väljer att bo dyrt eller ha många barn med andra kvinnor.

    Men om det är så att du redan betalar 3100kr/månad i underhåll till mamman så betalar du redan idag ett högre underhåll än det "vanliga". Så det äe inte alls säkert att snurran kommer att komma fram till att du borde betala mer än så.

    Du får väl gå på mötet och lyssna på dotterns mamma och se om du tycker hennes önskemål är rimligt eller ej.

    Om flickan varit deprimerad, suicidal och i riskzonen för att bli hemmasittare - ser du då inte värdet i att mamman är hemma mer? Min gissning är att Bup rekommenderat mamman att gå ned i tid. Om hon får vårdbidrag från FK har ju även de bedömt att barnet är i behov av extra stöd (tex nedgång i tjänst). Det dår man inte hur som helst.
  • Kusinen
    Anders24 skrev 2019-11-20 06:34:39 följande:

    Jag betalar 3100:- /månad.

    Mon dotters diagnos innebär långt ifrån att hon inte kan ta hand om sig själv


    Men om hon är deprimerad kanske hon inte ska vara ensam för mycket?

    Om hon har svårt att ta sig till skolan kanske hon är i behov av extra peppning och praktiskt stöd för att ta sig dit. Barn som är i riskzonen för att blir hemmasittare kräver ofta ganska mycket tidmässigt.

    Vad lägger du i "ta hand om sig själv".
  • Sasu

    du ska ju inte stå för hennes dåliga ekonomiska sits som hon själv satt sig i, du ska endast stå för hälften av kostnaden för erat barn.


    Låter som hon försöker lura dig på en hel del pengar här, om barnet mår bättre så får hon ju helt enkelt gå upp i arbetstid igen.

  • Konservativ
    Limajo skrev 2019-11-20 06:49:11 följande:
    Precis min tanke. Att dottern mår bättre kan ju ha att göra med att mamman kan vara närvarande. Det vill ts ta ifrån henne?

    Som förälder skulle jag tycka att det var värt väldigt mycket.
    Vadå ta ifrån henne? Han villju att dottern ska få umgås med honom men mamman saboterar det. Men om hon vill vara mer med sin dotter så får ju hon stå för det ekonomiskt också. Varför ska han betala för det?
  • Kusinen
    Sasu skrev 2019-11-20 07:34:55 följande:

    du ska ju inte stå för hennes dåliga ekonomiska sits som hon själv satt sig i, du ska endast stå för hälften av kostnaden för erat barn.

    Låter som hon försöker lura dig på en hel del pengar här, om barnet mår bättre så får hon ju helt enkelt gå upp i arbetstid igen.


    Fast så är faktiskt inte reglerna, att var och en ska stå för hälften av kostnaderna för barnet. De ska betala flr barnets kostnader efter förmåga. Det kan i praktiken innebära att en förälder betalar 70% och en 30%, helt enligt lagstiftarens jntentioner. (Eller "regelstiftarens").
  • Limajo
    Konservativ skrev 2019-11-20 07:38:11 följande:

    Vadå ta ifrån henne? Han villju att dottern ska få umgås med honom men mamman saboterar det. Men om hon vill vara mer med sin dotter så får ju hon stå för det ekonomiskt också. Varför ska han betala för det?


    Om det gynnar dottern kan han mycket väl stå för det anser jag. Dotterns välmående går före föräldrarnas egenintresse, både vad gäller umgänge och ekonomi.

    Vi vet ju inte hela historien. Växelvis boende är bäst för de flesta barn men det är inte säkert att det är det bästa för ett barn som har en npf-diagnos och svår psykisk ohälsa. Mammans sabotage som du kallar det kan mycket väl vara befogad omsorg om dottern.
  • GGN

    Hon kan ju jobba mer om dottern är hos dig varannan vecka men mamma verkar inte vilja det. Hon vill ha mer pengar.

    Få till varannan vecka och gå ner i tid du också om du kan. Dottern kanske behöver det även om hon är gladare nu.

  • Konservativ
    Limajo skrev 2019-11-20 10:07:10 följande:
    Om det gynnar dottern kan han mycket väl stå för det anser jag. Dotterns välmående går före föräldrarnas egenintresse, både vad gäller umgänge och ekonomi.

    Vi vet ju inte hela historien. Växelvis boende är bäst för de flesta barn men det är inte säkert att det är det bästa för ett barn som har en npf-diagnos och svår psykisk ohälsa. Mammans sabotage som du kallar det kan mycket väl vara befogad omsorg om dottern.
    Och konstigt nog utmynnar det i att mamman latar sig och pappan ska skänka sina pengar till sin frånskilda fru. Vilken överraskning......
  • Limajo
    Konservativ skrev 2019-11-20 11:10:08 följande:

    Och konstigt nog utmynnar det i att mamman latar sig och pappan ska skänka sina pengar till sin frånskilda fru. Vilken överraskning......


    Som sagt vet vi inte allt. Kanske är det som du tolkar det, att mamman latar sig, och det är så klart fel. Eller så lägger hon ned mycket tid på att finnas tillgänglig för dottern, läser på om psykisk ohälsa, går på skolmöten, är aktiv i anhörigföreningar etc. Och något kanske mamman har gjort rätt eftersom dottern enligt ts mår bättre.
  • Tow2Mater

    Kom ihåg att familjerätten bara kan medla mellan er och ge er ett forum där ni kan diskutera och komma overens. De kan inte bestämma, så gå inte med på nåt du inte vill. Ditt ex får dra det till domstol om hon vill gå vidare ifall ni inte kommer overens.

Svar på tråden Arbetar frivilligt halvtid kräver underhåll