• Wed 20 Nov 2019 15:18
    895 visningar
    2 svar
    2
    895

    Växtvärk eller foglossning?

    Hej!

    Jag behöver få mer information om hur skillnaden är, jag tror att jag har växtvärk, får som svår mensvärk där det strilar ut i benen, lite ont vid svanskotorna och typ insidan vid ljumskarna. Kan få så ont att det nästan domnar i fötterna, kommer och går, tycker att de senaste dagarna varit värre med 3-4 "smärtattacker" per dag. Ibland håller det i sig 10 minuter ibland 20 men går över till slut. Mina symtom liknar mer växtvärk va? Kan någon med foglossning beskriva hur du haft det så jag kan jämföra med annat än 1177?

  • Svar på tråden Växtvärk eller foglossning?
  • Thu 28 Nov 2019 02:19
    #1

    Växtvärk var för mig som mensvärk som kom lite då och då och höll i sig. Det satt i magen, ibland mot höfterna och ner i låren. Foglossning kommer du känna direkt. När jag fick foglossning i nedre delen av ryggen kunde jag knappt gå. Som om någon stack in en kniv i ryggen och ner i benen så fort jag tog ett steg, lyfte upp ett ben eller gjorde en för hastig rörelse. Detta sitter i vid enbart rörelser och hela tiden under en dag, medan växtvärken är som mensvärk som kommer och gå lite då och då utan att ha någon betydelse för om du rör dig eller sitter stilla

  • Thu 28 Nov 2019 07:29
    #2

    När jag hade foglossning så gjorde det ont i bäcken, höfter och svanskota, typ en strålande smärta så fort jag rörde benen. Det var en ihållande smärta som främst kom på eftermiddagen när man varit aktiv på dagen (början på graviditeten). efter v.20 så blev det värre och jag hade ont från att jag klev upp på morgonen tills jag gick och la mig,tog mig 2-3 timmar att somna pga smärta. 

    Ett test du kan göra är att stå upp och "fixa ett hörn på mattan" med ena benet, om det gör ont så är det troligen foglossning.

Svar på tråden Växtvärk eller foglossning?