• Anonym (sova)

    Vaknar med andnöd

    Nu flera dagar den senaste månaden har jag somnat för att sen direkt vakna av att jag drar efter luft.

    Vad händer??

  • Svar på tråden Vaknar med andnöd
  • Anonym (Stressrelaterat)
    Anonym (sova) skrev 2019-11-20 16:45:55 följande:

    Nu flera dagar den senaste månaden har jag somnat för att sen direkt vakna av att jag drar efter luft.

    Vad händer??


    Jag har varit med om precis samma, många många gånger. Det är verkligen sjukt obehagligt. Det är högst sannolikt stress, tro det eller ej. Jag hade väldigt svårt att acceptera det först men insåg när jag mådde bättre att det faktiskt var det. 

    Om du är orolig kan du ju alltid ringa din vårdcentral och förklara att du är orolig, bättre det än att eventuell stress blir värre. Förhoppningsvis kan de erbjuda samtal till en kurator eller psykolog också. 

    Hoppas det går över snart oavsett! 
  • Anonym (Sova2)
    Anonym (sova) skrev 2019-11-20 16:45:55 följande:

    Nu flera dagar den senaste månaden har jag somnat för att sen direkt vakna av att jag drar efter luft.

    Vad händer??


    Har du aldrig hört talas om sömnapne? Det är ju rätt vanligt.
    https://apneforeningen.se/fakta/
  • McIris

    Stress! Har haft så i säkert 20 år. Du får luska vad det handlar om din stress.

  • Anonym (Sova2)
    McIris skrev 2019-11-21 12:59:41 följande:

    Stress! Har haft så i säkert 20 år. Du får luska vad det handlar om din stress.


    Går man ner några kilo så brukar det släppa.
  • Anonym (ssk)

    Sömnapne. Sedan kan det ju vara allt från lindrig till svår. Men i princip "håller du andan" och sedan vaknar du av att saturationen faller och du kippar efter luft.

    Stress skulle väl kunna orsaka det här med. Men då tycker jag du skulle ha andra symptom också.

    Men det är ett klassiskt apne symptom det du beskriver.

  • McIris
    Anonym (Sova2) skrev 2019-11-21 16:35:20 följande:

    Går man ner några kilo så brukar det släppa.


    Jag väger 63 kg till 1.78 cm. Så knappast orsaken för mig. Det kom efter min pappa dog som en stressreaktion.
  • Anonym (sova)

    Detta kommer precis vid insomningen, aldrig annars. Är en normalviktig, fysiskt aktiv kvinna. Kan man ha sömnapné ändå?

  • Anonym (sova)

    Det visade sig vara grav sömnapné. Har fått hjälp nu!

  • Hultgren88

    Det är med väldigt stor säkerhet panikångest, utlöst av exempelvis stress/oro/rädsla lyckades glömma exakt vad du skrev men jag har fått det konstaterat av läkare. Jag går det många gånger också under samma kväll, precis i det läget man går in i sömn. Sen kan de såklart vara andra orsaker.. sök för det!

  • Anonym (ssk)
    Hultgren88 skrev 2019-12-31 15:27:57 följande:

    Det är med väldigt stor säkerhet panikångest, utlöst av exempelvis stress/oro/rädsla lyckades glömma exakt vad du skrev men jag har fått det konstaterat av läkare. Jag går det många gånger också under samma kväll, precis i det läget man går in i sömn. Sen kan de såklart vara andra orsaker.. sök för det!


    Det här är det vanligaste symptomet på sömnapne. Man blir mörkrädd när man läser att läkare säger stress och helt glömmer sömnapne. Det här är inte ett vanligt stress symptom, det är ett vanligt sömnapne symptom. Jag skulle aldrig godta stress som förklaring INNAN sömnapne är kontrollerat. Du bör utredas för sömnapne. Vidare så ger sömnapne trötthet och irritation som symptom. Högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar i långa loppet.
Svar på tråden Vaknar med andnöd