• JaneDose

    Att bo i parhus, lyhört.

    Hallå

    Måste bara höra om jag är extremt ljudkänslig eller om fler upplever samma sak.

    Jag och maken flyttade efter många om och men äntligen till ett parhus. Bodde i lägenhet innan och var sjukt trötta på det.

    Vi ville bo i hus men ekonomin höll oss lite tillbaka men vi fyndade ett parhus på gavel. Överlyckliga.

    Nu har vi bott här knappt 4 månader och jag är redan så less.

    Det är så otroligt lyhört. Och då menar jag inte från grannarna utan innanför dessa väggar.

    Väggarna är så jäkla tunna och det dunsar och låter av lilla minsta. Man hör allt!

    Jag har tidigare bott i radhus när jag var yngre och kan inte minnas att det var så lyhört.

    Är jag på övervåningen i sovrummet med stängd dörr hör jag allt på nedervåningen.

    Om maken och sonen leker låter det som de möblerar om. Går man så låter det som man går med extremt tunga steg ,nästan stampar. Fast man nästan smyger låter det extremt mycket.

    Man hör allt från tydligt prat (tex om den ena pratar i telefon) som om vi skulle sitta i samma rum till när man lägger saker i en låda,drar ut lådor, tar fram saker osv.

    Vet inte hur jag ska beskriva så man ska förstå men som sagt det låter extremt högt om allt.

    Fler som känner igen sig? Tips på vad man kan göra. Har försökt med mattor, tavlor ja det som kan fånga upp ljud men inte mycket som hjälper.

    Ursäkta lång text.

  • Svar på tråden Att bo i parhus, lyhört.
  • Anonym (Fj)

    Bor i parhus från 80-talet. Vi vet oftast inte ens om ifall grannarna är hemma eller inte. Någon gång då föräldrarna var bortresta hade tonåringen fest med hög musik och det hörde vi lite av.

    De hör då vi spelar trummor.

  • Anonym (H)

    Hmm låter som att de inte ljudisolerat väggarna utan kört den billiga varianten.

    Ett alternativ kan ju vara att lägga heltäckningsmatta på övervåningen. Det dämpar ju lite. Annars vet jag inte om ni inte är redo att riva upp innerväggarna.

  • Anonym (Trist)

    Det finns inga krav på ljudisolering inom en bostad så det är inte ovanligt med det ni beskriver. Vill man ha en bättre standard kostar också huset mer att bygga. Mattor och gardiner hjälper inte så mycket mot dålig ljudisolering, ni behöver få in tyngd i väggar och bjälklag och mineralull i luftspalterna.

    Det har inget med att det är ett parhus att göra. Köper ni en enkel katalogvilla är det samma problem där.

  • JaneDose

    Tack för svaren. Låter ju rätt med dålig ljudisolering,ja haha som det känns nu så är man ju villig och göra vad som krävs för att minska lyhördheten. Men kan väl bli en rätt dyr historia då kan jag tänka mig?

  • JaneDose

    Tack för svaren. Låter ju rätt med dålig ljudisolering,ja haha som det känns nu så är man ju villig och göra vad som krävs för att minska lyhördheten. Men kan väl bli en rätt dyr historia då kan jag tänka mig?

  • JaneDose

    Tack för svaren. Låter ju rätt med dålig ljudisolering,ja haha som det känns nu så är man ju villig och göra vad som krävs för att minska lyhördheten. Men kan väl bli en rätt dyr historia då kan jag tänka mig?

  • Tomelilla15

    Ni kan byta ut innerdörrarna till tjockare, det har vi, det hjälper. Kanske har ni swedoor, då är det bara att haka av den gamla och haka på en tjockare. I övrigt mycket textil framför allt på golven som redan föreslagits.

    Låter som problemen i ett vanligt nybyggt hus.

  • Anonym (M)

    Får vibben att det är ett relativt "öppet" hus med moderniteter som klickgolv, släta väggar och tak, inga "onödiga" vinklar och vrår kanske också utan dörrsocklar (så att golvens flow inte bryts)? Har vänner som köpt liknande med samma bekymmer. Snyggt men opraktiskt.

    Tyvärr finns det inte mycket annat att göra än att succesivt byta ut ytskikt, dörrar, isolera etc.

    Hos oss hör man inte om någon pratar högljutt på andra sidan dörren, man måste knacka. (50-tal).

  • JaneDose

    Detta är inget nybygge dock utan byggt slutet av 70. Så det har några år bakom sig. ????

    Men ja, vi får nog successivt byta dörrar etc och göra något av väggarna.

  • AnnaSthlm

    Ett par kompisar fyllde i väggarna (mellan två gipsskivor) med ett slags skum, behövdes endast små hål, så det hade jag kollat med en hantverkare. Tipset med att byta ut dörrar är också bra. Även heltäckningsmatta på ovanvåningen.

    Det kanske inte blir perfekt, men det blir drägligt.

  • Anonym (Trist)

    Kolla med byggnadskontoret där ni bor och se om ni kan få ritningar på huset. Vilka är de klenaste konstruktionerna, kan det finnas springor, går det ledningar mellan våningsplanen som kan släppa igenom ljud? Lyssna noga på var ljuden kommer ifrån. Är det t.ex springor längs bärande väggar som läcker hjälper inte att byta innerdörrar.

    Är det mest lättväggar i huset kan jag rekommendera att läsa på om om hur byggnadsakustik funkar i kapitel 4.1 här:

    www.gyproc.se/dokumentation/projektering/gyproc-handbok

Svar på tråden Att bo i parhus, lyhört.