• Anonym (älvan)

Separera 2020.

Någon mer som inte orkar längre?

Vi är knappt i samma rum som varandra. Har inte sovit i samma rum på flera år. Vi tjafsar och går varandra på nerverna. Har helt olika sätt att uppfostra barnen.. Jag är lugn, pratar sakta, och förklarar tydligt. Visst kan jag bli arg och höja rösten jag med - medan han går från 0 till 100 på två sekunder. Jag planerar saker medan han tar allt som det kommer. Jag kan inte leva så här... Hade det bara varit jag, hade vi flyttat isär för flera, flera år sedan.

Det finns tyvärr saker som gör att jag inte kan separera. Jag har inget jobb och det är svårt att flytta utan pengar.

• Svar på tråden Separera 2020.
  • Anonym (hoppsan)

Har du glömt att utbilda dig?...ojdå, tänkte inte på det.

• Långbenopluto

Då kommer bli utsatta för honom i ensamhet.... eftersom du inte kommer vara där och skydda dom från hans humör.

För även om du tar med dig barnen så kommer dom vara där på umgänge.

• Grabben76

Hej, inget bra utgångsläge helt enkelt. Kort förstår jag dig men har aldrig varit i din situation. Det är klart att du kan klara dig och att du säkert hankar dig fram om inte annat med hjälp av socialen mm. Hade jag varit du så hade jag börjat med att se till att kunna stå på egna ben, alltså nu i förhållandet. Därefter kan du ta nästa steg och det låter det ju som att ni båda skulle mått bra av det. Kanske något händer i ert förhållande om du tar tag i dig själv först, kort så vore det bäst om du kan skaffa en hygglig inkomst. Är det inte möjligt väljer du mellan pest eller kolera, men lyckligast blir du med att lämna och gå vidare oavsett..

• Anonym (Anna)
    Anonym (älvan) skrev 2019-11-21 04:31:24 följande:

Någon mer som inte orkar längre?

Vi är knappt i samma rum som varandra. Har inte sovit i samma rum på flera år. Vi tjafsar och går varandra på nerverna. Har helt olika sätt att uppfostra barnen.. Jag är lugn, pratar sakta, och förklarar tydligt. Visst kan jag bli arg och höja rösten jag med - medan han går från 0 till 100 på två sekunder. Jag planerar saker medan han tar allt som det kommer. Jag kan inte leva så här... Hade det bara varit jag, hade vi flyttat isär för flera, flera år sedan.

Det finns tyvärr saker som gör att jag inte kan separera. Jag har inget jobb och det är svårt att flytta utan pengar.

Det har alltså varit dåligt i många år, men ändå har du inte gjort något för att kunna flytta? Hur kommer det sig?
  • Anonym (älvan)
    Anonym (hoppsan) skrev 2019-11-21 07:43:00 följande:

Har du glömt att utbilda dig?...ojdå, tänkte inte på det.

Nej då, jag har inte glömt.
  • Anonym (älvan)
    Långbenopluto skrev 2019-11-21 08:08:24 följande:

Då kommer bli utsatta för honom i ensamhet.... eftersom du inte kommer vara där och skydda dom från hans humör.

För även om du tar med dig barnen så kommer dom vara där på umgänge.

Jag tror att största orsaken till bråk är på grund av mig. Jag uppfostrar på ett sätt, han ett annat. Barnen blir förvirrade och det slutar med tjafs.
  • Anonym (älvan)
    Grabben76 skrev 2019-11-21 22:57:16 följande:

Hej, inget bra utgångsläge helt enkelt. Kort förstår jag dig men har aldrig varit i din situation. Det är klart att du kan klara dig och att du säkert hankar dig fram om inte annat med hjälp av socialen mm. Hade jag varit du så hade jag börjat med att se till att kunna stå på egna ben, alltså nu i förhållandet. Därefter kan du ta nästa steg och det låter det ju som att ni båda skulle mått bra av det. Kanske något händer i ert förhållande om du tar tag i dig själv först, kort så vore det bäst om du kan skaffa en hygglig inkomst. Är det inte möjligt väljer du mellan pest eller kolera, men lyckligast blir du med att lämna och gå vidare oavsett..

Hade det bara varit vi, så hade vi flyttat isär för många år sedan. Nu är vi inte det, även om det blir bättre isär så har vi barn med speciella behov. Vi kan inte slita upp familjen hur som helst. Jag tror vi måste ta hjälp av någon, hur vi gör det på bästa sätt för att det ska bli så bra som det bara går.
  • Godisbuske
    Anonym (älvan) skrev 2019-11-24 18:43:10 följande:
    Jag tror att största orsaken till bråk är på grund av mig. Jag uppfostrar på ett sätt, han ett annat. Barnen blir förvirrade och det slutar med tjafs.
    Varför skulle det vara ditt fel, vad säger att ditt vis är felaktigt ?  Leta inte fel hos dig som en anledning att leva så här. Det är en enkel utväg.  Stanna inte som en sköld mellan pappan och barnen. Låt han fostra på sitt vis om ni går isär.

Ni kan bli bättre föräldrar på egen hand än ihop. Barnen slipper växa upp i en miljö som innefattar tjafs, bråk etc. 
  • Anonym (älvan)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-21 23:01:26 följande:

Det har alltså varit dåligt i många år, men ändå har du inte gjort något för att kunna flytta? Hur kommer det sig?

Jag har väl tänkt, som många andra, att det kanske blir bättre. Jag vet att det inte blir bättre. Det känns okej ibland, men jag har inga kärlekskänslor sedan några år. Även om jag skulle vilja, jag vill ju att barnen ska ha en "hel" familj. Även fast jag säger emot mig själv på ett sätt. Det sägs ju att alla barn vill att deras mamma och pappa ska vara tillsammans. Det vill inte jag, och det har jag aldrig velat. Men jag kommer inte ihåg mina föräldrar tillsammans eftersom jag var ett spädbarn, ha ha.. Men det kommer mina barn göra, komma ihåg oss. Och jag tror och hoppas att de skulle se att det blir bättre på varsitt håll.
  • Anonym (älvan)
    Godisbuske skrev 2019-11-24 18:51:42 följande:

Varför skulle det vara ditt fel, vad säger att ditt vis är felaktigt ?  Leta inte fel hos dig som en anledning att leva så här. Det är en enkel utväg.  Stanna inte som en sköld mellan pappan och barnen. Låt han fostra på sitt vis om ni går isär.

Ni kan bli bättre föräldrar på egen hand än ihop. Barnen slipper växa upp i en miljö som innefattar tjafs, bråk etc. 

Precis, när de är med mig är det mina regler och sedan tvärtom. Som det är nu är det "fråga mamma".. Han kan inte ta egna beslut. Även fast jag på senare tiden sagt ifrån. Tyvärr var jag tvungen att bränna ut mig, för några år sedan, innan jag satte ner foten och sa att han får minsann bestämma. Varför ringa till mig och fråga om barnen kan leka med en kompis.... Säg ja eller nej själv, vuxna människa....!! Såna saker gör mig gråhårig.. Om barnen frågar pappan något, så säger han fråga mamma. Jag säger att de frågade dig först, så bestäm du. Då blir han sur och barnet det gäller blir sur på mig, eftersom pappan oftast inte kan bestämma sig för något så blir han arg och då blir det inget alls.

Rena rama sandlådan, eller hur?
  • Godisbuske
    Anonym (älvan) skrev 2019-11-24 19:04:24 följande:
    Precis, när de är med mig är det mina regler och sedan tvärtom. Som det är nu är det "fråga mamma".. Han kan inte ta egna beslut. Även fast jag på senare tiden sagt ifrån. Tyvärr var jag tvungen att bränna ut mig, för några år sedan, innan jag satte ner foten och sa att han får minsann bestämma. Varför ringa till mig och fråga om barnen kan leka med en kompis.... Säg ja eller nej själv, vuxna människa....!! Såna saker gör mig gråhårig.. Om barnen frågar pappan något, så säger han fråga mamma. Jag säger att de frågade dig först, så bestäm du. Då blir han sur och barnet det gäller blir sur på mig, eftersom pappan oftast inte kan bestämma sig för något så blir han arg och då blir det inget alls.

Rena rama sandlådan, eller hur?
    Det här kommer bli din död. En man som inte kan ta egna beslut och leda sin familj har antingen gett upp eller har andra problem. Du får smida på en plan och ta dig ur det här om kommunikation mellan fyra ögon inte fungerar. Vad kan ni ge och vad ni ta av varandras krav och åsikter. Både du och din man får ta sig en titt i spegeln och ransaka sig själva utifrån barnens bästa. Många kvinnor klandrar sig själva för att inte kunna hålla ihop familjen. Men man är två på en tango och ibland måste man bara gå och bli en ännu bättre förälder på egen hand. Bonus ! du får ett vuxenbarn mindre att ta hand om. Ta dig ur det här 
  • Miguel89

Hur mår du? Är du okej? Självklart är pengar ett stort hinder? Vad gör du om dagarna? Hur tänker du själv? Om du fick önska såklart?/M

• BDN

Steg ett blir då att söka till en utbildning eller ett jobb. Har han jobb men inte du är det han som kan bo kvar i sitt nuvarande boende med barnen och då som får flytta och bo hos bekanta tills du hittat något annat. Jag förstår att saker känns skit men är det inte en våldsam relation som du behöver kliva ur nu, utan bara att kärleken tagit slut och ni av den anledning går varandra på nerverna, så är nog det smartaste att planera för dig innan så att du har någonstans att bo och har någonstans att ha barnen när de ska bo hos dig.

Svar på tråden Separera 2020.