• Namne4

    Dåliga siffror på KUB

    Fick idag dåliga siffror på KUB. 1:17 för trisomi 21. Mest min ålder som drog upp det tydligen. Bebis nackspalt var 2,7 mm. Moderkaksprov nästa vecka. Hur orolig ska man vara?

  • Svar på tråden Dåliga siffror på KUB
  • Anonym (K)

    Räknar du i procent är risken för att barnet har trisomi 21 ca 4,7%. Jag tycker oftast de siffrorna låter bättre än när man bara ser sannolikhetssiffran. Sen hur orolig man ska vara beror ju på hur man ställer sig till DS och vad man tänker att man ska göra när man får ett säkert svar. Jag fick 1:2 för trisomi 21 med mitt senaste barn, alltså 50% risk för DS. Jag var 31 år och nackspalten var 3,6 mm. Jag var helt förstörd först men sen sökte jag en massa info om ds, började följa instakonton med familjer som hade barn med DS (kan tipsa om teckensomstod, erikawesterblad och juliabergman_) och pratade med en kompis som jobbar med unga vuxna med DS. Det lugnade mig och jag var inte så rädd och orolig för DS längre. Vi kunde inte göra moderkaksprov utan fick vänta några veckor på att göra fostervattenprov. För oss var det viktig att ha bestämt oss för hur vi ville gå vidare innan vi fick svar på provet. Det visade sig att vår son inte hade DS. Lycka till!

Svar på tråden Dåliga siffror på KUB