• KajsaMia

    IVF utomlands - varför?

    Hej allihopa,

    jag har läst trådar här och det verkar vara ganska många som gjorde IVF utomlands av någon orsak. Jag tänkte fråga er alla som funderar på att åka utomlands eller har gjort ivf utomlands varför egentligen har ni bestämt er att göra detta? Vad lockade er? Är jättenyfiken på det.

    För mig verkar det vara jättestressigt med alla resor och med främmande omgivning. Plus det är ju möjligt att ha ivf i Sverige både betald och privat. Är det kvalitet som avgör? Priset? Eller kanske har ni försökt förgäves i Sverige och bestämde att åka någon annanstans för behandlingen?

  • Svar på tråden IVF utomlands - varför?
  • SvenOlsson

    IVF-behandling är tillåten i Sverige fram till kvinnan fyller 45, men i praktiken ligger gränsen på 42-43 år. I andra länder är gränserna högre, så därför kan behandling utomlands för en del vara enda alternativet

  • Ormen
    SvenOlsson skrev 2019-11-21 18:02:54 följande:

    IVF-behandling är tillåten i Sverige fram till kvinnan fyller 45, men i praktiken ligger gränsen på 42-43 år. I andra länder är gränserna högre, så därför kan behandling utomlands för en del vara enda alternativet


    45?

    I dom landsting och privata jag känner till är det 39 eller 41 års åldersgräns beroende på var i landet man bor.

    Men du kanske tänker på åldersgränsen vid äggdonation?
  • KajsaMia
    Jag är bara jag skrev 2019-11-21 18:26:01 följande:

    Vi åkte utomlands för att göra ED. Fanns inte i Sverige då, finns inte fortfarande även om det ska tillåtas snart.


    Står ED för egg donation? Åh, det tänkte jag inte på. Var åkte ni och var ni nöjda med detta?

    Skälet med åldern förstår jag också, förstår. Hur ser det ut i andra länderna, är gränserna betydligt högre? 
    SvenOlsson skrev 2019-11-21 18:02:54 följande:

    (...) men i praktiken ligger gränsen på 42-43 år. (...)


    Varför så? Beror det endast på läkare, inte på lagstiftningen?
  • SvenOlsson
    Ormen skrev 2019-11-21 18:29:38 följande:

    45?

    I dom landsting och privata jag känner till är det 39 eller 41 års åldersgräns beroende på var i landet man bor.

    Men du kanske tänker på åldersgränsen vid äggdonation?


    Nä jag menade IVF, men som jag samtidigt nämnde gör (mig veterligen) ingen svensk IVF-klinik behandling på kvinnor som fyllt 44. Landstingsfinansierad IVF har ännu lägre åldersgräns för kvinnan
  • Ormen
    SvenOlsson skrev 2019-11-21 19:03:50 följande:

    Nä jag menade IVF, men som jag samtidigt nämnde gör (mig veterligen) ingen svensk IVF-klinik behandling på kvinnor som fyllt 44. Landstingsfinansierad IVF har ännu lägre åldersgräns för kvinnan


    Men du skrev ju att IVF är tillåten till 45?
  • SvenOlsson
    KajsaMia skrev 2019-11-21 18:31:51 följande:

    Varför så? Beror det endast på läkare, inte på lagstiftningen?


    Jag tror motiveringen är att chanserna att bli gravid i den åldern har sjunkit för lågt, även om en genomgår IVF-behandling
  • LillaLina01

    Vet att fler och fler åker utomlands och gör ivf för att kunna bestämma kön på barnet samtidigt. Det är ju inte lagligt i Sverige.

  • SvenOlsson
    Ormen skrev 2019-11-21 19:06:09 följande:

    Men du skrev ju att IVF är tillåten till 45?


    Det är tillåtet i teorin men praktiseras inte, som jag förstått det iallafall
Svar på tråden IVF utomlands - varför?