Uppsägning eller erbjudande...?
Har en fråga som jag hoppas nån med arbetsrätterfarenhet har koll på... Företaget där jag jobbar ville bli av med en del folk. Var och en av dom berörda erbjöds beroende på antal år på företaget X antal månadslöner. Dom hade en vecka på sig att acceptera erbjudandet annars skulle dom bli uppsagda och bara få sina tre månadslöner. Självklart kan inte nån utan riktig insyn veta svaret men det jag undrar är om ni tror företaget bluffar dvs dom kan egentligen inte alls bara säga upp folk så lättvindigt som dom ger sken av. Ingen av dom som företaget ville bli av med har vågat chansa utan dom har snällt skrivit på erbjudandet även om dom inte tyckte det var jättebra. Och facket har också varit inblandat och accepterat det hela.
Så hur lätt är det egentligen att frångå LAS? Flera av dom drabbade har jobbat där i över 10 år så många som får stanna har liknande jobb och har jobbat kortare tid.
Om man själv drabbas vill jag ha nån riktigt tuff person från facket som driver mina intressen extremt hårt men det verkar ju inte gå till så. Om man själv drabbas hur får man tag på nån som verkligen tillvaratar ens intressen?