• Anonym (Undrande)

Uppsägning eller erbjudande...?

Har en fråga som jag hoppas nån med arbetsrätterfarenhet har koll på... Företaget där jag jobbar ville bli av med en del folk. Var och en av dom berörda erbjöds beroende på antal år på företaget X antal månadslöner. Dom hade en vecka på sig att acceptera erbjudandet annars skulle dom bli uppsagda och bara få sina tre månadslöner. Självklart kan inte nån utan riktig insyn veta svaret men det jag undrar är om ni tror företaget bluffar dvs dom kan egentligen inte alls bara säga upp folk så lättvindigt som dom ger sken av. Ingen av dom som företaget ville bli av med har vågat chansa utan dom har snällt skrivit på erbjudandet även om dom inte tyckte det var jättebra. Och facket har också varit inblandat och accepterat det hela.

Så hur lätt är det egentligen att frångå LAS? Flera av dom drabbade har jobbat där i över 10 år så många som får stanna har liknande jobb och har jobbat kortare tid.

Om man själv drabbas vill jag ha nån riktigt tuff person från facket som driver mina intressen extremt hårt men det verkar ju inte gå till så. Om man själv drabbas hur får man tag på nån som verkligen tillvaratar ens intressen?

• Svar på tråden Uppsägning eller erbjudande...?
  • neverpreggo

Vad var skälet till uppsägningarna?

• rika

Vad är skälet till uppsägningarna? Vilka anställningsformer har de anställda? Vilket kollektivavtal har arbetsplatsen? Hur många anställda har företaget? Det är omöjligt att svara på utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv utan att veta detta.

• Tesse1000

Jag är facklig och har varit med i flera uppsägningsprocesser, så jag hoppas att mina erfarenheter kan bidra en del.

En viktig grundprincip är att företaget definierar sin egen arbetsbrist, dvs de kan fritt bestämma hur många personer som ska sägas upp. Facket har i princip noll att säga till om vad gäller antalet.

Nästa princip är sist in, först ut. Vill företaget säga upp folk med längre anställningstid så får de förhandla fram ett erbjudande som det står folk fritt att acceptera eller inte acceptera. Man kan ofta genom att trilskas lite förhandla till sig några extra månadslöner. I extremfall - där företaget verkligen vill göra sig av med en speciell person men vet att de inte har på fötterna att säga upp pga personliga skäl (som vid grov misskötsel) - kan det landa på uppemot ett år extra i min bransch, men det kan variera mycket mellan branscher.

Slutligen kan företaget också ta till en del fula metoder, t ex genom att omformulera arbetsbeskrivningar och annat så att de personer de vill bli av med inte längre uppfyller kraven i arbetsbeskrivningen. Detta ska dock godkännas av facket och därmed måste kraven vara rimliga - de kan inte plötsligt säga att en revisor måste vara utbildad konsertpianist...

• Tesse1000

Och just det, glömde ju det sista:

I slutändan KAN faktiskt företaget välja att säga upp precis vem som helst, men då tar de en väldigt stor ekonomisk risk. Om en person blir uppsagd när det bryter mot LAS kan facket ta dem till Arbetsdomstolen och då blir det DYRT! Döms det till den anställdes förmån får företaget betala skadestånd både till den anställda och fackklubben. Detta är alltså inget ett företag normalt gör. Här är det en stor fördel att vara fackligt ansluten eftersom det bara är facket som kan ta fallet till AD. Är man inte fackligt ansluten får man i stället stämma företaget i tingsrätten och det kan bli en mycket dyr process.

Och oavsett hur det går i rätten är man ändå uppsagd - man får alltså inte jobbet tillbaka, bara ett fett skadestånd.

• Anonym (Undrande)
    rika skrev 2019-11-21 20:10:58 följande:

Vad är skälet till uppsägningarna? Vilka anställningsformer har de anställda? Vilket kollektivavtal har arbetsplatsen? Hur många anställda har företaget? Det är omöjligt att svara på utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv utan att veta detta.

Nu blev det inga uppsägningar utan alla sa upp sig själva mot att dom fick ett antal extra månadslöner. Vet inte om planen var att hävda arbetsbrist. Kan man hävda det när man använder billigare konsulter i andra länder för att hinna med? Alla var vanligt tillsvidareanställda och jobbade heltid. Hm, jag har extremt dålig koll på det där med kollektivavtal. Blir osäker hur det ligger till med det. Att det finns en fackklubb vet jag i alla fall. Tror vi är ca 500 anställda.
  • Tesse1000

Vilket fackförbund tillhör ni? Du skriver ju att ert fack skulle ha "godkänt" detta, och det kan jag bara inte tänka mig... Inget vettig fackförbund skulle få folk att säga upp sig själva. Då blir ju man ju avstängd från a-kassan och tappar andra viktiga förmåner.

I uppsägningssituationer snackas det ofta väldigt mycket och det blir lite "viskleken" av det hela. Det är ofta missförstånd som sprids. Jag skulle faktiskt utgå ifrån att de erbjudanden som gjorts har gällt att bli uppsagd pga arbetsbrist.

Och ja, det står ett företag fritt att lägga ut arbete på billigare konsulter utomlands och därmed uppstår en arbetsbrist.

• Anonym (Undrande)
    Tesse1000 skrev 2019-11-21 20:24:11 följande:

Och just det, glömde ju det sista:

I slutändan KAN faktiskt företaget välja att säga upp precis vem som helst, men då tar de en väldigt stor ekonomisk risk. Om en person blir uppsagd när det bryter mot LAS kan facket ta dem till Arbetsdomstolen och då blir det DYRT! Döms det till den anställdes förmån får företaget betala skadestånd både till den anställda och fackklubben. Detta är alltså inget ett företag normalt gör. Här är det en stor fördel att vara fackligt ansluten eftersom det bara är facket som kan ta fallet till AD. Är man inte fackligt ansluten får man i stället stämma företaget i tingsrätten och det kan bli en mycket dyr process.

Och oavsett hur det går i rätten är man ändå uppsagd - man får alltså inte jobbet tillbaka, bara ett fett skadestånd.

Tack för svaren. Du verkar kunnig på området. Ger det egentligen så mycket att vara med i facket när dom så sällan tar striden för folk? I det här fallet gäller frågan IT och jag vet att det inte är speciellt ovanligt med utköp av rent företagsstrategiska skäl men jag vet inte om jag tycker det är så bra erbjudande och man normalt har 3 månaders uppsägningstid och man får erbjudande att få 9-10 (dvs 6-7 månadslöner extra) månader totalt om man jobbat 10-15 år och kanske är i 50 årsåldern och inte har så jättelätt att hitta nytt jobb.
  • Anonym (Undrande)
    Tesse1000 skrev 2019-11-21 21:56:32 följande:

Vilket fackförbund tillhör ni? Du skriver ju att ert fack skulle ha "godkänt" detta, och det kan jag bara inte tänka mig... Inget vettig fackförbund skulle få folk att säga upp sig själva. Då blir ju man ju avstängd från a-kassan och tappar andra viktiga förmåner.

I uppsägningssituationer snackas det ofta väldigt mycket och det blir lite "viskleken" av det hela. Det är ofta missförstånd som sprids. Jag skulle faktiskt utgå ifrån att de erbjudanden som gjorts har gällt att bli uppsagd pga arbetsbrist.

Och ja, det står ett företag fritt att lägga ut arbete på billigare konsulter utomlands och därmed uppstår en arbetsbrist.

Tillhör Saco. Jag har inte läst nåt av avtalen som du säger så visst är det möjligt att dom skriver på nåt uppsägningsavtal med arbetsbrist som orsak samtidigt som dom blir arbetsbefriade så fort dom lämnat över sitt arbete till nån annan. Men rent krasst har dessa människor jobbat mycket längre än många andra men man kollar inte av omplaceringsmöjligheterna överhuvudtaget. Man gör sig av med ett par olika team helt enkelt. Samma roller finns i andra team med folk som jobbat kortare.
  • Tesse1000

Jag tycker inte att det låter som ett särskilt snålt erbjudande om jag jämför med min bransch (media/journalistik). Men man ska ju vara medveten om att det är ett FRIVILLIGT erbjudande. Man får helt enkelt bedöma sina egna chanser att få ett nytt jobb inom tiden för uppsägningstiden. Har man dåliga utsikter kan det vara värt att förhandla vidare. Det kan man göra på egen hand, genom sin lokala klubb (om det finns någon) eller centralt via förbundet.

Om det är värt att vara med i facket... Tja, det är en smaksak! Om man skulle bli uppsagd på felaktiga grunder är man ganska rättslös som individ. Det är inte många som har råd att driva en rättsprocess mot företag på egen hand. Själv är jag för fackförbund just för att inte ge arbetsgivaren fullkomlig makt på arbetsplatsen. Nästan alla de förmånder och skyddsnät som existerar idag har arbetats fram genom fackligt arbete. Om man tillhör "eliten" som sitter på nyckelkompetens är det kanske överflödigt, men den dagen man blir sjuk eller hamnar i konflikt med arbetsgivaren är det ett bra skyddsnät.

Har ni en lokal klubb eller har ni haft förhandlare som kommit från förbundet?

• Tesse1000

Förresten tycker jag att det låter extremt kort att man skulle ha tre månaders uppsägningstid om man jobbat i 10-15 år och är 50+. Har tyvärr ingen insyn i SACOs avtal, men hos oss skulle det innebära minst 6 månaders uppsägningstid som standard. (Men då är man inte nödvändigtvis arbetsbefriad... Företaget kan ju potentiellt tvinga en att jobba hela uppsägningstiden, så även det blir en förhandlingsfråga)

• Anonym (Ellen)

Bland det viktigaste av de svar du fått är att det är arbetsgivaren som åberopar arbetsbrist som skäl och det kan arbetsgivaren göra nästan precis som den vill. Sen kan ekonomin ändras på det viset att man 6 mån senare har behov av att anställa... eller ta in konsulter. Det är mer om arbetsgivaren systematiskt gör på det viset som det kan klandras. Och att det går att bevisa systematiken.
    Man får också tänka att det faktiskt kostar en del pengar, det är ju inte gratis varken att betala ut månadslöner till folk som inte "producerar" något eller rekrytera. 

Skriver man under en överenskommelse likt de du beskriver så har man de facto sagt upp sig själv vilket inte alltid är bra, om man tex. blir arbetslös och har för avsikt att söka a-kassa. Vi får hoppas att de fick så pass många månadslöner så att de känner att det var värt karensen där till exempel.

• Anonym (Undrande)
    Tesse1000 skrev 2019-11-21 22:47:44 följande:

Jag tycker inte att det låter som ett särskilt snålt erbjudande om jag jämför med min bransch (media/journalistik). Men man ska ju vara medveten om att det är ett FRIVILLIGT erbjudande. Man får helt enkelt bedöma sina egna chanser att få ett nytt jobb inom tiden för uppsägningstiden. Har man dåliga utsikter kan det vara värt att förhandla vidare. Det kan man göra på egen hand, genom sin lokala klubb (om det finns någon) eller centralt via förbundet.

Om det är värt att vara med i facket... Tja, det är en smaksak! Om man skulle bli uppsagd på felaktiga grunder är man ganska rättslös som individ. Det är inte många som har råd att driva en rättsprocess mot företag på egen hand. Själv är jag för fackförbund just för att inte ge arbetsgivaren fullkomlig makt på arbetsplatsen. Nästan alla de förmånder och skyddsnät som existerar idag har arbetats fram genom fackligt arbete. Om man tillhör "eliten" som sitter på nyckelkompetens är det kanske överflödigt, men den dagen man blir sjuk eller hamnar i konflikt med arbetsgivaren är det ett bra skyddsnät.

Har ni en lokal klubb eller har ni haft förhandlare som kommit från förbundet?

Tack för svar. Vi har en lokal klubb, men i och med att jag själv inte berördes av det hela så vet jag inte om det tagits om hand av den klubben eller om det kommit folk från förbundet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-11-22 08:43:01 följande:

Bland det viktigaste av de svar du fått är att det är arbetsgivaren som åberopar arbetsbrist som skäl och det kan arbetsgivaren göra nästan precis som den vill. Sen kan ekonomin ändras på det viset att man 6 mån senare har behov av att anställa... eller ta in konsulter. Det är mer om arbetsgivaren systematiskt gör på det viset som det kan klandras. Och att det går att bevisa systematiken.
    Man får också tänka att det faktiskt kostar en del pengar, det är ju inte gratis varken att betala ut månadslöner till folk som inte "producerar" något eller rekrytera. 

Skriver man under en överenskommelse likt de du beskriver så har man de facto sagt upp sig själv vilket inte alltid är bra, om man tex. blir arbetslös och har för avsikt att söka a-kassa. Vi får hoppas att de fick så pass många månadslöner så att de känner att det var värt karensen där till exempel.

Tack för svar. 
    Vad gäller om det var uppsägningar eller ej så har jag faktiskt hört sägas (har ej läst några papper dock) att det hela var känsligt för företaget och att vi som är kvar ska vara tysta utåt eftersom personerna aldrig blev uppsagda.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-22 18:49:13 följande:

Tack för svar. 

Vad gäller om det var uppsägningar eller ej så har jag faktiskt hört sägas (har ej läst några papper dock) att det hela var känsligt för företaget och att vi som är kvar ska vara tysta utåt eftersom personerna aldrig blev uppsagda.

Nej, man skriver ofta vanliga uppsägningar och kompletterar med en bilaga där överenskommelsen om hur många månadslöner man ska få samt ev andra villkor finns med. Arbetsgivaren vet ju att vid regelrätta uppsägningar behöver man följa LAS, förhandla med facket osv.
Svar på tråden Uppsägning eller erbjudande...?