• Fri 22 Nov 2019 13:02
    280 visningar
    2 svar
    2
    280

    2 månader som inte vill äta längre

    Finns det några tips/råd/funderingar? (Flaskmatning)

    Min tjej är 10 veckor idag och har sedan två veckor tillbaka börjat göra allt annat än att äta trots hunger. Det har fram till bara för några dagar sedan enbart varit på kvällen så har trott kvällsorolighet. Men nu en del mål på dagarna och inatt var första natten.

    Hon flamsar, "pratar", skrattar heeela tiden. Tidigare har hon haft tydliga nätter och de sista veckorna sovit hela nätterna utan mat. Men inatt var det lekstuga. Hon är ofta ledsen/gnällig/skriker när hon vaknar/blir hungrig men så fort hon får nappflaskan mot läpparna blir hon en clown. Vilket såklart till sist slutar med ledsen bebis och ännu svårare att få att äta/sova. Äter för det mesta till slut efter ny raketforskning varje dag.

    Det som funkar ibland är att hon får ligga i sitt neste med ansiktet in mot soffan, men känns ju så tråkigt att ta bort all närhet med matningen. I famnen är det bara lekstund. Ska tillägga att hon är med mig hela dagen, pratar, sjunger, leker i babygym med mig brevid.

    Saknar hon närhet? Är det ett utvecklingssprång? Är det ett tecken på att hon tycker att ersättning är äckligt? För liten napp? Vart ska jag börja?

  • Svar på tråden 2 månader som inte vill äta längre
  • Fri 22 Nov 2019 19:38
    #1

    Vår son höll också på när han var runt tre månader. Bet på flaskan och lekte mest med den, och när han väl åt så somnade han ofta innan han druckit upp vilket gjorde att han vaknade och var hungrig snart igen. Vi testade byta till större napp (använde MAM, bytte från 1an till 2an) och det hjälpte för oss. Han slutade inte leka helt med den men fick åtminstone i sig lite mer än innan. Tror även att det var någon slags fas, typ att de upptäckte att det finns roligare saker att titta på och leka med än att äta. Det gick åtminstone över och han började äta bra igen efter någon vecka. Bäst fungerade det dock att mata i ett mörkt rum!

  • Fri 22 Nov 2019 19:42
    #2

    Ska säga att jag personligen aldrig varit i er situation men jag har hörn från andra att vissa bebisar kan vara lite så att de helt enkelt äter bäst när de får ligga helt själva med flaskan. Närheten kan man ju få på andra sätt då

Svar på tråden 2 månader som inte vill äta längre