• Anonym (Vill vara artig)

Hur avslutar du en dejtingperiod?

Jag är en 45årig kvinna som dejtat i ett par år nu. Trir säkert jag varit ute med 20-30 män nu. Trevliga typer. Äter middag, fikar, promenerar, pratar, skojar och ligger ibland.

Två gånger har jag blivit kär.

Men jag känner mig så osäker på hur man ska avsluta när man inte får känslor. Hur gör ni? Låter ni det bara rinna ut i sanden efter några träffar eller berättar ni rakt ut att ni inte får feeling? Bägge parter brukar kunna barn så det är sällan man träffas mer än 2 ggr/måbad ändå.

Vill vara tydlig men inte skriva någon på näsan liksom.

• Svar på tråden Hur avslutar du en dejtingperiod?
  • Fjäril kär

Finns inte rätt känslor så säger jag det på ett respektfullt sätt. Oftast har de redan fattat hur det är och blir inte särskilt förvånade.

Jag brukar tacka nej till olika saker som föreslås till att börja med och sen blir mina sms och sånt mer glest och sen säger jag som det är.

• CitronTulo

Beror helt på vilket slags relation man hunnit få tycker jag!
    Ofta kan väl båda känna att det inte finns något, då blir det naturligt att ingen väljer att fråga om en ny träff och då rinner det ju av förklarliga skäl ut i sanden!

Men om han vill fortsätta men inte jag så blir det naturligt att man förklarar sig när han vill ses på nytt. Tycker inte att det är så komplicerat rent praktiskt, men tråkigt om man sårar någon såklart!
    Det taskigaste är väl om man kommer med undanflykter till att man inte kan ses och låter honom fortsätta att hoppas..

• Anonym (Singel)

Jag har dejtat ett par år, får sällan till en dejt överhuvudtaget. Vi kommer bara till chatt-stadiet, typ.

Hur gör du?

• Anonym (Singelpappa)

Jag berättar direkt när jag inser att det inte kommer bli något. Ibland vill man ha en date till för att bekräfta det man känner men om det inte funkar så säger jag det vid nästa tillfälle.

Jag uppskattar att bli behandlad på samma vis.

Ärlighet är sjysst. Att ghosta är det inte.

• Anonym (mja)
    Anonym (Vill vara artig) skrev 2019-11-22 13:10:15 följande:

Jag är en 45årig kvinna som dejtat i ett par år nu. Trir säkert jag varit ute med 20-30 män nu. Trevliga typer. Äter middag, fikar, promenerar, pratar, skojar och ligger ibland.

Två gånger har jag blivit kär.

Men jag känner mig så osäker på hur man ska avsluta när man inte får känslor. Hur gör ni? Låter ni det bara rinna ut i sanden efter några träffar eller berättar ni rakt ut att ni inte får feeling? Bägge parter brukar kunna barn så det är sällan man träffas mer än 2 ggr/måbad ändå.

Vill vara tydlig men inte skriva någon på näsan liksom.

Så hur har du gjort då med alla dessa män? Jag blev bara förvånad att du liksom NU; eller så många dejter funderar över hur man ska avsluta. 

Jag är i din ålder och när jag har dejtat så gick man på 1-2 dejter med samma person och sedan sa man att man tyvärr inte ville träffas en tredje gång. De flesta fattade och tackade för sig. Inget stort problem.
  • Ms H
    Anonym (Singelpappa) skrev 2019-11-23 08:26:06 följande:

Jag berättar direkt när jag inser att det inte kommer bli något. Ibland vill man ha en date till för att bekräfta det man känner men om det inte funkar så säger jag det vid nästa tillfälle.

Jag uppskattar att bli behandlad på samma vis.

Ärlighet är sjysst. Att ghosta är det inte.

Har instämmer helt.
  • Ms H
    Ms H skrev 2019-11-23 08:52:58 följande:

Har instämmer helt.

Jag, inte har. Så klart.
  • Anonym (T)

Separerade tidigare i år och har dejtat lite via tinder. Männen vill oftast träffas direkt. När jag märkt att killen blivit väldigt intresserad efter ett par träffar så har jag bromsat genom att berätta hur jag känner: För att undvika missförstånd vill jag vara tydlig - du verkar är jättefin kille jag gärna lär känna mer men just nu inte söker något seriöst..... Detta framgår relativt tydligt på tinderprofilen. Då brukar killen backa lite. Så säger jag givetvis bara om jag kan tänka mig att fortsätta hänga kravlöst. Det är speciellt att dejta när man egentligen inte vill ha en fast relation. Jag vill bara ha bra sex och hitta på roliga saker kravlöst. Känns som killarna oftast vill mer eller blir väldigt på iaf... Har träffat en person som var helt ointressant efter träffen och då sa jag ganska direkt efteråt att jag inte har möjlighet att träffas mer. Antar att jag lindade in det lite. Ville inte såra honom då han blev väldigt förtjust fort...

• Anonym (Vill vara artig)

Tack för era svar! Jag bor i en större stad och är skitbra på att vara trevlig online. Måste vara det som gör att jag dejtar mycket. Det beror inte på mitt mediokra utgående iaf! Men att känna samhörighet i levande livet är svårare.

Det är välgörande att läsa era synpunkter. Förut har jag liksom varit väldigt tydlig och "gjort slut" även med män jag bara dejtat ett par månader. Nu låter jag det rinna ut i sanden, men det känns så oavslutat och otydligt.

• Anonym (Singelpappa)
    Anonym (T) skrev 2019-11-23 09:17:57 följande:

Separerade tidigare i år och har dejtat lite via tinder. Männen vill oftast träffas direkt. När jag märkt att killen blivit väldigt intresserad efter ett par träffar så har jag bromsat genom att berätta hur jag känner: För att undvika missförstånd vill jag vara tydlig - du verkar är jättefin kille jag gärna lär känna mer men just nu inte söker något seriöst..... Detta framgår relativt tydligt på tinderprofilen. Då brukar killen backa lite. Så säger jag givetvis bara om jag kan tänka mig att fortsätta hänga kravlöst. Det är speciellt att dejta när man egentligen inte vill ha en fast relation. Jag vill bara ha bra sex och hitta på roliga saker kravlöst. Känns som killarna oftast vill mer eller blir väldigt på iaf... Har träffat en person som var helt ointressant efter träffen och då sa jag ganska direkt efteråt att jag inte har möjlighet att träffas mer. Antar att jag lindade in det lite. Ville inte såra honom då han blev väldigt förtjust fort...

Vad är seriöst egentligen? Många använder ordet men det verkar betyda olika för olika personer. 

Jag kan hänga kravlöst med tjejer. Gå ut och äta, bio, utflykter, hångel och sex. Men jag vill inte att hon gör det med andra samtidigt, vilket jag själv inte gör. 

För en del är det seriöst. 

• Anonym (Frau)
    Anonym (Vill vara artig) skrev 2019-11-23 09:34:06 följande:

Tack för era svar! Jag bor i en större stad och är skitbra på att vara trevlig online. Måste vara det som gör att jag dejtar mycket. Det beror inte på mitt mediokra utgående iaf! Men att känna samhörighet i levande livet är svårare.

Det är välgörande att läsa era synpunkter. Förut har jag liksom varit väldigt tydlig och "gjort slut" även med män jag bara dejtat ett par månader. Nu låter jag det rinna ut i sanden, men det känns så oavslutat och otydligt.

Jag tycker det beror på relationen. Ibland är det ju uppenbart att den man dejtar är intresserad och man själv känner inte att det alls är rätt. Då är det ju viktigt att tydligt göra slut.

Men ibland är det ju lite ljummet, man är attraherad, trivs tillsammans och tycker om varandra men ingen av parterna är varken 100% på eller 100% av. Då tycker jag att det är okej att låta det rinna ut i sanden. För då blir ju ingen drabbad utan det är mer en ömsesidig nedtrappning av kontakt. Plus att man har möjlighet att ta upp kontakten i ett senare läge när allt faller på plats bättre och man kan börja känna något då som inte fanns där tidigare. Har hänt mig.

Det är ju dock inte schysst att inte svara ärligt om någon fortsätter kontakta en och vill ses. Dvs Ghosta.

Det viktiga tycker jag är att man försöker undvika att någon blir sårad så långt det går och i de fall det är oundvikligt så försöka göra det så snyggt som möjligt.
  • Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Vill vara artig) skrev 2019-11-23 09:34:06 följande:

Ja, det är väl inte så sjysst. Och knappast ett beteende jag förväntat mig från en kvinna på 40+
    Det har hänt att jag hört av mig själv till någon som börjat sega ur för att sätta punkt. Jag är ganska öppen och har lätt för att prata så det brukar inte vara några problem. För mig känns det skönt att båda vet att man är klar och går vidare. 
  • Anonym (Frau)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2019-11-23 10:47:23 följande:

Vad är seriöst egentligen? Många använder ordet men det verkar betyda olika för olika personer. 

Jag kan hänga kravlöst med tjejer. Gå ut och äta, bio, utflykter, hångel och sex. Men jag vill inte att hon gör det med andra samtidigt, vilket jag själv inte gör. 

Är det exklusivt så är det ju seriöst för de allra flesta eftersom man inte kan räknas som singel när man bara får ha sex och dejta en person.

Det du beskriver låter väldigt kravfyllt låter för mig. Att hindras i sin frihet att dejta och ha sex med vem som helt utan att ens ha ett seriöst dejtande med den man gett upp friheten för.
  • Anonym (T)
    Anonym (Singelpappa) skrev 2019-11-23 10:47:23 följande:

Seriöst innebär för mig att man dejtar med förhoppningen om att det ska bli en parrelation i slutänden. Brukar du berätta det för tjejen då? Jag har inget behov av att måsta träffa flera män samtidig. Men när jag började dejta så träffade jag först flera sen så fastnade jag väl för en favorit och då blev de andra automatiskt lite ointressanta. Jag vet inte hur jag skulle resonera om han som jag nu träffar skulle ställa ultimatum på total exklusivitet medan vi bara hänger. Är inte det en parrelation då ? Tänker du att den du hänger med får ha typ ONS men inte dejta eller hänga aktivt med dig och någon ytterligare?
  • Anonym (Singelpappa)
    Anonym (Frau) skrev 2019-11-23 11:04:27 följande:

Är det exklusivt så är det ju seriöst för de allra flesta eftersom man inte kan räknas som singel när man bara får ha sex och dejta en person.

Det du beskriver låter väldigt kravfyllt låter för mig. Att hindras i sin frihet att dejta och ha sex med vem som helt utan att ens ha ett seriöst dejtande med den man gett upp friheten för.

Jag är seriös i mitt dejtande. Vilket jag också är öppen med. På så vis tycker jag inte att det är kravfyllt.

Vill man inte dejta seriöst så är det inte mig man ska gå ut med :)

Men som jag nämnde innan så kan seriöst betyda olika för olika personer.
  • Anonym (ljudlös sorti)

Jag är skitdålig på att vara ärlig om jag inte blir attraherad. Undviker numera att dejta helt eftersom rädslan för detta äter upp hela nöjet. Jag ghostar nästan alltid och i de fall då killen velat ha svar för att kunna gå vidare (känt mer för mig) så har jag krånglat mig ur och lindat in men aldrig klarat av att säga att jag inte är attraherad. Ingen har sagt det till mig heller trots att flera visat tecken på bristande intresse och liksom bara försvunnit ljudlöst, vilket har varit riktigt knäckande i de fall jag blivit kär. Det är en skitmarknad därute och kommunikation  och ärlighet existerar inte som jag erfarit. Har försökt kommunicera med några men det har aldrig funkat. Killar upplever minsta förtydlingsbehov som krav och drar sig undan direkt.

Ska man hänga  dejtsidor kan man ju testa med att behandla andra som man vill bli behandlad själv, men ganska snabbt kommer man att upptäcka att andra inte följer samma mall. Att ghosta är det nya normala som jag ser det och betyder helt enkelt 0 intresse.

• Anonym (Singelpappa)
    Anonym (ljudlös sorti) skrev 2019-11-23 13:54:35 följande:

Jag är skitdålig på att vara ärlig om jag inte blir attraherad. Undviker numera att dejta helt eftersom rädslan för detta äter upp hela nöjet. Jag ghostar nästan alltid och i de fall då killen velat ha svar för att kunna gå vidare (känt mer för mig) så har jag krånglat mig ur och lindat in men aldrig klarat av att säga att jag inte är attraherad. Ingen har sagt det till mig heller trots att flera visat tecken på bristande intresse och liksom bara försvunnit ljudlöst, vilket har varit riktigt knäckande i de fall jag blivit kär. Det är en skitmarknad därute och kommunikation  och ärlighet existerar inte som jag erfarit. Har försökt kommunicera med några men det har aldrig funkat. Killar upplever minsta förtydlingsbehov som krav och drar sig undan direkt.

Ska man hänga  dejtsidor kan man ju testa med att behandla andra som man vill bli behandlad själv, men ganska snabbt kommer man att upptäcka att andra inte följer samma mall. Att ghosta är det nya normala som jag ser det och betyder helt enkelt 0 intresse.

Absolut, det finns tillfällen där dejten har haft helt fel värderingar, helt fel humor och varit snudd på korkad. Då vill man helst inte ha någon kontakt alls efter första dejten. Men man får bita i och ta tjuren vid hornen. Annars blir det ju jobbigt som för dig. Bäst att bara dra av det som ett plåster.
Svar på tråden Hur avslutar du en dejtingperiod?