• GöteborgskanD

    HJÄLP! Behöver råd kring abort

    Jag gjorde i morse ett graviditetstest som jag tror är positivt (snälla kolla bilden och hjälp mig avgöra!). Borde i så fall vara i vecka 5-6.

    Ringde direkt killen som jag dejtat i ca 2 månader och han är väldigt stöttande men helt övertygad om att abort är det enda alternativet. Jag vet inte alls hur jag känner! Vill så gärna ha barn men är samtidigt inte så lägligt när jag precis lärt känna pappan till barnet. Någon annan som skaffat barn tidigt i förhållandet? Hur har det funkat? Några som valt att ensamma skaffa barn? Snälla hjälp!

  • Svar på tråden HJÄLP! Behöver råd kring abort
  • Anonym (XXY)

    Hur gammal är du? 
    Har du fast jobb?
    Bostad?
    Lite pengar sparade?
    Socialt skyddsnät i form av föräldrar, syskon eller kompisar mfl?

  • Anonym (hmm)

    Ja, man ser ju en skugga. Men om jag vore du så skulle jag först och främst gå till en gynekolog och göra ultraljud och ta blodprov för att bekräfta graviditeten. SEN kan du börja fundera på abort eller inte.

  • GöteborgskanD

    Jag är snart 27 år. Jag pluggar men skulle ta examen strax innan bf om jag räknat rätt. Har haft stabilt och välbetalt jobb tidigare så skulle få en bra föräldrapenning i alla fall. Jag har stabilt boende och även föräldrar som jag vet skulle ställa upp. Det är egentligen väldigt lägligt när det gäller alla andra faktorer i livet förutom att jag och killen jag dejtar setts så kort tid. Dock tänker jag att det kanske är egoistiskt att vilja behålla barnet när han verkligen inte vill det..

  • Anonym (Mkt att tänka på)

    Du ska nog ta för givet att förhållandet inte håller om du behåller. Kort relation med en man som inte vill ha barnet.. Orkar du med att vara gravid och småbarnsförälder själv? Orkar du med att eventuellt ha barnet halvtid i framtiden och orkar du med att boll bonusmamma, styvsyskon, umgängen, varannan jul m.m.?

    Det är mycket att tänka på.. Jag hade aldrig skaffat barn med vetskapen om att jag med hög sannolikhet kommer missa barnets halva uppväxt.

  • Anonym (XXY)
    GöteborgskanD skrev 2019-11-22 15:21:42 följande:

    Jag är snart 27 år. Jag pluggar men skulle ta examen strax innan bf om jag räknat rätt. Har haft stabilt och välbetalt jobb tidigare så skulle få en bra föräldrapenning i alla fall. Jag har stabilt boende och även föräldrar som jag vet skulle ställa upp. Det är egentligen väldigt lägligt när det gäller alla andra faktorer i livet förutom att jag och killen jag dejtar setts så kort tid. Dock tänker jag att det kanske är egoistiskt att vilja behålla barnet när han verkligen inte vill det..


    Jaa du, om jag vore du skulle jag göra abort av samma skäl som Anonym (Mkt att tänka på) skriver ovan. Du är ju bara 27, så du har gott om tid att skapa en stabil relation med någon som vill bilda familj med dig. Det är kanske inte egoistiskt mot killen, men mot barnet... De flesta barn vill växa upp med sin mamma och pappa om möjligheten finns. 

    Det är inte lätt att vara förälder även om man är två som delar på ansvaret. Det blir verkligen inte lättare när man är helt ensamstående och måste lämna ifrån sig sin lilla älskling varannan vecka. Men alla tycker vi olika, så jag önskar dig lycka till oavsett. 
  • viseversa
    Anonym (hmm) skrev 2019-11-22 15:14:26 följande:
    Ja, man ser ju en skugga. Men om jag vore du så skulle jag först och främst gå till en gynekolog och göra ultraljud och ta blodprov för att bekräfta graviditeten. SEN kan du börja fundera på abort eller inte.
    Oj det är väl väldigt få kvinnor som går till gyn och gör vul och tar blodprov när man fått pos på hemmatest? Känns extremt onödigt. Jag som har 6 barn har då aldrig gjort det i alla fall. 

    Ts bara du bestämmer om abort ellert inte. Han har faktiskt ingen talan här tro det eller ej då det är din kropp det handlar om. Vill du behålla gör du det vill du göra abort är det ok också. 

    Jag blev gravid efter en månad med pappan. Men vi ville båda behålla från start och valde att satsa. Kändes så rätt mellan oss. Dock kanske inget man ska råda folk att skaffa barn så snabbt men för oss funkade det toppen. Idag har vi som sagt 6 barn tillsammans(ja det är samma pappa) vår äldsta är 12år och den yngsta 3 veckor.  

    Men vill du leva som ensamstående så går det också såklart. Men då behöver du ha ett jobb en bostad och en trygghet för dig och barnet. 
  • GöteborgskanD

    Tack snälla för alla era kloka perspektiv. Det här är såklart inget som var planerat så jag är fortfarande ganska chockad och skakad. Försöker bara få ett grepp om situationen så är jätteglad för alla som vill dela med sig av sina tankar. Vågar jag lita på att testet är positivt?

  • viseversa
    GöteborgskanD skrev 2019-11-22 15:47:42 följande:
    Tack snälla för alla era kloka perspektiv. Det här är såklart inget som var planerat så jag är fortfarande ganska chockad och skakad. Försöker bara få ett grepp om situationen så är jätteglad för alla som vill dela med sig av sina tankar. Vågar jag lita på att testet är positivt?
    Inte 100% pos nej då det ser grått ut. Vänta några dagar och testa igen är mitt tips.
  • GöteborgskanD

    Tänker att jag ska köpa ett digitalt test men vill vänta med att göra det tills pojkvännen är med. Det är svårt att få mer på bild men är rött och lika brett som kontrollstrecket men väldigt ljust

  • Anonym (hmm)
    viseversa skrev 2019-11-22 15:43:54 följande:
    Oj det är väl väldigt få kvinnor som går till gyn och gör vul och tar blodprov när man fått pos på hemmatest? Känns extremt onödigt. Jag som har 6 barn har då aldrig gjort det i alla fall. 

    Ts bara du bestämmer om abort ellert inte. Han har faktiskt ingen talan här tro det eller ej då det är din kropp det handlar om. Vill du behålla gör du det vill du göra abort är det ok också. 

    Jag blev gravid efter en månad med pappan. Men vi ville båda behålla från start och valde att satsa. Kändes så rätt mellan oss. Dock kanske inget man ska råda folk att skaffa barn så snabbt men för oss funkade det toppen. Idag har vi som sagt 6 barn tillsammans(ja det är samma pappa) vår äldsta är 12år och den yngsta 3 veckor.  

    Men vill du leva som ensamstående så går det också såklart. Men då behöver du ha ett jobb en bostad och en trygghet för dig och barnet. 
    Fast kanske borde hon göra det om hon funderar på abort? 
    Jag bor inte i Sverige och hâr där jag bor gör man alltid VUL och blodprov för att bekräfta en graviditet! 
  • viseversa
    Anonym (hmm) skrev 2019-11-22 15:58:43 följande:
    Fast kanske borde hon göra det om hon funderar på abort? 
    Jag bor inte i Sverige och hâr där jag bor gör man alltid VUL och blodprov för att bekräfta en graviditet! 
    i sverige gör man inte det nej. Tar blodprov för att konstatera en graviditet. Vill man göra abort göt man ett vul, för att se hur långt gången man är men dety gör man när man bestämt sig för abort inte innan. 
  • GöteborgskanD

    Jag har nu fått bekräftat att jag är gravid i vecka 7. Pappan till barnet (vi har dejtat i 2 månader) vill absolut inte behålla det. Jag känner mig väldigt kluven och skulle om det bara hängde på mig behållt det. Det här är så svårt!! Någon som har några klokheter att dela med sig av?

  • viseversa
    GöteborgskanD skrev 2019-11-24 16:30:09 följande:

    Jag har nu fått bekräftat att jag är gravid i vecka 7. Pappan till barnet (vi har dejtat i 2 månader) vill absolut inte behålla det. Jag känner mig väldigt kluven och skulle om det bara hängde på mig behållt det. Det här är så svårt!! Någon som har några klokheter att dela med sig av?


    Fast det är ditt beslut. En av få fördelar man som kvinna har. Vill du behålla gör du det. Så enkelt är det faktiskt. Det är din kropp det handlar om och ditt ord väger alltid tyngre än mannens.
  • Anonym (Lina)

    Har varit exakt i din situation. Vad som hände var att Killen jag träffade tvingade mig till abort trots att jag tvekade. Detta var 6 år sen och nu är jag gravid på nytt med en annan man. Men jag mådde stundtals dåligt och visste inte om jag ens skulle bli gravid igen.

    Nu tycker jag att det var bra med aborten, då mannen var vad jag antar psykopat, med tanke på allt annat som hände när jag dejtade honom. Men glöm ALDRIG bort att det är ditt beslut och killen har ingen rätt att påverka det beslutet

Svar på tråden HJÄLP! Behöver råd kring abort