• Anonym (Lfld)

Akne som kliar? Vad är det för utslag?

Har utslag på ryggen som kliar så jag blir galen. De är som blåsor. När de slutat klia blir de mer platta och röda eller försvinner. Har sådana hela tiden. Vissa läkare säger akne och vissa eksem. Fattar ingenting. Vad tror ni det kan bero på? De är på ryggen.

• Svar på tråden Akne som kliar? Vad är det för utslag?
  • Anonym (Lfld)

Har också fått höra kerastotis pilaris.

• Anonym (Bebe)

Ser 100% ut som finnar.

• Anonym (Lfld)
    Anonym (Bebe) skrev 2019-11-22 17:14:44 följande:

Ser 100% ut som finnar.

Fast akne kliar väl inte
  • Anonym (Lfld)
    Anonym (Bebe) skrev 2019-11-22 17:14:44 följande:

Ser 100% ut som finnar.

Dessutom försvinner dom när de inte kliar längre
  • Anonym (Bebe)
    Anonym (Lfld) skrev 2019-11-22 18:12:25 följande:

Fast akne kliar väl inte

Små finnar kan mycket väl klia. All irritation i huden kan ju klia. Möjligen kliar det mest när de är påväg att spricka och så kliar du sönder dem och sen försvinner de.

Akne är iaf vad det ser ut som. Det ser inte alls ut som kerastotis pilaris. Det är ju mer knottror, plus att de inte försvinner på det sättet du beskriver.

På dina bilder ser man ju att det handlar om en infektion i talgkörteln som vid akne eftersom det är gult-vitt var i mitten.

Hur länge har du haft dem?
  • Anonym (Lfld)
    Anonym (Bebe) skrev 2019-11-22 18:41:13 följande:

Små finnar kan mycket väl klia. All irritation i huden kan ju klia. Möjligen kliar det mest när de är påväg att spricka och så kliar du sönder dem och sen försvinner de.

Akne är iaf vad det ser ut som. Det ser inte alls ut som kerastotis pilaris. Det är ju mer knottror, plus att de inte försvinner på det sättet du beskriver.

På dina bilder ser man ju att det handlar om en infektion i talgkörteln som vid akne eftersom det är gult-vitt var i mitten.

Hur länge har du haft dem?

Har frågat masss oliks läkare och alla säger olika så jag blir bara galen på det. Har haft det så i flera år. En skrev ut stark kortison nu sist för eksem. Men jag vet inte. Sedan har någon annan get mig antibiotika för akne. Men det tog jag inte. Vet liksom inte vad jag ska tro. Det enda som hjälpt är dalacin. Då försvann alla finnar direkt. Ett tag hade jag hela ryggen full nämligen. Såg hemskt ut. Så detta är ju ingenting mot hur det var då. De tär ju bara några stycken.
  • Anonym (Lfld)

Blir så förvirrad bara när alla säger olika.

• Anonym (Bebe)
    Anonym (Lfld) skrev 2019-11-22 18:55:23 följande:

Har frågat masss oliks läkare och alla säger olika så jag blir bara galen på det. Har haft det så i flera år. En skrev ut stark kortison nu sist för eksem. Men jag vet inte. Sedan har någon annan get mig antibiotika för akne. Men det tog jag inte. Vet liksom inte vad jag ska tro. Det enda som hjälpt är dalacin. Då försvann alla finnar direkt. Ett tag hade jag hela ryggen full nämligen. Såg hemskt ut. Så detta är ju ingenting mot hur det var då. De tär ju bara några stycken.

Dalacin är antibiotika, och det är den sortens antibiotika som brukar skrivas ut mot just acne.
  • Anonym (Lfld)
    Anonym (Bebe) skrev 2019-11-22 19:08:43 följande:

Dalacin är antibiotika, och det är den sortens antibiotika som brukar skrivas ut mot just acne.

Jo der vet jag men den andra antibiotikan var annan sorts antibiotika och stark kräm på det. Vill inte ta sånt i onödan. Man borde väl gå till botten med varför man har akne isrället tyckr jsg
  • Anonym (Bebe)
    Anonym (Lfld) skrev 2019-11-22 19:35:55 följande:

Jo der vet jag men den andra antibiotikan var annan sorts antibiotika och stark kräm på det. Vill inte ta sånt i onödan. Man borde väl gå till botten med varför man har akne isrället tyckr jsg

Sjukvården jobbar sällan med orsaker utan brukar mest rikta sig mot symptomen.

Mitt bästa tips är att se över kosten. Testa att utesluta eller i alla fall minimera mjölkprodukter, socker och typisk skitmat. Det kan ju ta ett tag men på sikt blir det mycket bättre av att styra upp kosten.

Om du röker då blir ju huden kass av det också.

Jag kan också rekommendera någon kroppsscrub som innehåller salt , det finns en som heter ocean salt på lush som är extremt bra om man har problem med acne.
Svar på tråden Akne som kliar? Vad är det för utslag?