• Anonym (Sara)

HPV virus - alltid latent? Cellförändringar /tarmcancer

Är det fler här som blivit koniserade/haft svåra cellförändringar?

Jag läste idag att det virus (HPV) som orsakar livmoderhalscancer också orsakar ändtarmscancer, vilket jag nu oroar mig för eftersom man ej screenas för det så vida man ej har symtom.

HPV- viruset kan, om jag förstått det rätt, lägga sig latent och då kan man ju inte veta om det även blivit cellförändringar i tarmen, som det blev på livmodertappen?

• Svar på tråden HPV virus - alltid latent? Cellförändringar /tarmcancer
  • Anonym (Lottas)

Jag har nyligen blivit koniserad och jag har liksom du hört att det kan ligga latent, och att faktiskt risken för att få nya cellförändringar ökar efter att man varit och skurit bort de första, det är förstås oroande. Däremot har jag inte hört om tarmcancer. 

Undrar lite hur din konisering var, för mig känns det som att det hela tiden är ngt i slidans nedre del efter koniseringen, väldigt märklig känsla, som om det skulle ligga nån mjuk vävnad där som fallit ner, Eftersom det är så känsligt för infektioner nu så har jag inte vågat känna efter med finger eller så, för att inte föra in bakterier. Men det känns väldigt olustigt, ska det någonsin bli normalt igen? Hur var det för dig?

• Anonym (Tips från coachen)
    https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/hpv-infektion/

Humant papillomvirus (HPV) är en grupp virus som omfattar mer än 200 olika typer. Tretton HPV-typer klassificeras som högriskvirus och kan orsaka olika typer av cancer, till exempel livmoderhalscancer och cancer i vulva, vagina, anus, penis och svalg. HPV-typerna 16 och 18 är de vanligast förekommande högrisktyperna för cancer och orsakar omkring 70 procent av alla fall av livmoderhalscancer. HPV typ 6 och 11 orsakar kondylom, medan ytterligare andra typer orsakar hudvårtor på till exempel händer och fötter.

HPV smittar via kontakt mellan hud och slemhinnor, inklusive genom samlag.

Svar på tråden HPV virus - alltid latent? Cellförändringar /tarmcancer