• Frisko

    Är min chans till att bli gravid liten?

    Jag har gått på cerazette i ungefär 7 år och under alla dessa år så försvann min mens helt.

    19/11 slutade jag med minipiller och undrar nu hur snabbt mensen kommer tillbaka?

    Jag har gått på preventivmedel sen jag var 14 år gammal och jag har aldrig blivit gravid. Kan jag ha svårare för att bli gravid eftersom jag har gått på preventivmedel så länge? Jag är 28 år idag.

    Är mina chanser stora eller små?

  • Svar på tråden Är min chans till att bli gravid liten?
  • Sasu

    det ska inte minska chansen till att bli gravid, vissa får sin mens månaden efter de slutat, en del får inte mensen förrens ett halvår efteråt, är väldigt individuellt. Sen kan man också ha ägglossning utan mens :)  Köp hem lite ägglossnings test för att se om du har ägglossning eller inte :)

  • Frisko

    Alltså jag märker verkligen hur dåligt insatt jag är i dethär.. Så jag kan alltså bli gravid innan min mens dyker upp igen?

    Dethär känns nästan lite pinsamt att fråga men när får man ägglossning, alltså under tiden man har mens regelbundet? Och hur länge har man ägglossning? Ska man ha sex flera gånger på en dag under tiden man har ägglossning? Många frågor nu haha

  • Drottningen1970
    Frisko skrev 2019-11-23 09:22:30 följande:

    Alltså jag märker verkligen hur dåligt insatt jag är i dethär.. Så jag kan alltså bli gravid innan min mens dyker upp igen?

    Dethär känns nästan lite pinsamt att fråga men när får man ägglossning, alltså under tiden man har mens regelbundet? Och hur länge har man ägglossning? Ska man ha sex flera gånger på en dag under tiden man har ägglossning? Många frågor nu haha


    Ja du kan bli gravid innan första mensen eftersom ägglossning kommer före mens och det är vid ägglossning man blir gravid.

    Ägglossning har man ungefär 12 dagar innan mens.
  • Sasu
    Frisko skrev 2019-11-23 09:22:30 följande:

    Alltså jag märker verkligen hur dåligt insatt jag är i dethär.. Så jag kan alltså bli gravid innan min mens dyker upp igen?

    Dethär känns nästan lite pinsamt att fråga men när får man ägglossning, alltså under tiden man har mens regelbundet? Och hur länge har man ägglossning? Ska man ha sex flera gånger på en dag under tiden man har ägglossning? Många frågor nu haha


    för bästa chans så ska du ha sex flera gånger innan ägglossning och efter ägglossningen :)
  • larssonc
    Frisko skrev 2019-11-23 09:22:30 följande:

    Alltså jag märker verkligen hur dåligt insatt jag är i dethär.. Så jag kan alltså bli gravid innan min mens dyker upp igen?

    Dethär känns nästan lite pinsamt att fråga men när får man ägglossning, alltså under tiden man har mens regelbundet? Och hur länge har man ägglossning? Ska man ha sex flera gånger på en dag under tiden man har ägglossning? Många frågor nu haha


    En kvinnas cykel ser ut så här:

    Mest vanligt är runt 28-31 dagar lång men varierar från kvinna till kvinna och kan även skilja sig +- någon dag varje månad.

    Cykelns första dag är mensdag 1. De flesta kvinnor blöder runt 3-5 dagar men vissa mer/mindre.

    Så cd (cykeldag) 1-5 har du mens (eller hur lång mens du nu har).

    De flesta kvinnor har ägglossning runt cd 12-16. Detta kan skilja sig även varje månad. Bästa är att ta ett ägglossningstest för att se när just du har ägglossning. Man brukar säga att man är fertil upp till 5 dagar innan ägglossning + ägglossningsdagen. Det bästa är att ha sex varannan dag så slipper man oroa sig för att missa. Spermier kan i goda förhållanden (om det finns fertilt sekret) överleva i upp till 5 dagar inuti kvinnan. Efter ägget släppt är det befruktnigsbart i ca 24 timmar sen är det försent. Så har man haft sex dagarna innan har man säkrat att det kan finnas spermier som ?väntar? inne i äggledaren på ägget.

    Tiden efter ägglossning kallas för lutealfas och är nästan alltid lika lång, kan soffa någon dag. Vanligen mellan 12-16 dagar. Åter igen individuellt. Lutealfasen är tiden mellan ägglossning och mens. Under denna tid är du inte fertil.

    Runt cd 28-31 får de flesta sin mens och när den kommer börjar allt om igen.

    Har du slutat med dina p-piller strax innan ägglossning när du haft dina fertila dagar och ni har haft sex kan du absolut bli gravid utan att mensen hinner komma.
  • Pusselmamma

    Senast åt jag p piller i 5,5 år utan mens helt. Slutade med dom och 3 dagar senare kom mensen för mig. Försöker nu sen 5 månader tillbaka att bli gravid.

  • Frisko

    Men alltså tack för era svar och förklaringarna!

    Oj vad spännande dethär ska bli!

    Pusselmamman, stort lycka till med allt! Hoppas det går för dig snart.

  • Frisko

    Men alltså tack för era svar och förklaringarna!

    Oj vad spännande dethär ska bli!

    Pusselmamman, stort lycka till med allt! Hoppas det går för dig snart.

Svar på tråden Är min chans till att bli gravid liten?