• Lovalia

    Gravid! Vart försvann min "bästavän"?

    Hej,
    Vi var från början ett ganska stort tjejgäng på 13 personer som hängt med varandra sedan gymnasiet, vissa av oss redan sen grundskolan. Men man växer ju upp i olika takt, vi är olika människor och har olika värderingar och åsikter som ibland inte går ihop. För ca 2 år sedan så tog jag beslutet att "ha kvar" de vännerna som jag känner att jag har något utbyte utav. Däribland min bästavän, som varit min bästavän sen vi var 10 år gamla, vi är idag 26 år. Vi har under många, många år levt väldigt olika liv men alltid haft varandra ändå. Hon har alltid varit singel, aldrig knappt ens "dejtat" någon. Jag har i februari varit i en relation i 10 år med en kille som jag nu även väntar vårt första barn med. De har också alltid gått ihop och vi har haft väldigt kul som trio också när vi umgås. 

    Men nu till min huvudsakliga fundering kring detta forum. Sen jag blev gravid, egentligen lite innan de också så känner jag att jag har "tappat" min bästavän. Hon prioriterar alltid att umgås med andra vänner till henne, hon kan aldrig skippa ETT gympass (där också även en oro då hon är en fd anorektiker) för att umgås med mig någongång när hon redan tränar flera gånger i veckan och inte har träffat mig på flera månader. Hon skriver och kommenterar mina händelser på instastory och pratar alltid om att hon längtar efter våran son, men hon har knappt träffat mig sen jag blev gravid, är halvvägs in i v.31 nu. Vi bor inte heller långt ifrån varandra så det borde inte vara så svårt att få till någonting. 

    Är det någon mer än mig som upplevt samma sak vid graviditet? Att man känner sig "bortglömd" av den vän som stått en närmst i mer än halva sitt liv? 
    Hur gjorde ni? Vad hände med er relation sen?

    PS: Något som säkert kan upplevas löjligt, men jag har överraskat flera av mina vänner med middagar, fester osv genom åren och har nu nästan lite förväntat mig att jag ska få en babyshower och kommer påriktigt bli besviken och ledsen om jag inte skulle få de. 

  • Svar på tråden Gravid! Vart försvann min "bästavän"?
  • Smultronmarmelad

    Jag gissar ty hon inte riktigt vet hur hon ska vara nu när du har barn, att hon även vill ge dig tid och inte vara ?för på?. Tyvärr är det lätt att det blir motsatt effekt och man glider isär.

    Jag tycker du ska ringa och säga hur du känner :)

  • Lovalia
    Smultronmarmelad skrev 2019-11-23 10:18:50 följande:

    Jag gissar ty hon inte riktigt vet hur hon ska vara nu när du har barn, att hon även vill ge dig tid och inte vara ?för på?. Tyvärr är det lätt att det blir motsatt effekt och man glider isär.

    Jag tycker du ska ringa och säga hur du känner :)


    Det skulle kunna vara så. Samtidigt så har detta även hänt förr men under kortare perioder, utan graviditet. Hon bodde i LA ett halvår och vi skypade typ varannan vecka då kunde hon 5 min innan vi skulle snacka avboka för att något "roligare" erbjöds. Vilket var väldigt irriterande då det var svårt som det var att få till de "mötena" med tidsskillnaden. Då tog jag upp det med henne och sa att det var väldigt tråkigt för det kändes som hon tog mig föregivet och hon bad och ursäkt och sa att hon inte alls gjorde de. Men de har lite alltid känts som hon har gjort de för vi har i slutändan alltid haft varandra. 

    Men man bör väl fortsatt kunna vara vänner och umgås trots att man inte har barn båda två?
  • Anonym (Malin)

    Känner igen det där. Jag har sedan 20 år tillbaka en bästa vän, och vi har gjort mkt roligt tillsammans. Men när jag berättade att jag är gravid så har hon inte direkt hört av sig så mkt (vi brukade ha daglig kontakt) hon har inte frågat så mkt om graviditeten eller om hur jag mår heller.

  • Lovalia
    Anonym (Malin) skrev 2019-11-23 10:38:31 följande:

    Känner igen det där. Jag har sedan 20 år tillbaka en bästa vän, och vi har gjort mkt roligt tillsammans. Men när jag berättade att jag är gravid så har hon inte direkt hört av sig så mkt (vi brukade ha daglig kontakt) hon har inte frågat så mkt om graviditeten eller om hur jag mår heller.


    Är du gravid nu? Hur långt gången/hur lång tid har ni inte pratat?

    Hon frågar ju mig när vi väl ses vilket inte har hänt "planerat" på flera månader, vi har stött på varandra på en parkering och utanför mitt jobb och varje gång är det "åhhh vi måste ses snart!", men det blir aldrig av, jag har föreslagit flera gånger. Men alltid är det något och sen kommer hon inte med förslag själv...
  • Anonym (upp)

    Jag menar gravida kvinnor och kvinnor som just fått barn har en tendens att gå helt upp i det. Är man då ingen barnmänniska är det inte jättekul att sitta och prata om graviditeten i två timmar liksom. 

  • Anonym (Malin)

    Ja, är gravid just nu. vi hörs nu med men inte på långa vägar så mkt som innan. Nu kanske vi pratas vid var tredje vecka, innan var det varje dag. Ringer jag henne svarar hon sällan. Samma sak med meddelanden.

    Jag tror hon är rädd att efter att bebisen är ute så har jag ändå inte tid med saker som vi har gjort tillsammans innan, som resor. Å det är ju såklart sant i början, men senare så kan man ju ändå göra saker ihop om sambon tar hand om den lilla ensam ett par dagar. Tycker det är jättetråkigt att det blev så här nu . Har gått långt in i graviditeten.

    Men hoppas ni får en bättre relation igen så småningom


    Lovalia skrev 2019-11-23 10:58:46 följande:

    Är du gravid nu? Hur långt gången/hur lång tid har ni inte pratat?

    Hon frågar ju mig när vi väl ses vilket inte har hänt "planerat" på flera månader, vi har stött på varandra på en parkering och utanför mitt jobb och varje gång är det "åhhh vi måste ses snart!", men det blir aldrig av, jag har föreslagit flera gånger. Men alltid är det något och sen kommer hon inte med förslag själv...


  • Anonym (L)
    Lovalia skrev 2019-11-23 10:32:24 följande:

    . Samtidigt så har detta även hänt förr med under kortare perioder, utan graviditet. 


    Då kanske det inte alls har med graviditeten att göra denna gången heller.

    Jag tror att det är rätt vanligt att man har den sortens relation med en vän eller ett syskon. Att man lätt glömmer bort att hålla kontakten i perioder där man är helt uppe i något nytt och spännande eller när man mår dåligt och bara hasar sig genom vardagen. Men ändå hittar man alltid tillbaka till varandra.

    Din oro kring träning och ätstörningar kanske är befogad. Hon kanske inte mår bra?
  • Lovalia
    Anonym (upp) skrev 2019-11-23 11:07:30 följande:

    Jag menar gravida kvinnor och kvinnor som just fått barn har en tendens att gå helt upp i det. Är man då ingen barnmänniska är det inte jättekul att sitta och prata om graviditeten i två timmar liksom. 


    Det är självklart att det blir en stor del av sitt liv, men jag har inte pratat om det särskilt mycket om hon inte har frågat. Vilket hon gör när vi ses, VÄLDIGT MKT! Men annars pratar vi mkt om sånt som vi alltid pratat om, det dagliga livet mitt jobb, hennes studier osv, osv. 

    Så jag är absolut inte en sån som bara är uppslukad av min egen graviditet och inte kan prata om annat! :) 
  • Lovalia
    Anonym (L) skrev 2019-11-23 12:39:50 följande:
    Då kanske det inte alls har med graviditeten att göra denna gången heller.

    Jag tror att det är rätt vanligt att man har den sortens relation med en vän eller ett syskon. Att man lätt glömmer bort att hålla kontakten i perioder där man är helt uppe i något nytt och spännande eller när man mår dåligt och bara hasar sig genom vardagen. Men ändå hittar man alltid tillbaka till varandra.

    Din oro kring träning och ätstörningar kanske är befogad. Hon kanske inte mår bra?
    Hon är en allt eller inget person i allt hon gör, varesig det är träningen, horoskop, mat, ordning. För ett år sedan fick hon för sig att hon har ADHD och skulle utredas för de, men när det kom till att hon skulle få gå på mottagning för ätstörningar (för att prata om den delen av hennes liv) så hoppade hon av utredningen. Men världens gulligaste tjej som ingen kan tycka illa om, då hon verkligen ALLTID är trevlig! Det är bara hon och jag och hon och hennes familj som råkar i luven med henne, där hon visar att hon verkligen blir arg. 

    Det är svårt att veta just med personer som haft ätstörningar eftersom det är en sjukdom som sitter i huvudet och ingenting som man kan ta tex ett blodprov på som visar att du är frisk. Jag tror någonstans att det är svårt att bli helt frisk från en ätstörning, speciellt om man inte heller tagit hjälp för att bearbeta det man gått igenom. Hennes värsta tid va mellan 14-18 års åldern, då hon vägde runt 35kg ett tag på sina 165cm. 

    Men jag har pratat med henne angående detta också att det vore bra att prata med någon och ibland håller hon med men ibland är det också "äsch det behövs inte!", men hon har aldrig tagit tag i det iaf. :/
  • Anonym (Oerfaren)

    Har hon erfarenhet av graviditeter och barn? När en av mina bästa vänner fick barn tror jag att hon kunde känna sig lite bortglömd av mig. Jag hade aldrig haft ngn i min närhet som varit gravid eller fått barn och hade verkligen ingen aning om hur jag förväntades bete mig eller vad jag kunde fråga om tex. Jag var iofs mycket yngre än vad ni är.

  • Lovalia
    Anonym (Oerfaren) skrev 2019-11-23 13:13:32 följande:

    Har hon erfarenhet av graviditeter och barn? När en av mina bästa vänner fick barn tror jag att hon kunde känna sig lite bortglömd av mig. Jag hade aldrig haft ngn i min närhet som varit gravid eller fått barn och hade verkligen ingen aning om hur jag förväntades bete mig eller vad jag kunde fråga om tex. Jag var iofs mycket yngre än vad ni är.


    Ja, vi har andra vänner som har barn så det är ju inget "nytt" :)
  • Anonym (Ano)

    Jag har varit den kompisen.

    Min dåvarande bästa vän blev gravid, och även om jag såklart var glad för hennes skull, så var jag totalt ointresserad av att bara prata graviditet och barn och att allt senare enbart kretsade kring barnet. Så är det ju förstås att ha barn och det är lätt att bli helt uppslukad som gravid, men jag tror att man också måste inse att man själv kanske blir en annan människa och att ens intresse och fokus skiftas när det kommer barn in i bilden. Det behöver inte alls vara några konstigheter, men ibland kanske man får inse att allt inte är perfekt i en relation vissa perioder i livet.

  • Lovalia
    Anonym (Ano) skrev 2019-11-23 19:01:28 följande:

    Jag har varit den kompisen.

    Min dåvarande bästa vän blev gravid, och även om jag såklart var glad för hennes skull, så var jag totalt ointresserad av att bara prata graviditet och barn och att allt senare enbart kretsade kring barnet. Så är det ju förstås att ha barn och det är lätt att bli helt uppslukad som gravid, men jag tror att man också måste inse att man själv kanske blir en annan människa och att ens intresse och fokus skiftas när det kommer barn in i bilden. Det behöver inte alls vara några konstigheter, men ibland kanske man får inse att allt inte är perfekt i en relation vissa perioder i livet.


    Som jag skrev tidigare är jag inte den som bara pratar om min graviditet, snarare tvärtom att jag försöker prata om andra saker och hon frågar saker om graviditeten
  • Anonym (Ano)
    Lovalia skrev 2019-11-23 22:12:13 följande:

    Som jag skrev tidigare är jag inte den som bara pratar om min graviditet, snarare tvärtom att jag försöker prata om andra saker och hon frågar saker om graviditeten


    Nej men du är fortfarande gravid, det kanske räcker för att hon skall känna att ni glider ifrån varandra? Så hon kanske intresserar sig för att vara schysst.

    Prata med henne och se om ni kan reda ut det?
  • Anonym (Elin)

    Går det inte att träffas när hon inte har sina träningar?

  • Anonym (Ellie)

    En graviditet kan förändra mycket. Jag har varit i din väns sits. När en nära vän var gravid kändes det som att det ljusår mellan oss och jag insåg att vi var på så pass olika platser i livet just då att det inte fungerade att vara supernära vänner. Men det betyder ju inte att man inte kan hålla kontakten. Ibland kan jag känna att dom som blir gravida försöker kräva att ingenting ska förändras, men allting har wtt pris.

  • Anonym (Malin)

    Jag kan förstå om vänner glider ifrån varann då det är väldigt unga tjejers vänskap det handlar om. (Då mkt i livet handlar om krogbesök, nya ragg mm) men när man är lite äldre så borde väl en djup vänskap klara av att en blir gravid tycker man (som i mitt fall)

    Givetvis pratar man inte så mkt om graviditeten om vännen inte tycks vara intresserad av det. Tycker det känns bra konstigt faktiskt

Svar på tråden Gravid! Vart försvann min "bästavän"?