• Anonym (Less)

Hur få honom att sluta snusa?

Min man snusar något oerhört. För ett par år sedan gick han på något sätt över gränsen. Började somna med snusprillorna inne (minst två), sängen är alltid full av snusfläckar och jag har helt tappat lusten att kyssas eller ens vara nära honom. Han får inte sova på min sida av sängen, för jag vill inte att mina kuddar och min madrass ska bli förstörda. Och jag vill inte vakna med kladdiga snusprillor på kroppen, vilket har hänt flera gånger. Det räcker med att trampa i dem då och då.

De gånger jag bett honom sluta eller dra ner på snuset avfärdar han mig. Tycker att det är hans ensak. Han blir sårad när jag klagar på fläckar och tycker att det bara är att byta sängkläder, vilket han faktiskt gör ganska ofta. Jag tänker också på hans hälsa förstås, vilket jag säger till honom. Jag har gett honom en bok med tips om att sluta snusa. Den la han undan direkt och har inte ens öppnat.

Efter att ha förstört x antal kuddar på hotellrum, borta hos bekanta etc, så har han skärpt till sig lite med nattsnuset. Jag tar alltid med en handduk eller ett av barnens gamla kisskydd och ger honom om vi sover borta. Sist vi hade gäster som skulle övernatta och låna vår säng, åkte jag och köpte nya täcken och kuddar för att slippa skämmas. 

Allt det här har bidragit till att jag tappat både respekt och attraktion. Både det fysiskt äckliga och hans obryddhet om hur äcklig han är gentemot mig. 

Jag har själv snusat, innan vi fick barn. I många år har jag inte sett hans snusande som ett problem. Men nu känns det som att det mer eller mindre tagit över vårt samliv. 

Ni som snusar - jag förstår att det är något ni gillar och att man inte kan ställa ultimatum hur som helst, men hur kan jag tänka? Hur ska jag lägga fram det här så att han inte blir arg för att jag lägger mig i, känner sig kontrollerad eller kränkt? Vi har en rätt avspänd relation där vi inte bruka klaga på varandras vanor, men det här påverkar mig mycket och jag tänker att han kanske innerst inne hellre skulle välja snuset framför mig. Men hur säger man något sånt utan att låta galen?

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Hur få honom att sluta snusa?
  • Pope Joan II

Men usch, så äckligt! Jag skulle aldrig ens drömma om att vara finkänslig om en sådan sak. 

• Anonym (Less)
    Pope Joan II skrev 2019-11-23 13:56:15 följande:

Men usch, så äckligt! Jag skulle aldrig ens drömma om att vara finkänslig om en sådan sak. 

Förstår det. Men det har gradvis trappats upp och protesterna har inte hjälpt hittills. Jag har inte varit särskilt finkänslig heller, tycker jag.
  • Anonym (B)

Är det nödvändigt att han ska sluta helt då om det inte varit något stort problem tidigare? Skulle det inte räcka med att han drog ner på snusandet?

Jag har också sovit med snus inne och förstört x antal kuddar samt fått köpa nya titt som tätt men sen jag blev tillsammans med min nuvarande har jag slutat sova med prillor inne samt tar ut dem innan sex. För ja det är inte fräscht och dessutom helt onödigt att vara så beroende till den grad. Snusar lite extra precis innan jag ska sova och lägger in en direkt på morgonen istället och tycker det fungerar precis lika bra.

Jag tycker du ska sätta dig ner med honom och förklara att det här verkligen påverkar din attraktion till honom. Samt att du vill försöka hitta en lösning tillsammans. Kanske kan det fungera även för honom att kompensationssnusa lite innan sängdags, han behöver nog dock minska snusandet överlag för att inte få abstinens under natten. Gå från dubbla prillor till en prilla åt gången bör vara det första steget.

• Anonym (lll)

dDt jag funderar på är varför han verkar ha förändrat sina vanor, ökat på mängden och snusar när han sover - han måste väl ändå själv tänka att det inte är så vanligt att sova med prillor inne?  Hur känner han sig när han vaknar egentligen, i munnen? 

• Anonym (Less)
    Anonym (B) skrev 2019-11-23 14:21:23 följande:

Är det nödvändigt att han ska sluta helt då om det inte varit något stort problem tidigare? Skulle det inte räcka med att han drog ner på snusandet?

Jag har också sovit med snus inne och förstört x antal kuddar samt fått köpa nya titt som tätt men sen jag blev tillsammans med min nuvarande har jag slutat sova med prillor inne samt tar ut dem innan sex. För ja det är inte fräscht och dessutom helt onödigt att vara så beroende till den grad. Snusar lite extra precis innan jag ska sova och lägger in en direkt på morgonen istället och tycker det fungerar precis lika bra.

Jag tycker du ska sätta dig ner med honom och förklara att det här verkligen påverkar din attraktion till honom. Samt att du vill försöka hitta en lösning tillsammans. Kanske kan det fungera även för honom att kompensationssnusa lite innan sängdags, han behöver nog dock minska snusandet överlag för att inte få abstinens under natten. Gå från dubbla prillor till en prilla åt gången bör vara det första steget.

Tack!

Nej det är klart att han inte måste sluta helt. Det är känslan av att snuset går före allt som är det värsta. Att han tycker att det är värt det fast jag tycker att det är jobbigt och äckligt.

Du verkar ju själv ha insett att du skulle dra ner på snusandet. Men det stadiet är passerat här. Jag får försöka ta en samlad diskussion med honom. 
  • Anonym (.)

Hur får man någon annan att göra som man vill?

Tja, den frågan  ställs i otaliga varianter av kvinnor på Familjeliv varje dag.
    Än har frågan inte kunnat besvarats med annat än: du kan aldrig förändra en annan människa, bara dig själv.

• Anonym (Less)
    Anonym (lll) skrev 2019-11-23 14:25:29 följande:

dDt jag funderar på är varför han verkar ha förändrat sina vanor, ökat på mängden och snusar när han sover - han måste väl ändå själv tänka att det inte är så vanligt att sova med prillor inne?  Hur känner han sig när han vaknar egentligen, i munnen? 

Det har ökat gradvis under många år, men nu är han väl uppe på maximal dos, tänker jag. Hur han känner sig när han vaknar är ju hans problem, men jag kan ju säga att jag ligger långt ifrån honom i sängen... 

Han har i alla fall slutat med lössnus.

• Anonym (Less)
    Anonym (lll) skrev 2019-11-23 14:25:29 följande:

Det har ökat gradvis under många år, men nu är han väl uppe på maximal dos, tänker jag. Hur han känner sig när han vaknar är ju hans problem, men jag kan ju säga att jag ligger långt ifrån honom i sängen... 

• Anonym (Less)
    Anonym (Less) skrev 2019-11-23 14:33:38 följande:

Han kastar ut dem under natten, förresten. På sängbordet eller golvet. Om de inte ramlar ut av sig själv och hamnar i sängen.
  • Anonym (lll)

Har du frågat honom om det då, om han har reflekterat över varför hans vanor har förändrats? 

Svar på tråden Hur få honom att sluta snusa?