Hur få honom att sluta snusa?
Min man snusar något oerhört. För ett par år sedan gick han på något sätt över gränsen. Började somna med snusprillorna inne (minst två), sängen är alltid full av snusfläckar och jag har helt tappat lusten att kyssas eller ens vara nära honom. Han får inte sova på min sida av sängen, för jag vill inte att mina kuddar och min madrass ska bli förstörda. Och jag vill inte vakna med kladdiga snusprillor på kroppen, vilket har hänt flera gånger. Det räcker med att trampa i dem då och då.
De gånger jag bett honom sluta eller dra ner på snuset avfärdar han mig. Tycker att det är hans ensak. Han blir sårad när jag klagar på fläckar och tycker att det bara är att byta sängkläder, vilket han faktiskt gör ganska ofta. Jag tänker också på hans hälsa förstås, vilket jag säger till honom. Jag har gett honom en bok med tips om att sluta snusa. Den la han undan direkt och har inte ens öppnat.
Efter att ha förstört x antal kuddar på hotellrum, borta hos bekanta etc, så har han skärpt till sig lite med nattsnuset. Jag tar alltid med en handduk eller ett av barnens gamla kisskydd och ger honom om vi sover borta. Sist vi hade gäster som skulle övernatta och låna vår säng, åkte jag och köpte nya täcken och kuddar för att slippa skämmas.
Allt det här har bidragit till att jag tappat både respekt och attraktion. Både det fysiskt äckliga och hans obryddhet om hur äcklig han är gentemot mig.
Jag har själv snusat, innan vi fick barn. I många år har jag inte sett hans snusande som ett problem. Men nu känns det som att det mer eller mindre tagit över vårt samliv.
Ni som snusar - jag förstår att det är något ni gillar och att man inte kan ställa ultimatum hur som helst, men hur kan jag tänka? Hur ska jag lägga fram det här så att han inte blir arg för att jag lägger mig i, känner sig kontrollerad eller kränkt? Vi har en rätt avspänd relation där vi inte bruka klaga på varandras vanor, men det här påverkar mig mycket och jag tänker att han kanske innerst inne hellre skulle välja snuset framför mig. Men hur säger man något sånt utan att låta galen?
Tacksam för råd.