• Anonym (Förskollärare)

Ferietjänst och deltid?

Jag undrar hur eller om det går att ha ferietjänst men jobba 80%. Hur går det ihop om det är möjligt?

• Svar på tråden Ferietjänst och deltid?
  • Anonym (Bim)

Ja det går. Då arbetar du bara 80% av din vanliga arbetstid och får således 80% i lön.

Själva ferierna berörs inte förutom att du naturligtvis enbart får 80% lön även då du är ledig.

• Anonym (Lärare)

Hos oss har jag kollegor som har ferietjänst och löneväxlar så de jobbar 80%.

• Anonym (Bim)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-11-23 15:58:04 följande:

Vad har löneväxling med deltid att göra?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Bim) skrev 2019-11-23 16:04:26 följande:

Vad har löneväxling med deltid att göra?

För pensionen.
  • Anonym (Förskollärare)

Hur löneväxlar man? Hur går det till
  • Anonym (Bim)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-11-23 18:17:23 följande:

För pensionen.

Jo fast då jobbar man ju 100% fast istället för att ta ut full lön så betalar arbetsgivaren en del av lönen till pensionen.

Så det är ju inte att man jobbar mindre.
  • Anonym (Bim)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-11-23 18:57:32 följande:

Hur löneväxlar man? Hur går det till

Det lönar sig bara att löneväxla för högre pension om man tjänar över 42000kr/ månaden. Annars sänks tjänstepensionen.
  • Anonym (Läraren)

Ja, det går bra. Jag arbetar 65%. Då jobbar jag 65% av arbetsplatsförlagda arbetstiden och har 65% av förtroendetiden. Det med måste tänka på är att bara delta i 65% av utbildningstid, konferanstid, handledning osv...

Om man går upp i heltid minst en vecka innan ett skollov har man rätt till heltidslön även under lovet. Det gäller dock inte sommarlovet.

• Anonym (Deltidare)

Det går, men det är inte alls säkert att arbetsuppgifterna minskar i samma omfattning som timmarna/lönen.

• Cheescake

De jobbar inte 80%, utan 100%men har valt att lönevöxla på 20% vilket innebär att de får 80% lön för 100% arbete. Det är inte vad ta efterfrågar.
  • Bunny on speed
    Anonym (Deltidare) skrev 2019-11-23 22:23:35 följande:

Det går, men det är inte alls säkert att arbetsuppgifterna minskar i samma omfattning som timmarna/lönen.

Vilket är så jäkla fel. Hos oss förväntas du tex ha fullt mentorskap även på halvtid.
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Ferietjänst och deltid?