• RubicsCube

    Frysa in ägg

    Hej! 

    Då jag verkligen inte har någon koll alls hur man fryser in ägg, så tänkte jag vända mig hit och fråga om ni vet hur man går tillväga om man vill frysa in ägg? 

  • Svar på tråden Frysa in ägg
  • Anonym (Jag)

    Kontakta någon av de privata kliniker som tillhandahåller tjänsten i Sverige. De finns i Stockholm och (om jag minns rätt) Göteborg. Kanske på fler ställen också.

    Det går till så att du gör en utredning där de kollar att du är fertil, att det finns en rimlig chans för en graviditet och att du intellektuellt förstår vad proceduren innebär. Det är inte så märkvärdigt, ett par blodprover, en gynundersökning och ett samtal med en psykolog.

    Sedan är det dags för själva äggplocket där du får hormonstimulerande under en period för att producera fler ägg som sedan plockas ut.

    Räkna dock med att det blir dyrt. Utredning + en plockning kostar 30-35 000 och det kan behövas två-tre "plock" för att få ut tillräckligt många ägg, vilket kan göra att totalsumman landar på 50 - 70 000. Sedan tillkommer nån tusenlapp per år för att förvara äggen och förstås IVF när äggen ska " komma till användning".

    Jag gjorde utredningen men valde efter mycket funderande att strunta i att plocka ut ägg. I stället bestämde jag mig för att spara pengarna till en eventuell insemination om jag inte lyckats hitta den rätte inom ett par år.

  • Anonym (Billie)

    Jag kan tillägga att det finns på flera ställen i landet. Malmö såklart men jag har sett andra, Linköping, Falun bland annat.

    Men ja det blir dyrt. Jag kollade också på det och struntade i det pga den höga kostnaden och låga garantin för att det kommer funka eftersom jag redan var typ för gammal att göra det. Kollade på en i Malmö nu eftersom jag bor där.

    Utredning: 3500kr

    AMH analys: 600kr

    Uttag och infrysning av äggceller, första behandling: 33000kr

    Andra behandling- antagligen för att det inte är säkert att det lyckas på första: 28000kr

    Fryskostnad per år: 3000kr

    Sedan ivf:

    Konsultation: 2000kr

    Behandling: 28 000kr första gången.

    Lite oklart vad upprepade återföringar kostar eftersom det verkar bli dyrare om man är äldre.

    Så det kostar alltså mellan 36 900kr- 64900kr för själva behandlingen. Sedan 3000kr/ år.

    Därefter minst ytterligare 30 000kr för själva återinförandet. Så runt 100 000kr får man räkna med.

    Det är det ju värt om man får användning för det och processen lyckas. Gäller att ha bra ägg bara.

Svar på tråden Frysa in ägg