• sthlm89

    Fråga om ägglossning

    Hej,

    Jag och min sambo ska försöka bli gravida genom insemination med donerade spermier. Igår var min sambo på sjukhuset för att möta äggblåsa och läkaren sa att den var 12 mm. Läkaren bedömde att ägglossning borde infalla i början av nästa vecka, så vi fick en tid för nytt ultraljud och eventuell insemination på tisdag. Dock när min sambo gjorde ägglossninstest imorse så var det redan glad gubbe! Borde det verkligen redan vara ägglossning när ägget bara var 12 mm igår? Vi blir ju frustrerade såklart då sjukhuset har stängt över helgen och vi vill inte missa att inseminera den här månaden. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Fråga om ägglossning
  • Min tur

    Positivt äl-test säger inte att ägglossning har skett utan det ger en indikation på att LH hormonet har förhöjts. Och det hormonet krävs för att ägget ska lossna. Man brukar säga att efter att man fått positivt på äl-test så kan ägget släppa inom 48 timmar. Men det kan även bli så att ägget inte släpper och kroppen gör ett nytt försök igen om några dagar.


    Så ring kliniken imorgon bitti och förklara läget så får ni förhoppningsvis komma in tidigare :)


     

Svar på tråden Fråga om ägglossning