• Girly

Psykiskt påfrestande!

Fick en dotter 19 januari, NU är bästa tiden i mitt liv!
    Hon är mitt/vårat allt!

I alla fall, under graviditeten så hörde man både det ena och det andra; magen var liten, du äter för mkt respektive för mycket etc. etc. Alla kommentarer gick en på nerverna mot det sista.

Fast, det går inte att jämföra hur det är nu med alla kommentarer.
    I staden där jag bor är jag väl igenkänd, alla vet vem min pappa är pga. hans företag och för invånare i kommunen, butiksbiträden... ja, dom flesta är jag "Jannes dotter" och "Jannes dotter har precis fått barn" (förut var det "Jannes dotter är gravid" och allt för många klappade mig på magen, vilket jag ogillade)
    Folk - för mig, kända som okända kan komma fram å gratulera.
    Det är ju självklart alltid kul, jag har inget som helst emot det!

Men när okända frågar mig om jag har tillräckligt med mjölk!
    Varje gång, blir jag lika stum.
    Var tex. inne i en cykelaffär i går, en dam i 40årsåldern kom fram och tittade på våran dotter, frågade hur gammal hon är OCH "har du tillräckligt med mjölk då?"
    Min systers gamla lärare stötte jag på i centrum, också i går... "Får ditt barn i sig tillräckligt med mjölk och så, är hon nöjd efter amningen?"

Snälla... vad ska man göra!
    Inför varje gång tänker jag att jag ska säga i från, vilket jag i början gjorde men nu blir jag alldeles mållös... I tankarna har jag lust att dra dom på käften...

Jag överdriver inte, men MINST en person om dagen frågar mig om mjölken och amningen.
    I början hade jag överskott och fick pumpa ut, men nu har detta börjat blir psykiskt jobbigt. Varje gång jag ammar virvlar tankarna runt i mitt huvud:
    "Har jag tillräckligt med mjölk?", "Tänk om mjölken inte ger henne den näring hon behöver" osv.
    Jag är egentligen väldigt stark av mig och kan stå emot mycket men efter att ha hört SAMMA sak i två månaders tid....
    Det är liksom ingen som "skvallrar" om mig och min mjölk, det är bara spontana frågor som kommer fram.
    Ska jag behöva sitta inne om dagarna eller ha gigantiska solglasögon á la Hollywood...

Har något ett tips så välkomna

• Svar på tråden Psykiskt påfrestande!
  • Polgara

Nej fy för den lede!

Fråga vad fan dom har med det att göra?!Vem tror dom att dom är??Stackars dig!!

Styrkekramar!

/Polgara

• mludvigs

Egentligen vill ju de som frågar inget illa men de förstår inte/kommer ihåg själva, hur mycket man tar åt sig när man är 'nyfödd' mamma.
    Egentligen är det ju bara att ignorera men jag vet själv att jag önskar att jag vore lite snabbare i tanken när jag får en fråga jag inte gillar.
    Så mitt tips blir att i förväg tänka ut nåt spydigt du kan säga tillbaks som får personen att tänka till lite och inse att du kanske inte alls gillar dessa intima frågor.

• firhilwen

Känner igen det där! Jag har fått den frågan av vilt främmande människor som bara konstaterar att jag har ett litet barn i vagnen... Ändå har jag inte reagerat mot det förrän nu när jag väntade och fick 3an! Det var jobbigt att folk man inte känner kom och skulle känna på magen så jag sa ifrån!

När de sedan frågar om hon får tillräckligt med mjölk/mat från mig så svara jag givetvis med Ohja! Hon gör inte mycket annat än att äta och så syns det på henne också!

Nu är hon 7 månader och jag får frågan om jag fortfarande ammar och när jag säger ja så himlar de med ögonen och ojar sig för det!

Jag antar att det bara är att försöka ta det med ro för de kommer ju alltid att fråga så länge det är aktuellt, och det går ju över! Annars kan man ju svara med nån lustig kommentar eller motfråga... Det brukar jag göra!

Lycka till med ditt nya kändisskap!

• Girly

Tack för svaren.
    Jag får väl ha en liten lathund med mig nästa gång!
    "Eh, vänta - jag ska bara ta fram min lathund"

Försöker iaf att ignorera det men jag är rädd att mjölken ta försvinna...
    Den senaste veckan, eller rättare sagt sen när jag började tänka på deras kommentarer mer å mer har mjölken blivit mindre.

Ja ja, jag får fila armbågarna lite till!

• firhilwen

Ett tips är att använda sig av lite "jävlaranamma" och envishet när det gäller att få amningen att funka även om man känner sig (lite) stressad.

Jag ser att du är en ganska nybliven mamma och att din dotter blir 2 månader till helgen. Endera så har hon kommit in i en tillväxtfas och äter oftare så att din produktion ska öka eller så har ni etablerat amningen.

Mjölken följer ju regeln om efterfrågan, så om hon vill äta oftare beror det oftast inte på att du har för lite för henne utan för att hon håller på att öka på den eftersom hon ska till att växa mer och då behöver lite mer.

Försök ta det med ro, du fixar det här alldeles galant ju! Och kom ihåg att varenda mamma har någon gång varit i dina skor... Även om det kan vara ett tag sedan för en del.

Hoppas det går bra för dig! Lycka till och grattis till DIN dotter...

Svar på tråden Psykiskt påfrestande!