• Sat 23 Nov 2019 23:35
    2923 visningar
    2 svar
    2
    2923

    Slutat amma har nu knölar i bröstet

    Hej!

    Jag slutade amma för lite drygt två månader sedan när min son var 1 år och två månader. Hade på slutet ammat 1 g/dygn. Nu två månader senare har jag en avlång knöl i bröstet, på utsidan mot armhålan. Ömmar lite om jag trycker. Är det någon mer här som varit med om detta? Väldigt obehagligt och man får ju cancer ångest.

  • Svar på tråden Slutat amma har nu knölar i bröstet
  • Mon 25 Nov 2019 08:22
    #1

    Lugn, med allra största sannolikhet inte cancer utan bara det att det bildats ny mjölk som inte fått komma ut. Först ligger den bara där men om det finns en liten bakterie som krupit in så fick du mjölkstockning (mastit). Symptomen är svullnad, rodnad, ömhet och tillslut feber och försämrat allmäntillstånd. Det viktigaste är att du mjölkar ur.

    Botemedlet är alltid i första hand att mjölka ur, massera knölen försiktigt under tiden så den löser upp sig. Läs mer på 1177.se

    Om du mår väldigt dåligt och inte blir bättre av urmjölkning så kan du behöva antibiotika (men det är alltid en sista utväg) efter undersökning av läkare.

    Vill du sen få stopp på mjölkproduktionen igen så prova att gå långsamt fram. Töm brösten med jämna mellanrum och massera, öka mellanrummet mellan varje ?mjölkning? för varje gång det gått bra och inga nya knölar tillkommit.

  • Mon 25 Nov 2019 18:51
    #2

    Ömmande knölar är sällan till aldrig cancer. Jag har bröst som lätt får knölar, oavsett om jag ammar eller ej. Jag har därför gjort otaliga mammografier och ultraljud men knölarna har trots att de varit oömma alltid varit ofarliga. De brukar försvinna efter ett tag. Och sen får jag nya.

    Jag tycker att det låter precis som förra personen här i tråden svarade. Om du har svårt att släppa oron kan du ringa vårdcentralen så får du en remiss till mammografi. Det är snabbt gjort, och på de sjukhus jag har gjort undersökning har jag alltid fått svar vid undersökningen. Då vet du säkert och slipper gå runt och tänka cancer, vilket det med största sannolikhet inte är <3

Svar på tråden Slutat amma har nu knölar i bröstet