• Anonym (Thailandlover)

    Thailand - Dags igen

    Okej, flygskam i all ära men kan vi lämna miljödebatten utanför i denna tråd?

    Planerar att åka till Thailand jul/nyår 2020 och söker ett härligt resemål för mig och mina barn (11&15 år).

    Förra året var vi på Sunwing i Kamala vilket var fantastiskt men barnen börjar bli lite för stora för den typen av anläggningar.

    Däremot älskar barnen att hitta nya kompisar som är ungefär i deras egen ålder (på Sunwing och motsvarande är ju de flesta yngre).

    Förutom sol&bad&lek gillar vi främst snorkling och vandring i regnskogen. Helst ska det gå att snorkla direkt ifrån stranden. Det vi inte gillar är alltför mycket människor, stad och fest.

    Några tips? Vietnam och Malaysia kan också vara aktuellt men det är ju ofta dyrare.

  • Svar på tråden Thailand - Dags igen
  • Anonym (Kalle)

    Koh Lanta är perfekt. Där finns det mesta utom vilda partyn. Dessutom många svenskar som tagit långledigt, ett par svenska skolor så det är gott om kids. Dit tar man sig via Krabi.

  • Anonym (Thailandlover)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-11-24 10:23:42 följande:

    Koh Lanta är perfekt. Där finns det mesta utom vilda partyn. Dessutom många svenskar som tagit långledigt, ett par svenska skolor så det är gott om kids. Dit tar man sig via Krabi.


    Koh Lanta är absolut ett av de hetaste alternativen! Har du kanske tips på konkreta områden eller t.o.m. hotell?

    Även om vi gillar det lite lugnare så gillar vi också att det finns lite restauranger att välja på .
  • Anonym (Gillar)

    Gillar Thailändare skandinaviska turister. Vilken är den vackraste platsen enligt er som har rest dit?

  • Anonym (Kalle)

    Hela ön är okej. Många hotell ligger längs med Long Beach. I Thailand brukar stränderna ligga till väster och mangrove i öster. Hamnar man på fel sida är det poolen som gäller. Ett trestjärnigt hotell räcker bra. Finns också hus och lägenheter att hyra. Många svenskar äger bostäder där. Dock är det alltid dyrt kring jul. Thailand har tre turistsäsonger. Low, high och peak. Efter den 25:e december kan det bli svårt att hitta boende. Den svenska kronan är tyvärr låg just nu. Växla inga pengar i Sverige. Det finns bankomater överallt. Köp resan med bankkort så har du dubbla försäkringar. Packa lätt. Hellre mjuka väskor än hårda. Själv kör jag bara med handbagage.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Gillar) skrev 2019-11-24 10:53:14 följande:

    Gillar Thailändare skandinaviska turister. Vilken är den vackraste platsen enligt er som har rest dit?


    Thailändare gillar ofta skandinaviska turister eftersom vi är lugna och sällan snålar. Kineser, ryssar och indier har sämre rykte. Jag prutar aldrig på saker. Känns jävligt dumt att gladeligen pröjsa fullpris i Sverige, men pruta med folk som har det sämre ställt.
  • Smultronmarmelad

    Kan rekommendera Langkawi och då är Aloft hotell nice med en härlig strand som är väldigt fin och lugn. Annars Holiday villa beach resort and spa som ligger precis på stranden med en restaurang med den vackraste utsikten ni kan tänka er och god mat! Vi bodde på båda hotellen och det var super! Happy hour med grymma Mango frozen daquiri och strawberry monitor för en tjuga =P Även mycket goda Mocktails till barnen. Finns en massa utflykter och aktiviteter på Langkawi.

    Annars är Penang också riktigt bra! Bo på Batu Ferringhi, antingen på Hard rock Hotel eller The bayview beach resort. Gångavstånd till riktigt bra nattmarknad med sååå god mat!

    På andra sidan vägen finns en enkel liten restaurang med bästa indiska maten och pastan jag ätit!

    Haft med tonåring till alla dessa ställen, funkat utmärkt. Boka flyg och hotell själv så blir det inte dyrt.

  • Anonym (Gillar)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-11-24 10:59:02 följande:

    Thailändare gillar ofta skandinaviska turister eftersom vi är lugna och sällan snålar.


    Så det är få som prutar. Tror du att det är anledningen varför så många thailändskor vill ha Skandinaviska killar?
  • Anonym (Thailandlover)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-11-24 10:54:22 följande:

    Hela ön är okej. Många hotell ligger längs med Long Beach. I Thailand brukar stränderna ligga till väster och mangrove i öster. Hamnar man på fel sida är det poolen som gäller. Ett trestjärnigt hotell räcker bra. Finns också hus och lägenheter att hyra. Många svenskar äger bostäder där. Dock är det alltid dyrt kring jul. Thailand har tre turistsäsonger. Low, high och peak. Efter den 25:e december kan det bli svårt att hitta boende. Den svenska kronan är tyvärr låg just nu. Växla inga pengar i Sverige. Det finns bankomater överallt. Köp resan med bankkort så har du dubbla försäkringar. Packa lätt. Hellre mjuka väskor än hårda. Själv kör jag bara med handbagage.


    Stort tack för tipsen! Helst hade jag åkt i slutet av januari och början av februari men det fungerar inte så barnen naturligtvis måste vara i skolan. Där får man hosta upp de slantar som krävs.

    Hur är snorklingen från själva ön? Är det båt ut till reven som gäller eller är det också vettig snorkling ifrån land?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Gillar) skrev 2019-11-24 11:06:59 följande:
    Så det är få som prutar. Tror du att det är anledningen varför så många thailändskor vill ha Skandinaviska killar?
    Jag vet inte om thailändska kvinnor föredrar skandinaviska män före andra utlänningar. Troligtvis inte. Däremot är chansen stor att de kommer från Isan i östra Thailand. 
  • Anonym (Thailandlover)
    Smultronmarmelad skrev 2019-11-24 10:59:21 följande:

    Kan rekommendera Langkawi och då är Aloft hotell nice med en härlig strand som är väldigt fin och lugn. Annars Holiday villa beach resort and spa som ligger precis på stranden med en restaurang med den vackraste utsikten ni kan tänka er och god mat! Vi bodde på båda hotellen och det var super! Happy hour med grymma Mango frozen daquiri och strawberry monitor för en tjuga =P Även mycket goda Mocktails till barnen. Finns en massa utflykter och aktiviteter på Langkawi.

    Annars är Penang också riktigt bra! Bo på Batu Ferringhi, antingen på Hard rock Hotel eller The bayview beach resort. Gångavstånd till riktigt bra nattmarknad med sååå god mat!

    På andra sidan vägen finns en enkel liten restaurang med bästa indiska maten och pastan jag ätit!

    Haft med tonåring till alla dessa ställen, funkat utmärkt. Boka flyg och hotell själv så blir det inte dyrt.


    Spännande, får titta på detta också. Vid en snabb titt ser det betydligt dyrare ut men det går säkert att fila på det priset som du är inne på.
  • Anonym (Gillar)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-11-24 11:27:16 följande:

    Jag vet inte om thailändska kvinnor föredrar skandinaviska män före andra utlänningar. Troligtvis inte. Däremot är chansen stor att de kommer från Isan i östra Thailand. 


    Ahaa Jag trodde det var vanligt. Är det enbart tjejer därifrån som umgås med skandinaviska killar?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Gillar) skrev 2019-11-24 11:39:52 följande:
    Ahaa Jag trodde det var vanligt. Är det enbart tjejer därifrån som umgås med skandinaviska killar?
    Isan med rötter i Laos är lite fattigare än resten av Thailand och räknas som ett sämre giftemål av "finare" thailändare. Många av dom jobbar inom turistnäringen. Utlänningar bryr sig inte om detta och gifter sig gladeligen med vem som helst. Men som sagt, det gäller alla utlänningar och inte bara skandinaver. Möjligen är vi mindre nogräknade än exempelvis östeuropéer, kineser och indier. Många thailändare flyttar till Storbritannien, Tyskland och Australien.
Svar på tråden Thailand - Dags igen