• Mindfull

    Hon ville separera och skiljas

    Okej, vet inte hur jag ska börja så jag börjar någonstans och ursäktar ifall jag är för detaljerad eller skriver en bok.

    Jag och frun har varit i en relation i 10 år utan avbrott eller dylikt. Vi har ett barn på snart 4 år. Vi har inte haft några stora bråk emellan oss då vi alltid kunnat kommunicera med varandra och valt vilka strider som är värda att ta och vilka inte, så jag ser oss gärna som väldigt mogna och smarta nog att kunna se förbi onödig drama. För en månad sen släpper hon bomben och säger att vi behöver prata. 

    I den här konversationen berättar hon lite lätt att hon under ett års tid ungefär, har tänkt på om hon vill fortsätta, vad hennes mening i det hela är, om hon åstadkommit något i livet själv osv. Hon hade kommit fram till ett halvdant svar för sig själv att hon vill "Hitta sig själv". Hela konversationen var färsk och hon hade inte bestämt sig redan då för separation utan hon sa att hon hade samlat mod nog nu efter ett samtal från en opartisk vän, att nu prata om det med mig och berätta att detta funnits i tankarna. Det jag fick reda på under denna konversation var ytterst lite. Vi gick igenom vad hon kände och vad jag tyckte om det hela osv och försökte komma fram till någon lösning. 

    Lösningen var att hon skulle få lite space och tänka och ta itu med allt hon känner. Det går inte länge, kanske vecka eller 2 max, innan det dyker upp information från annat håll att hon då ska ha känslor för en kollega som tydligen valt att skilja sig under samma månad, pga min fru. Dom hade tjaffsat med varann om andra ämnen men senaste halvåret hade min fru varit det största ämnet dom tjaffsat om, och när min fru hade ringt ett samtal till denna kollega och berättat att hon känner att det är något men osäker på vad, då hade denna kollega valt att gå vidare och ta tag i skilsmässan och sagt till sin fru att min fru är anledningen. 

    Jag var ovetandes om att detta hade pågått smått i smyg bakom min rygg innan, att hon gått och fått lite känslor för hennes kollega och att det eskalerat så pass att hon blir huvudanledningen till att han kort efter också väljer att skiljas med sin partner. Enligt min fru så var det absolut ingenting allvarligt mer än att hon kände att det fanns nåt, att hon trivdes med han, att han fick henne att skratta och att han var i samma sociala nivå som henne. Att allt eskalerade först efter att vi hade tagit tag i att fylla i alla papper om skilsmässan. 

    Allt började då, alla lögner, mobilen blev fastklistrad i handen och följde med i princip överallt. Information dök upp att dom på hennes jobb i princip förstått vad som sker men inte sagt något, att dom är intima med varandra men försöker dölja det samtidigt. Bilder har skickats emellan dem från hennes sida osv. 
    Och varje gång jag konfronterat henne eller snarare frågat henne så har hon blivit aggressiv och sagt att jag frågar för mycket, samtidigt som hon säger att hon förstår och att jag har all rätt att försöka få svar. 

    Vi har haft ett antal samtal efter detta och jag har sagt åt henne att jag mår skit, jag orkar inte med det längre, att vara den som försöker pussla ihop allt och den enda som tar itu med alla känslor medan hon verkar leva i sin lilla fling bubbla och säger att "hon inte har tid för att ta itu med alla känslor just nu för hon måste kunna funktionera på jobbet utan att vara frånvarande". Har i senare hand märkt att det är mer en ursäkt för att hon är rädd för att ta itu med saker som är tunga känslomässigt. Gav henne ett ultimatum och sa att tills dess har du fått nog med tid att känna av vart du står med dina känslor för allt och inklusive den här kollegan.

    Under den här perioden sedan början av månaden har hon varit väldigt frånvarande hemma. Inte som i att hon smygit iväg till den här kollegan utan mer gömt sig bakom jobb, fyllt ut resterande tid med träning och när hon väl är hemma så är det inte länge till att hon ska lägga sig för att göra om samma rutin dagen efter. Det jag försöker påpeka här är att vårat barn har märkt av det jätte mycket att hon är borta och har börjat säga vissa kommentarer om det lite då och då som får mig nästan till tårar. Hon umgås knappt med barnet, och när hon väl är hemma så sitter mobilen fast i handen konstant. Hon gör vissa uppoffringar emellanåt då jag påpekat att hon kanske ska släppa ifrån sig den lite.

    Nu har vi situationen där vi kommit fram till att vi sover tillsammans än, med sonen emellan oss, för att inte flytta på barnet så mycket till en början. Men det går inte en natt utan att jag vaknar upp av känslan av obehag och tårar och svek och sorg och ja...listan är lång. Hon är helt stenkall och visar knappt känslor, men hon säger gärna att det är svårt och att hon ska försöka ta tag i känslorna snart, dock fyller hon hela sin tid med saker med flit så det aldrig blir av. 

    Ska sluta skriva nu för jag såg att det har blivit på tok för mycket, och då har jag utelämnat en hel del för att försöka vara kort. Men min fråga är, vad ska jag ta mig till. Hon har liksom hittat en att falla tillbaka på även om det bara är en flört, hon har sin bubbla att gömma sig i när det blir jobbigt och utifall jag skulle få nog och säga att det är helt över och vi ska flytta isär redan nu. Där står jag sen, tvingad att bara ta itu med allt som sker runtom (och det är inte lite) medan hon vägrar ta itu med känslor och det har tydligt skadat henne och hennes personlighet. 

  • Svar på tråden Hon ville separera och skiljas
  • Anonym (X)

    Var i där du är för två år sedan. Jag borde ha lite goda råd att ge dej för jag har varit igenom samma helvete som dej, men jag har inga. Inga mer än att hänga på forumet skilsmässa.se Där finns en massa underbara människor som är eller har varit i samma situation. Det stället räddade mej från att bli tokig.

  • Anonym (Filifjonkan)

    Har försökt att läsa ts, så gott det går, men var mycket text så jag kan ha missuppfattat.
    Men stämmer detta:
    1) Hon har en annan (fling eller inte, intima eller inte, men de har kontinuerlig kontakt i alla fall)?


    2) Ni har fyllt i skilsmässopapper?

    Men i så fall är det väl inget snack om saken, ni skall bryta upp och om hon har en massa känslomässigt att ta itu med eller inte spelar ju ingen roll för din del!!! Det är helt enkelt hennes problem.

    Det är nu du skall satsa på att bygga upp en ny framtid med dig och sonen (och henne i hennes föräldraroll, men inget mer). Planera ditt boende osv.
    Det enda som du och mamman skall diskutera är saker som rör sonen, skit i resten just nu. Att försöka "lappa ihop" något är inte aktuellt alls som jag läser din text. Hon är helt enkelt inte intresserad av det eftersom hon håller på att greja med mobilen och fyller sin tillvaro med annat. Det tåget har gått, det gäller nu för dig att hitta ett annat spår, ett "lugnt" spår för din och barnet.

    Och det första, börja fixa med andra sovrutiner redan nu, det blir bara jobbigare för barnet ju längre det går om han helt plötsligt skall gå från att sova med er båda tills att sedan kanske bo växelvis och då inte ha tillgång till den andra föräldern alls vissa kvällar/nätter.
    Kanske kan ni lägga in en madrass bredvid sonens säng? (För även om han sover hos er så har han väl en egen säng också någonstans?) Och för din skull också skall du självklart inte lägga kvar i dubbelsängen, med henne på andra sidan, det är som uppgjort för att du skall ligga och grubbla och vara ledsen och översvämmas av känslor.

    Som jag tolkar det är hon redan någon annanstans, nu behöver du satsa på vart du "ska" också.

  • Anonym (Punkt)

    Jag hängde inte med i trådstarten riktigt men jag uppfattar också det som att hon har träffat någon annan, vill därför skiljas men du verkar tro att allt ska ordna sig om hon bara släpper mobilen och ägnar sig mer åt dig och ett barn?

    Du kanske omedvetet försöker förneka sanningen men hon verkar ha bestämt sig.

    För övrigt påminner din tråd väldigt mycket om en annan där vi dividerade med ts om exakt samma sak, ändå kunde han inte ta till sig att det faktiskt var dags att släppa taget. Detta är isåfall tredje tråden om samma sak?!

  • Akira Öken

    För att ha någon chans att hitta tillbaka tror jag du behöver sätta ner foten och visa att du inte går med på detta. Hon har fått tid, vad kom hon fram till? Ni kan inte fortsätta leva i ett vakuum där hon behandlar dig som skit. Nu är det dags att agera.

    Hon respekterar dig inte och du går med på att bli behandlad på det här viset genom att jamsa med. Din fru har känslor för en annan, vad kan du göra åt det? Inget, förutom att visa att du är värd att respekteras och att du inte går med på att leva i en relation som ser ut på det här viset. Börja fundera på hur du vill ha det. Se till att själv få tid för dina intressen. Gå ut och träffa vänner, boka en resa etc. Det kanske är vad du minst av allt går lust till, men jag kan garantera att klängighet och fortsatt prat om hur jobbigt detta är för dig känslomässigt inte kommer att hjälpa. Snarare tvärtom.

    Du skriver att du gav henne ett ultimatum, vad var ultimatumet och vad blev resultatet?


  • Anonym (Man)

    Jag förstår att man kanske försöker rädda relationen för barnets skull. Men trots allt, skulle min hustru fjant runt med känslor för andra och ändå småvela utan att ta beslutet hade jag med all säkerhet inte tagit den förnedringen, antingen åker hon ut eller så hade jag flyttat.

    Jag skulle inte bråka för man vill inte ha en dålig relation med tanke på barnen, men jag hade aldrig velat vara kvar i en sån relation! Skulle ni lyckas lappa ihop det skulle det ändå bara återkomma om ett par år

  • Anonym (She)

    Att hon är iskall och inte visar känslor kan jag förstå, jag var likadan. Du mår dåligt och är ledsen och får ta hand

    Om barnet, hon känner att hon måste ?vara stark?

    För ni kan ju inte krascha båda två. Hon är iskall för hon vet hur dåligt hon får dig att må, men tro mig hennes krasch kommer att komma.

    Hemsk situation men du får ställa ett ultimatum, såhär kan ni inte ha det.

    Det bästa är om hon lägger alla korten på bordet, det kommer bli jobbigt, för både dig och henne. Var beredd på att det kommer bli jävligt tufft en tid framöver, MEN det blir bättre! Men tillåt känns känslor, var arg, förbannad, ledsen och förtvivlad man måste få gå igenom allt innan man kan börja läka igen.

  • Mindfull
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-11-24 12:32:45 följande:

    Har försökt att läsa ts, så gott det går, men var mycket text så jag kan ha missuppfattat.
    Men stämmer detta:
    1) Hon har en annan (fling eller inte, intima eller inte, men de har kontinuerlig kontakt i alla fall)?


    2) Ni har fyllt i skilsmässopapper?

    Men i så fall är det väl inget snack om saken, ni skall bryta upp och om hon har en massa känslomässigt att ta itu med eller inte spelar ju ingen roll för din del!!! Det är helt enkelt hennes problem.

    Det är nu du skall satsa på att bygga upp en ny framtid med dig och sonen (och henne i hennes föräldraroll, men inget mer). Planera ditt boende osv.
    Det enda som du och mamman skall diskutera är saker som rör sonen, skit i resten just nu. Att försöka "lappa ihop" något är inte aktuellt alls som jag läser din text. Hon är helt enkelt inte intresserad av det eftersom hon håller på att greja med mobilen och fyller sin tillvaro med annat. Det tåget har gått, det gäller nu för dig att hitta ett annat spår, ett "lugnt" spår för din och barnet.

    Och det första, börja fixa med andra sovrutiner redan nu, det blir bara jobbigare för barnet ju längre det går om han helt plötsligt skall gå från att sova med er båda tills att sedan kanske bo växelvis och då inte ha tillgång till den andra föräldern alls vissa kvällar/nätter.
    Kanske kan ni lägga in en madrass bredvid sonens säng? (För även om han sover hos er så har han väl en egen säng också någonstans?) Och för din skull också skall du självklart inte lägga kvar i dubbelsängen, med henne på andra sidan, det är som uppgjort för att du skall ligga och grubbla och vara ledsen och översvämmas av känslor.

    Som jag tolkar det är hon redan någon annanstans, nu behöver du satsa på vart du "ska" också.


    1: Ja det stämmer
    2: Ja processen har påbörjat och 6 månader ska ticka nu

    Tur att du hängde med trots mitt sätt att skriva på samt att det blev en hel del text.
    Jag känner bara hur jävla svag jag är just nu för att acceptera att detta händer och att hon redan har en att falla tillbaka till medans jag står och tampas med alla känslor från alla håll och tvekar på mig själv och tja...allt det som tydligen alla går igenom i en separation. 

    Nej hon verkar inte vara mottaglig till att försöka lappa ihop det just nu utan helst flyr undan allt ansvar och känslor och fyller all tomrum med jobb. Jag känner att det bara är jag som gång på gång försöker göra förändringar, till hennes fördel, saker hon nämnt som jag hade lagt på latsidan så att säga, allt sånt har jag tagit tag i och mer därtill för att åtminstone känna att det finns någon chans till att jag kan rättfärdiga något, och åtminstone försöka ge oss en chans till. Ifall att det inte skulle funka då har jag åtminstone fått min chans och vet själv att det inte gick, men är inte 10 år samt ett barn värt att åtminstone ge sin partner en chans känner jag?

    Sovrutiner försöker vi med, hon har sovit hos sin mamma eller pappa (Även de är skillda) någon natt och jag har sovit hos mina föräldrar, för att få lite hum om hur det kommer kännas efteråt, samt ge varandra andrum. Planen är att flytta isär så småningom såklart för att hon vill försöka se hur det är att stå på egna ben och vara själv, och det kan jag inte säga emot, samt att det är just space hon vill ha emellan oss för att få ordning på allt, så det går hand i hand.

    Ja du har tolkat det rätt i stort sätt. Hon är redan någon annanstans mentalt. Gör bara så ont att veta att hon efter såhär lång tid redan kan känna något för en annan och inte visa någon skam eller ångest eller någon känsla alls mer än att repetera orden "Jag hör vad du säger"....som ekar i hela kroppen varje natt =/
  • Anonym (A)
    Anonym (She) skrev 2019-11-24 15:50:53 följande:
    Att hon är iskall och inte visar känslor kan jag förstå, jag var likadan. Du mår dåligt och är ledsen och får ta hand
    Om barnet, hon känner att hon måste vara stark
    För ni kan ju inte krascha båda två. Hon är iskall för hon vet hur dåligt hon får dig att må, men tro mig hennes krasch kommer att komma.
    Hemsk situation men du får ställa ett ultimatum, såhär kan ni inte ha det.
    Det bästa är om hon lägger alla korten på bordet, det kommer bli jobbigt, för både dig och henne. Var beredd på att det kommer bli jävligt tufft en tid framöver, MEN det blir bättre! Men tillåt känns känslor, var arg, förbannad, ledsen och förtvivlad man måste få gå igenom allt innan man kan börja läka igen.
    Håller med
  • Mindfull
    Anonym (X) skrev 2019-11-24 12:14:03 följande:

    Var i där du är för två år sedan. Jag borde ha lite goda råd att ge dej för jag har varit igenom samma helvete som dej, men jag har inga. Inga mer än att hänga på forumet skilsmässa.se Där finns en massa underbara människor som är eller har varit i samma situation. Det stället räddade mej från att bli tokig.


    Jag känner att tokig är det jag börjar bli så tog till mig av det du skrev. På vilket sätt räddade det dig? Alltså förutom att älta i andras bekymmer som påminner om ens egen och läsa en hel del, vad fick du ut som till slut gjorde att du inte blev tokig?
  • Mindfull
    Anonym (Punkt) skrev 2019-11-24 12:52:38 följande:

    Jag hängde inte med i trådstarten riktigt men jag uppfattar också det som att hon har träffat någon annan, vill därför skiljas men du verkar tro att allt ska ordna sig om hon bara släpper mobilen och ägnar sig mer åt dig och ett barn?

    Du kanske omedvetet försöker förneka sanningen men hon verkar ha bestämt sig.

    För övrigt påminner din tråd väldigt mycket om en annan där vi dividerade med ts om exakt samma sak, ändå kunde han inte ta till sig att det faktiskt var dags att släppa taget. Detta är isåfall tredje tråden om samma sak?!


    Ber om ursäkt för att det blev rörigt, men ja, hon vill skiljas, och nej han var inte anledningen till skilsmässan utan han fanns med i bilden som något som distraherade henne känslomässigt, men som sedan blev en grej av först när vi skrivit på papper och det blev "officiellt" så att säga.

    Jag vet inte vad jag tror, enda jag vet är att hon engagerar sig ytterst mycket för att ta reda på vad denna fling är och jätte gärna inte avslutar det bara sådär, antagligen för att det är nytt för henne och att vara "kär" eller vad man ska säga kan göra en blind och nyfiken. Men ja, mer tid till familjen och mindre på luren låter som något logiskt oavsett situation i mina öron. I hennes fall, åtminstone kunna lägga ner mer tid till att bearbeta alla känslor istället för att bara stänga in allt och låtsas som att allt är frid och fröjd.

    Jag är helt ny på denna sidan när det gäller att skriva inlägg, detta är mitt första inlägg, har dock läst andras inlägg via denna sidan så är inte helt ny till själva sidan. Så det kan vara så att det funnits eller finns liknande trådar, men jag är inte någon av dem du verkar ha pratat med då detta är mitt första inlägg någonsin :) Ursäktar för upprepning isåfall och någon admin kanske kan flytta tråden eller liknande. Jag kände bara att jag var helt ensam och detta var rop på hjälp
Svar på tråden Hon ville separera och skiljas