• Anonym (Varför)

Mitt 9-åriga barn vill börja på Viktväktarna ????

Min 9 åring är stor för sin ålder, Hon har alltid varit längst i klassen osv. Har normalt barn-BMI i övre skalan. .

Igår frågade hon om hon fick ladda ner VV-appen. Jag blev ganska bestört och sa nej, absolut inte. Frågade varifrån hon hört talas om detta, hos oss pratar vi inte dieter eller bantning inför barnen. . Hennes bonussyster som är 2 år äldre har alltså denna app! Hon är absolut inte tjock, eller ens vad man ska säga mullig! Detta är helt ok med hennes mamma vilket jag inte tänker lägga mig i, även om jag tycker det känns väldigt fel.

Jag hade gärna velat ta upp denna diskussion med hennes far, att jag blir bekymrad över detta och att det inte känns okej. Tyvärr har vi ingen bra relation och jag gissar att han inte skulle bemöta detta på nåt bra sätt utan enbart säga åt mig att sköta mitt och skita i vad de gör och inte gör hos honom.

Hur ska jag lägga fram detta till hennes far? Jag blir riktigt bekymrad över att min 9-åring anser att hon behöver gå ned i vikt. Vi äter bra mat och rör på oss mkt i familjen.

Jag får ont i magen av detta!

• Svar på tråden Mitt 9-åriga barn vill börja på Viktväktarna ????
  • Anonym (ooo)

Kanske inte behöver dra in pappan i det alls? Det kan vara ett tillfälligt intresse som hon sedan tröttnar på? Jag menar att inte uppmärksamma det för mycket. 

Prata med henne bara om att det inte behövs när man är barn, att appen är gjort för vuxnas kroppar så det blir fel om barn följer den, kanske? 

• Anonym (A)
    Anonym (ooo) skrev 2019-11-24 15:46:30 följande:
    Kanske inte behöver dra in pappan i det alls? Det kan vara ett tillfälligt intresse som hon sedan tröttnar på? Jag menar att inte uppmärksamma det för mycket. 

Prata med henne bara om att det inte behövs när man är barn, att appen är gjort för vuxnas kroppar så det blir fel om barn följer den, kanske? 
    Håller med
  • Anonym (Ullis)

Mitt råd i detta är att du och pappan och dottern kommer och hälsar på er skolsköterska. Ditt ner och prata om skolan fritiden intressen osv. Sen kan skolsköterskan lite snyggt säga att när du ändå är här så väger vi och mäter. Sen behöver hon i det läget inte säga rakt ut ut längd och vikt. Efter det kan sköterskan säga att barnet går till klass så ska vuxna prata lite.

Då nämner sköterskan vikten och kollar.

Oftast behövs inget göras. Det man gör är att kanske lägga mer grönsaker på tallriken hemma. Köpa 100 gr mindre godis eller ta en extra sväng på vägen hem.

Låta detta stanna mellan vuxna aldrig säga ngt till barnet.

Har träffat många barn som väger förliste men har en skev uppfattning.

• Tow2Mater

Det kan ju bara vara nat hon vill ha for att bonussyster har det, man kan gora mycket med den där appen, har en bekant som var helt inne i den. Bara säg nej och sen kanske det inte är mer med det. Gor inte en hona av fjädern om det bara är en fjäder....

• Anonym (Varför)

Tack för svaren. Detta med vikten är inget nytt från hennes sida, det har pratats om detta minst ett år. Och kommentarer kring g vilken mat som är bra och dålig osv (som många ggr är helt fel).

Jag avvaktar lite ändå, skulle det föras på tal igen kommer jag ta tag i det.

• Anonym (Klasskamrater)
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-24 17:13:36 följande:

Tack för svaren. Detta med vikten är inget nytt från hennes sida, det har pratats om detta minst ett år. Och kommentarer kring g vilken mat som är bra och dålig osv (som många ggr är helt fel).

Jag avvaktar lite ändå, skulle det föras på tal igen kommer jag ta tag i det.

Kan ju vara att hon börjar uppmärksamma sin kropp och jämför sig med sina vänner och tycker hon är stor jämfört med dem.

Min systerdotter är 9år och min brorsdotter är 8år och det är smink, håruppsättning, youtube för att lära sig sminka sig, man får inte säga leka för man ska hänga/undgås eller vara.. man ska se ut på ett visst sätt... jag vet inte men jag tror många barn börjar jämföra sig i denna ålder.

Din dotter kan också ha fått detta från tv. Det är ju bara att kolla vilka reklamer som syns.. hur många bantnings reklamer kommer inte under en tv-reklam liksom.
  • Praktisk58

Börja med inget godis, socker, läsk.

Ge henne lite extra grönt.

• Anonym (E)

Gillar att folk direkt går på att de ska äta mer grönt och andra "hjälpsamma råd". Det är en familj som rör sig och säger att de äter bra. Barnet är inte överviktigt och det är inte problemet.

Har inte tid att svara nu men tycker att det är jättetrist och blir orolig för bonussyster då ätstörningar går fort. Jag tror inte ett spår på att appen kan ge något bra för ungdomar.

• Praktisk58
    Anonym (E) skrev 2019-11-24 22:27:34 följande:

Gillar att folk direkt går på att de ska äta mer grönt och andra "hjälpsamma råd". Det är en familj som rör sig och säger att de äter bra. Barnet är inte överviktigt och det är inte problemet.

Har inte tid att svara nu men tycker att det är jättetrist och blir orolig för bonussyster då ätstörningar går fort. Jag tror inte ett spår på att appen kan ge något bra för ungdomar.

Om dottern visar intresse för något så kan man uppmuntra det. Intresset för sund mat är inte fel. Att ge henne morötter istället för lördagsgodis är ett sätt.
  • Anonym (E)
    Praktisk58 skrev 2019-11-24 22:46:26 följande:
    Om dottern visar intresse för något så kan man uppmuntra det. Intresset för sund mat är inte fel. Att ge henne morötter istället för lördagsgodis är ett sätt.
    Att vara intresserad av att ladda hem en app som bäddar för ätstörningar hos ett BARN är inte okej. Vi har noll koll på vad TS barn äter mer än att barnet är normalviktigt och att de enligt henne äter sunt. Att plocka bort en massa saker, att sätta förbud är inte rätt väg att gå i detta skede.
  • Praktisk58
    Anonym (E) skrev 2019-11-24 23:10:40 följande:

Att vara intresserad av att ladda hem en app som bäddar för ätstörningar hos ett BARN är inte okej. Vi har noll koll på vad TS barn äter mer än att barnet är normalviktigt och att de enligt henne äter sunt. Att plocka bort en massa saker, att sätta förbud är inte rätt väg att gå i detta skede.

Klart en app är åt hel....

Men ingen har dött av för lite socker och en tomat extra
  • Anonym (E)
    Praktisk58 skrev 2019-11-24 23:20:59 följande:
    Klart en app är åt hel....

Men ingen har dött av för lite socker och en tomat extra
    Fast det är inte poängen med tråden. Att dra till med ej önskade kostråd är inte hjälpsamt för någon. Det finns många andra trådar där TS lyssnar andäktigt på alla märkliga råd som kommer in om kost. Att plocka bort saker är i detta läge inte produktivt utan spär bara på barnets tankar om att viss sorts föda inte är okej. Man kan äta saker med måtta.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (E) skrev 2019-11-24 22:27:34 följande:

TACK! Du verkar ha förstått min tråd :) Det det flesta verkar missa i min TS är att mitt barn är inte överviktig! Hon äter inte osunt! Vi rör på oss! Så de ?råden? är inget jag tar åt mig av. Problemet var appen och SYNEN på sig själv - att redan som 9-åring vilja börja banta innan man ens fått former. Jag tycker det är oroväckande! Att då ge morötter istället för lite godis på lördagen, vad löser det?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ullis) skrev 2019-11-24 17:06:18 följande:

Mitt råd i detta är att du och pappan och dottern kommer och hälsar på er skolsköterska. Ditt ner och prata om skolan fritiden intressen osv. Sen kan skolsköterskan lite snyggt säga att när du ändå är här så väger vi och mäter. Sen behöver hon i det läget inte säga rakt ut ut längd och vikt. Efter det kan sköterskan säga att barnet går till klass så ska vuxna prata lite.

Då nämner sköterskan vikten och kollar.

Oftast behövs inget göras. Det man gör är att kanske lägga mer grönsaker på tallriken hemma. Köpa 100 gr mindre godis eller ta en extra sväng på vägen hem.

Låta detta stanna mellan vuxna aldrig säga ngt till barnet.

Har träffat många barn som väger förliste men har en skev uppfattning.

Men barnet är ju inte överviktigt... Om barnet ligger inom "normal" på BMI-skalan har hon inget att oroa sig för. 
  • Wench85

Det låter som att du är en klok förälder och för att jobba på att barnet inte ska få en osund bild av sig själv och mat tänker jag att det är bra att mata med andra bilder. Att se på tv-program som Kroppshets och Line fixar kroppen på SVT, att jobba för att det finns fler bilder i hemmet än glammiga smalmodemagasin och hm-kataloger (finns sånna längre?) och liknande. Funderar på om det finns några bra fritidsaktiviteter som kan stärka nån som tassar mot denna typ av tankar... musik, programmering, spel etc där hur bra en är inte har ett dugg att göra med hur en ser ut. Kanske sporter, fast de kan ju å ena sidan riskera att förstärka den typen av tankar, men samtidigt kan det ju även vara härligt att se vilka fantastiska grejer en frisk och sund kropp kan göra, typ att mina ben kan springa en mil (och det är väl viktigare och bättre än ... nä, det vågar jag inte tipsa om. 

• Anonym (Kvinna 39)

Bemöt hennes funderingar på ett sansat och sakligt sätt, förklara när hon kommer med felaktiga mattankar att nej, så HÄR är det. Fortsätt prata med henne om kroppen också, att den förändras jättemycket när man växer och att det kan skilja sig på så lite som ett halvår, och alltså går det inte att dra för många slutsatser kring vikt och längd, mer än att hon ligger jättebra till på BMI-kurvan för sin ålder. Fråga absolut varför hon oroar sig så mycket! Där är kärnan som måste bemötas mest! 

• Anonym (Storm i vattenglas)

Det är inte fel att vara intresserad av nyttigare mat.

Barn matas ofta med onyttigheter som en positiv sak. Lördagsgodis, McDonalds, pizza, fredagsmys osv. Det är belöning, medans nyttig mat och motion har negativ klang och anses som tråkigt och nästan bestraffning.

Idag arbetar de flesta kvinnor lika mycket som männen. Vi har en hektisk vardag och hinner inte alltid med att laga ordentlig mat från grunden. Att använda Viktväktarna på rätt sätt är inte fel. Laga mat tillsammans men håll inte på att räkna points och prata om dieter. Hon kan få ett sunt förhållningssätt till mat. Något som är sällsynt idag.

Se det istället som att hon har valt en kokbok som hon tycker lockar. Man behöver inte klassa allt som katastrof och stackars barn osv. Det är vad man gör det till.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Storm i vattenglas) skrev 2019-11-26 14:41:07 följande:

Det är inte fel att vara intresserad av nyttigare mat.

Barn matas ofta med onyttigheter som en positiv sak. Lördagsgodis, McDonalds, pizza, fredagsmys osv. Det är belöning, medans nyttig mat och motion har negativ klang och anses som tråkigt och nästan bestraffning.

Idag arbetar de flesta kvinnor lika mycket som männen. Vi har en hektisk vardag och hinner inte alltid med att laga ordentlig mat från grunden. Att använda Viktväktarna på rätt sätt är inte fel. Laga mat tillsammans men håll inte på att räkna points och prata om dieter. Hon kan få ett sunt förhållningssätt till mat. Något som är sällsynt idag.

Se det istället som att hon har valt en kokbok som hon tycker lockar. Man behöver inte klassa allt som katastrof och stackars barn osv. Det är vad man gör det till.

Va? Att vara intresserad av nyttigare mat har väl ingenting med Viktväktarna att göra? Viktväktarna är till för att gå ner i vikt, det hör man även på namnet. 
    Eftersom barnet mår bra och har en lagom vikt behöver hon inte göra något annat än att fortsätta precis som vanligt. 
  • Anonym (Storm i vattenglas)
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-26 15:21:10 följande:

Va? Att vara intresserad av nyttigare mat har väl ingenting med Viktväktarna att göra? Viktväktarna är till för att gå ner i vikt, det hör man även på namnet. 

Eftersom barnet mår bra och har en lagom vikt behöver hon inte göra något annat än att fortsätta precis som vanligt. 

Det beror på vad man gör med det. Jag menar inte Viktväktarna i sig, bara deras recept. Man kan titta i kokböcker tillsammans med nyttig mat osv, gå till affären och titta på grönsaker och göra det till något roligt. Och sen laga tillsammans och berömma för att hon valt receptet själv.

Istället för att se det som skamligt och negativt och använda onyttiga saker som belöning. Att flickan tycker det är roligt att prova olika maträtter som 9-åring är väl inte fel? Värre med barn som inte får välja och måste äta skräp för att föräldrarna inte har tid och lust att laga mat.
Svar på tråden Mitt 9-åriga barn vill börja på Viktväktarna ????