• jagochbarajag

    När är man färdig med barn?

    Visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inlägget.

    Vill inte trampa någon på tårna, men, min fråga är hur vet man när man att man är färdig med att skaffa fler barn eller håller barn längtan i sig tills man får barnbarn?

    Jag har två barn på 4år och 3år. men jag vet inte om jag är färdig. hur vet man när man är de?

    De är ingen fråga om ekonomin ska gå ihop utan endast för mig själv.
    Hur/när vet man?

  • Svar på tråden När är man färdig med barn?
  • Anonym (Steriliserad)

    Barnlängtan är inget som funkar som en strömbrytare att man en dag är avslagen och klar med barn. Det funkar inte riktigt så. Dock kan ett fåtal känna sig precis så att en dag så poff är de nöjd, men det är långt ifrån alla..

    Så länge man är fertil kommer de flesta att känna av en viss barnlängtan eftersom det är biologiskt.

    Det är ju oftast de yttre omständigheterna som avgör om det blir fler barn eller inte och därefter tar man beslutet. Ekonomi, bostad, separation, skakiga förhållanden, sjuka barn, krävande barn, ingen avlastning, sjuk partner, kroppen kanske säger ifrån och inte orkar fler graviditeter, man får problem med att överhuvudtaget bli gravid igen, bristande potens, uteblivet sexliv, egna sjukdomar, arbetslöshet, etc etc etc.. Och man inser att "Jaha okej då blir det inga fler"..

    Eller helt enkelt att tiden går i väntan på att barnen ska bli lite större och det där med att skaffa en till blir allt mer avlägset och man inser efter många år att nej nu vill jag inte.

    Sen finns det ju dom som bestämmer sig utifrån antalet barn. Vi ska ha två och sen är det klart. Och så blir det. Även om de kanske längtar efter fler så har de bestämt sig.

    Eller de som har preventivmedel och väntar på att det ska kännas rätt i kroppen/känslan att skaffa en till... Men det händer inte...

    Och så finns det dom som skaffar fler barn för att de hoppas att det någon gång ska kännas som att det räcker. Efter fem barn inser man att det inte händer per automatik...

    Eller de som trodde sig verkligen vilja ha en till och trodde att de planerat för det ... men när preventivmedel inte funkar eller att de slarvat och väl är gravid så är det inte alls vad de vill och man inser att det här behåller vi inte, vi ska faktiskt inte ha fler..

    Allt är helt enkelt relativt och varierar från person till person.

  • Anonym (E)

    Vill du ha fler barn? Kan du tänka dig fler barn och känna positivt kring det? Skulle du på ålderns höst ångra att du inte skaffade fler? Svarar du ja på sådana frågor så är du inte klar rent mentalt/känslomässigt. Sen kan det vara andra faktorer som gör att det ändå inte blir fler barn, t.ex. ekonomin, partnern vill inte, det går inte rent fysiskt etc. men det är en annan historia.

  • Forumdeltagaren

    Om ni båda vill ha fler barn och har plats, råd och tid med fler så är det väl bara att försöka få fler barn, tycker jag. Själv har jag aldrig längtat efter några barn och har därför aldrig försökt få barn.

  • Forumdeltagaren

    Om ni båda vill ha fler barn och har plats, råd och tid med fler så är det väl bara att försöka få fler barn, tycker jag. Själv har jag aldrig längtat efter några barn och har därför aldrig försökt få barn.

  • Forumdeltagaren

    Om ni båda vill ha fler barn och har plats, råd och tid med fler så är det väl bara att försöka få fler barn, tycker jag. Själv har jag aldrig längtat efter några barn och har därför aldrig försökt få barn.

  • Forumdeltagaren

    Om ni båda vill ha fler barn och har plats, råd och tid med fler så är det väl bara att försöka få fler barn, tycker jag. Själv har jag aldrig längtat efter några barn och har därför aldrig försökt få barn.

  • Forumdeltagaren

    Om ni båda vill ha fler barn och har plats, råd och tid med fler så är det väl bara att försöka få fler barn, tycker jag. Själv har jag aldrig längtat efter några barn och har därför aldrig försökt få barn.

  • M82

    Jag har alltid tänkt mig 3 barn. Dock kan vi inte få barn på naturlig väg (manlig faktor),
    så varit tvungna att ta hjälp av sjukvård utomlands. Har idag 2 underbara tjejer o det är full fart. 
    Efter 1:a barnet visste jag att jag ville ha fler. Mannen var nöjd med 1 barn men gick till på
    en till. Efter att yngsta kom kände jag mig helt klar. Nu när yngsta blivit över året funderar jag ändå
    på en tredje ibland. Hur det skulle va, drömmer om det (på natten), vill inte riktigt göra mig av med
    alla bebiskläder/saker osv. Vissa dagar när jag fullt upp med barnen känner jag bara att nej, inte fler.
    Så det skiftar från dag till dag. Mannen känner sig helt klar o vill inte ha fler. Jag är väldigt osäker på
    om jag faktiskt skulle orka börja om med fertilitetsbehandlingar igen. Sen har vi även planer på större
    förändringar i vårt liv inom närmsta åren. + att vi har åldern emot oss. Jag blir 38 snart. Så blir troligtvis
    "bara" 2 barn här. Tror aldrig man blir riktigt klar faktiskt. 

  • Anonym (Solros)

    Jag vet inte.

    Jag vill ha fler barn, inte nu, men kanske om två år eller så. Vi har en 4-åring, en 3-åring och en under året. Jag vill ABSOLUT skaffa fler. Ekonomi, tid, vilja, kärlek, plats och ork för ett fjärde (och kanske t.o.m. femte) barn finns. Men min man vill inte ha fler någonsin igen. Alltså, aldrig, aldrig, aldrig någonsin igen. Så för mig blir det färdigt vid tre barn, även om jag väldigt gärna skaffar fler. Jag vill aldrig skaffa barn som inte är 100 % önskade av oss båda, och jag vill aldrig skaffa barn med någon annan/på egen hand och splittra vår familj.

  • Kujänta

    Jag har tre barn (8, 6,5 och 4,5 år), eftee de två äldsta har jag känt att jag gärna vill ha fler direkt efter förlossningen, verkligen omedelbart efter. När 3an kom kände jag mig helt klar, var så säker att jag började planera sterilisering. I höstas vart jag oplanerat gravid trots p-piller, det slutade i MA i vecka 9 i december( fostren hade stannat av i v 7) och nu har både jag och mannen en längtan efter ett barn till även fast vi båda var tvärsäkra på att vi var klara för 4 år sen.

    Det är omöjligt att veta.

Svar på tråden När är man färdig med barn?